آتش نشانی

استاندارد شیلنگ آتش نشانی

استاندارد شیلنگ آتش نشانی

استاندارد انواع شیلنگ آتش نشانی

استاندارد شیلنگ آتش نشانی شامل استاندارد های سازمان حفاظت و ایمنی از آتش NFPA و استانداردهای اروپایی EN می باشد. همانطور که می دانید شیلنگ آتش نشانی در اندازه ها و سایزهای مختلفی وجود دارد. شلنگ آتش نشانی یه صورت ثابت و متحرک وجود دارد و هر کدام از این شلنگ های آتش نشانی دارای میزان فشار و دبی خروجی متفاوتی نیز می باشد. تمامی شیلنگ های مناسب برای عملیات آتش نشانی با هر نوع و اندازه ای باید مطابق با استانداردهای سازمان جهانی NFPA باشد و باید تمامی تاییدیه ها و استاندارد های لازم را کسب نماید. در این راهنما به طور کامل با تمامی استانداردهای ایمنی سازمان NFPA و استاندارد های اروپایی برای شیلنگ آتش نشانی آشنا خواهید شد .

استاندارد NFPA 1961 

  • این استاندارد باید الزامات طراحی و ساخت را برای شیلنگ آتش نشانی جدید، آزمایش مورد نیاز برای تأیید طراحی و ساخت، و بازرسی و آزمایش مورد نیاز تمام شیلنگ های آتش نشانی جدید را تعریف کند.
  • هدف این استاندارد باید ایجاد حداقل الزامات برای شلنگ آتش نشانی جدید باشد. این استاندارد باید در مورد شیلنگ حمله جدید، شیلنگ مورد استفاده سرنشین، شلنگ جنگلداری، شیلنگ تغذیه و شلنگ مکش اعمال شود.
  • مشخصات USDA 5100-187c، مشخصات خدمات جنگلی برای شلنگ آتش نشانی، مصنوعی سبک وزن، آستر، ژاکت بافته شده.
  •  در این استاندارد، واحدهای اینچ-پوندی برای اندازه‌گیری با یک معادل در واحدهای متریک دنبال می‌شوند، اما فقط اولین مقدار اعلام شده باید به عنوان نیاز در نظر گرفته شود.
استاندارد انواع شیلنگ آتش نشانی

استاندارد شیلنگ آتش نشانی

استاندارد  NFPA 1962  در مورد شیلنگ آتش نشانی

مراقبت، استفاده، بازرسی، تست خدمات، و تعویض شیلنگ آتش نشانی، کوپلینگ، نازل، و لوازم شیلنگ آتش نشانی، نسخه 2018.

 

  • 3 یک ماده محافظ آغشته، اشباع شده یا پوشش داده شده بر روی لایه تقویت کننده خارجی شیلنگ برای ایجاد تقویت یا محافظت اضافی برای شلنگ. یک لایه اضافی در قسمت بیرونی شیلنگ متشکل از یک لاستیک مصنوعی یا پلاستیک پیوسته که معمولاً ضخیم‌تر از پوشش است.

 

  • 3.4.1

شیلنگ حمله: شیلنگ طراحی شده برای استفاده توسط آتش نشانان آموزش دیده و اعضای تیم آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی فراتر از مرحله اولیه.

شیلنگ تقویت کننده:  شیلنگ غیرقابل جمع شدنی که تحت فشار مثبت استفاده می شود و دارای یک لوله الاستومری یا ترموپلاستیک، یک تقویت کننده بافته یا مارپیچ و یک پوشش محافظ بیرونی است. [1962، 20181

شیلنگ آتش نشانی: یک مجرای انعطاف پذیر که برای انتقال آب استفاده می شود.

شیلنگ آتش نشانی جنگل:  شلنگی که برای برآورده کردن الزامات تخصصی برای مبارزه با آتش سوزی در مناطق وحشی طراحی شده است.

شلنگ استفاده از سرنشین: شلنگ آتش نشانی طراحی شده برای استفاده ساکنان ساختمان برای مقابله با آتش سوزی های اولیه قبل از ورود آتش نشانان آموزش دیده یا اعضای تیم آتش نشانی.

شلنگ مکش: شلنگی که برای جلوگیری از فروریختن در شرایط خلاء طراحی شده است تا بتوان از آن برای کشیدن آب از زیر پمپ (دریاچه ها، رودخانه ها، چاه ها و غیره) استفاده کرد.

  • 3.4.8

شیلنگ تامین: شیلنگ طراحی شده برای حرکت آب بین منبع آب تحت فشار و پمپی که خطوط حمله را تامین می کند.

مونتاژ شیلنگ: شیلنگ با کوپلینگ های متصل به دو سر.

اندازه شلنگ : بیانی از قطر داخلی شیلنگ

 

  • 3.9

فشار تست انفجاری: فشاری برابر با حداقل سه برابر فشار تست سرویس.

فشار تست سرویس طراحی: فشار تست سرویس هیدرواستاتیک همانطور که توسط سازنده شلنگ آتش نشانی تعیین شده است.

فشار تست پیچ خوردگی: فشاری برابر با حداقل 1.5 برابر فشار تست سرویس.

فشار عملیاتی: بیشترین فشاری که شیلنگ باید به آن در کارکرد معمولی استفاده شود.

فشار تست اثبات: فشاری معادل حداقل دو برابر فشار تست سرویس.

  • 3.8.6

فشار تست سرویس: فشار تست هیدرواستاتیکی که بر روی شیلنگ مشخص شده است که فشاری را که شیلنگ در آن مورد آزمایش قرار گرفته است، طبق استاندارد NFPA 1962 تعیین می کند.

  • 3.9

تکیه گاه ساختاری شیلنگ آتش نشانی که اغلب به صورت نخ بافته شده است. حداکثر فاصله اندازه گیری شده از سطح میز آزمایش تا سطح زیرین شیلنگ که یک طول شیلنگ در هنگام تحت فشار قرار گرفتن در فشار آزمایش اثبات شده آن میز را از آن جدا می کند.

نخ تار: رزوه ها یا نخ های تقویت کننده شیلنگ که از طول تا شلنگ کشیده می شوند.

نخ پود: رشته‌ها یا نخ‌های تقویت‌کننده شیلنگ که به‌صورت مارپیچ در طول شیلنگ در زوایای تقریباً قائم به رشته‌های تار پیچیده می‌شوند.

  • 1.1

شیلنگ تهاجمی باید حداقل فشار تست سرویس طراحی 300 psi 20.7 بار داشته باشد. شیلنگ حمله باید فشار آزمایشی دو برابر فشار آزمایش سرویس طراحی خود را بدون حرکت کوپلینگ ها، نشتی، یا شکستن هر گونه رزوه در آرماتور را تحمل کند. یک نمونه آزمایشی از شیلنگ حمله باید فشار آزمایشی سه برابر فشار تست سرویس طراحی شده را در هنگام انجام آزمایش ترکیدگی مشخص شده در بخش 6.5 بدون شکست تحمل کند.

یک شیلنگ با طول کامل باید فشار آزمایشی 1.5 برابر فشار آزمایش سرویس طراحی شده را بدون شکستن هیچ گونه نخی در آرماتور در هنگام آزمایش پیچ خوردگی مشخص شده در بخش 6.4 تحمل کند. حداکثر ازدیاد طول برای سایز شلنگ تا 214 اینچ (65 میلی‌متر)، 10 درصد برای اندازه شلنگ 3 اینچی (76 میلی‌متر) و 13 درصد برای سایز شلنگ 3’/ 2 (90 میلی‌متر) یا بزرگ‌تر نباید تجاوز کند.

  • 1.8

الزامات شیلنگ تامین : حداقل اندازه تجاری برای شیلنگ تامین باید 314 اینچ (90 میلی متر) باشد.

  • 2.2

شیلنگ تغذیه باید حداقل فشار تست خدمات طراحی 200 psi (13.8 بار داشته باشد.

شیلنگ تغذیه باید فشار آزمایشی دو برابر فشار آزمایش سرویس طراحی خود را بدون حرکت کوپلینگ ها، نشتی یا شکستن هر گونه رزوه در آرماتور را 6.2 تحمل کند. یک نمونه آزمایشی از شیلنگ تغذیه باید فشار آزمایشی سه برابر فشار آزمایش سرویس طراحی شده را بدون شکست تحمل کند. یک شیلنگ تغذیه با طول کامل باید فشار تست l’/ 2 برابر فشار تست سرویس طراحی شده را بدون شکستن هیچ نخی در آرماتور  را تحمل کند. حداکثر ازدیاد طول نباید از 10 درصد تجاوز کند. حداکثر تار نباید از 20 اینچ (508 میلی متر) تجاوز کند.

  • 3.1

شلنگ استفاده از سرنشین باید حداقل فشار تست خدمات طراحی 150 psi (10.3 بار داشته باشد. شیلنگ استفاده کننده سرنشین باید فشار آزمایشی دو برابر فشار آزمایش خدمات طراحی خود را بدون حرکت کوپلینگ ها، نشتی، یا شکستن هر گونه رزوه در آرماتور زمانی که تحت آزمایش اثبات مشخص شده در بخش 6.2 قرار می گیرد، تحمل کند. یک نمونه آزمایشی از شلنگ استفاده کننده از سرنشین باید در آزمایش ترکیدگی مشخص شده در بخش 6.5، فشار آزمایشی سه برابر فشار تست سرویس طراحی شده را بدون شکست تحمل کند.

یک شلنگ با طول کامل استفاده از سرنشین باید فشار آزمایشی 1% برابر فشار تست سرویس طراحی شده را بدون شکستن هیچ گونه نخی در آرماتور را تحمل کند. حداکثر ازدیاد طول در هنگام آزمایش نباید از 10 درصد تجاوز کند. حداکثر پیچش در چرخش در هر 50 فوت (15 متر) هنگام آزمایش نباید از 7’/ 2 دور تجاوز کند و پیچ نهایی باید در جهتی باشد که کوپلینگ ها را سفت کند. حداکثر تار نباید از 20 اینچ (508 میلی متر) تجاوز کند.

استاندارد انواع شیلنگ

استاندارد شیلنگ آتش نشانی

استاندارد شیلنگ جنگلداری آتش نشانی

  • 4.1

حداکثر وزن یک مجموعه شیلنگ آتش نشانی جنگلی تقویت‌کننده بافته شده پنبه‌ای مصنوعی باید به شرح زیر باشد:

  • 5 پوند (9.3 کیلوگرم) برای 100 فوت (30 متر) شلنگ 1 اینچی (25 میلی متر)
  • 27 پوند (12.3 کیلوگرم) برای 100 فوت (30 متر) شلنگ 1٪ اینچ (38 میلی متر)
  • 9 پوند (4.9 کیلوگرم) برای 50 فوت (15 متر) شلنگ 1 اینچی (25 میلی متر)
  • 8 پوند (6.7 کیلوگرم) برای 50 فوت (15 متر) شلنگ l’/ 2 اینچ (38 میلی متر)

 

  • 4.2

حداکثر وزن یک مجموعه شیلنگ آتش نشانی جنگلی تقویت‌کننده بافته شده مصنوعی باید به شرح زیر باشد:

  • 10 پوند (4.5 کیلوگرم) برای 100 فوت (30 متر) شلنگ 1 اینچی (25 میلی متر)
  • 16 پوند (7.3 کیلوگرم) برای 100 فوت (30 متر) شلنگ 1 / 2 (38 میلی متر)
  • 5 پوند (2.3 کیلوگرم) برای 50 فوت (15 متر) شلنگ 1 اینچی (25 میلی متر)
  • 8 پوند (3.6 کیلوگرم) برای 50 فوت (15 متر ) شلنگ 1 / 2 (38 میلی متر)

 

  • 4.3

شلنگ جنگلداری باید حداقل فشار تست خدمات طراحی 300 psi (20.7 بار) داشته باشد.

شیلنگ جنگلداری باید فشار آزمایشی دو برابر فشار آزمایش خدمات طراحی خود را بدون حرکت کوپلینگ ها، نشتی یا شکستن هر گونه رزوه در آرماتور را تحمل کند. یک نمونه آزمایشی از شیلنگ جنگلداری باید فشار آزمایشی سه برابر فشار تست سرویس طراحی شده را بدون شکست زمانی تحمل کند. یک شیلنگ جنگلداری با طول کامل باید فشار آزمایشی 114 برابر فشار آزمایشی سرویس طراحی شده را بدون شکستن هیچ گونه نخی در آرماتور را تحمل کند. حداکثر ازدیاد طول در هنگام آزمایش نباید از 10 درصد تجاوز کند. حداکثر چرخش در پیچ در هر 50 فوت (15 متر) نباید از 12 دور برای شیلنگ 1 اینچی (25 میلی متر) و 8 دور برای شیلنگ 1’/•> اینچ (38 میلی متر) تجاوز کند، هنگام آزمایش و پیچ نهایی باید در جهتی باشد که کوپلینگ ها را سفت کند. حداکثر تار نباید از 25 اینچ (635 میلی متر) تجاوز کند. هیچ افزایشی بیش از 8 اینچ (203 میلی متر) مجاز نیست.

استانداردهای انعطاف پذیری و تراکم پذیری شلنگ آتش نشانی

  • برای شیلنگ آتش‌نشانی تقویت‌کننده با بافت پنبه‌ای، بار مورد نیاز برای فشرده‌سازی شیلنگ نباید از ۱۰۰ پوند (۴۵.۴ کیلوگرم) برای شیلنگ ۱ اینچی (۲۵ میلی‌متر) و ۱۲۵ پوند (۵۶.۷۵ کیلوگرم) برای l’/ 2   ( 38 میلی‌متر) تجاوز کند.
  • برای شلنیگ آتش نشانی تقویتی بافته شده مصنوعی، بار مورد نیاز برای فشرده سازی شیلنگ نباید از 40 پوند (18.1 کیلوگرم) برای شیلنگ 1 اینچی (25 میلی متر) و 55 پوند (24.9 کیلوگرم) برای شیلنگ l’/ 2 (38 میلی متر) تجاوز کند.

استاندارد شیلنگ مکش آتش نشانی

سطح داخلی شیلنگ مکش باید صاف و عاری از موجدار باشد. شیلنگ مکش باید طوری ساخته شود که در برابر خلاء داخلی حداقل 23 اینچ جیوه (0.78 بار) بدون خرابی، از جمله فرو ریختن آستر یا انتهای بنددار (نرم)، در صورت استفاده در ناحیه کاسه کوپلینگ، مقاومت کند. شیلنگ باید برای استفاده در شرایط محیطی از -30 درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت (34- تا 60 درجه سانتیگراد) طراحی شود. استحکام کششی هر ماده الاستومری نباید بیش از 20 درصد از مقدار اولیه کاهش یابد، و ازدیاد طول نباید بیش از 50 درصد از مقدار اولیه در هنگام آزمایش مطابق با بخش 6.8 کاهش یابد.

اگر شیلنگ مکش فقط برای استفاده در خلاء طراحی شده باشد، مجموعه شیلنگ باید با حروفی که ارتفاع آنها کمتر از s / 6 (4.8 میلی متر) نباشد، با عبارت “فقط برای استفاده در خلاء” علامت گذاری شود.

الزامات کلی  تولید شلنگ آتش نشانی

  •  قطر داخلی شیلنگ نباید کمتر از اندازه تجاری شیلنگ باشد.
  • طول شیلنگ باید بین -2 درصد و +4 درصد طول اسمی اعلام شده شلنگ باشد.
  • طول شیلنگی که نمونه ترکیدگی از آن گرفته شده است باید 3 فوت (0.9 متر) کوتاهتر از طول مورد نیاز مجاز باشد.
  • هر طول باید همانطور که در 6-2-6 مشخص شده است اندازه گیری شود.
  • 3.1  تقویت شیلنگ باید از یکی از مواد زیر ساخته شود و مواد مورد تایید قرار گیرد:

فیبر طبیعی

الیاف مصنوعی

ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی

 

  • آرماتورها باید به طور یکنواخت و محکم بافته شده و عاری از عیب، کثیفی، گره، توده و بی نظمی باشد که ممکن است بر قابلیت سرویس دهی شیلنگ تأثیر بگذارد، همانطور که با رویه خوب ساخت سازگار است.
  • اگر شیلنگ دارای آرماتور بافته شده باشد، تمام گره ها باید زیر نخ های تار جمع شوند.
  • اگر شیلنگ دارای یک تقویت کننده پارچه ای باشد، هر لایه تقویت کننده باید بدون درز باشد و پرکننده در سراسر شلنگ بافته شود و تارها با آن در هم تنیده شده و به طور قابل ملاحظه ای پرکننده را بپوشانند.
  • شیلنگ باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که در صورت ترکیدگی، نخ های پود ابتدا از بین بروند.
شیلنگ آتش نشانی

استاندارد شیلنگ آتش نشانی

استاندارد آستر و روکش شیلنگ آتش نشانی

  •  تمام شیلنگ های آتش نشانی باید آستر شوند.
  • آسترها و روکش ها، در صورت ارائه، باید از یکی از مواد زیر ساخته شده و مواد مورد تایید قرار گیرند:
  1. ترکیب لاستیکی
  2. مواد ترموپلاستیک
  3. مخلوطی از ترکیبات لاستیکی و مواد ترموپلاستیک
  4. پارچه لاستیک طبیعی با روکش لاتکس
  • آستر باید ضخامت یکنواخت داشته باشد.
  • سطح آبراه آستر باید عاری از حفره، بی نظمی یا سایر عیوب باشد که ممکن است بر قابلیت سرویس دهی شیلنگ تأثیر بگذارد.

چسبندگی آستر:

  • چسبندگی بین آستر و آرماتور باید به گونه ای باشد که میزان جداسازی یک نوار V/ 2 اینچ (38 میلی متر) آستر از آرماتور نباید بیشتر از 1 اینچ (25 میلی متر) باشد.
  • اگر از پشتی لاستیکی بین آستر و آرماتور استفاده شود، چسبندگی بین آستر و پشتی و بین پشتی و آرماتور باید به گونه ای باشد که میزان جداسازی یک نوار 114 اینچی (38 میلی متر) بیشتر نباشد.
  • اگر شیلنگ دارای آرماتور بافته شده و مجهز به پوشش باشد، چسبندگی بین روکش و آرماتور بافته شده باید به گونه ای باشد که میزان جدا شدن نوار 114 اینچی (38 میلی متر) روکش از آرماتور نباید باشد.

استحکام کششی و ازدیاد طول نهایی:

  • استحکام کششی و ازدیاد طول نهایی نمونه های گرفته شده از مواد الاستومری نباید کمتر از آنچه در جدول 5.4.7.1 بیان شده است، باشد.
  • اگر شیلنگ مجهز به لاینرها یا پوشش های مقاوم در برابر روغن باشد، ازدیاد طول نهایی نباید کمتر از 250 درصد باشد، مشروط بر اینکه استحکام کششی و کشیدگی نهایی در هنگام آزمایش مطابق با بخش 6.12 بیش از 50 درصد کاهش نیابد.
  • استحکام کششی آسترهای شیلنگ جنگلداری نباید کمتر از 1800 psi (12410 کیلو پاسکال) باشد.
  • استحکام کششی و ازدیاد طول نهایی نمونه‌هایی که تحت آزمایش پیری کوره قرار می‌گیرند، همانطور که در بخش 6.8 مشخص شده است، نباید کمتر از 75 درصد استحکام کششی و کشیدگی نهایی نمونه‌هایی باشد که تحت این آزمایش قرار نگرفته‌اند.

استاندارد شیلنگ آتش نشانی 5.4.9  مقاومت در برابر سرما

  • تمام شیلنگ ها به جز شلنگ مکش نباید آسیب ظاهری به آرماتور یا آستر در هنگام آزمایش خمش سرد مشخص شده را نشان دهد.
  • شیلنگ نباید نشتی داشته باشد و یا شکستگی هیچ رشته ای در تقویت یا لغزش کوپلینگ ها را نشان ندهد، زمانی که تحت فشار تست اثباتی قرار می گیرد.
  • اگر شیلنگ برای استفاده تا دمای 65- درجه فارنهایت (54- درجه سانتیگراد) طراحی شده باشد، هنگامی که تحت آزمایش خمش سرد مشخص شده در بخش 6.10 قرار می گیرد، نباید آسیب ظاهری به آرماتور یا آستر دیده شود.
  • شیلنگ نباید نشتی داشته باشد و یا شکستگی هیچ رشته ای در تقویت یا لغزش کوپلینگ ها را نشان ندهد، زمانی که تحت فشار تست اثباتی مشخص شده قرار می گیرد.

استانداردهای شیلنگ حمله آتش نشانی

  • مقاومت در برابر سایش و توانایی گذراندن آزمون سایش در ANSI/UL 19، و تست سایش تعریف شده در تأییدیه FM 2111،
  • مقاومت حرارتی و توانایی گذراندن تست مقاومت حرارتی در ANSI/UL 19، و تست مقاومت حرارتی در تأییدیه FM 2111،
  • قابلیت شلنگ حمله l’/ 2 تا 3 اینچ (38 میلی‌متر تا 76 میلی‌متر) برای گذراندن آزمون اتلاف اصطکاک در ANSI/UL 19،
  • مقاومت در برابر تخریب ناشی از رطوبت هنگام خیساندن در آب به مدت 48 ساعت
  • توانایی تحمل 100000 چرخه خمش مکرر ، اندازه شلنگ 314 اینچ (90 میلی متر)
  • توانایی تحمل 2000 سیکل فشار متناوب بین 0 psi (0 بار و فشار تست سرویس شیلنگ آتش نشانی
  • مقاومت در برابر سایش و توانایی گذراندن آزمون سایش در ANSI/UL 19
استاندارد شلنگ آتش نشانی

استاندارد انواع شیلنگ آتشنشانی

استانداردهای اروپایی EN برای شیلنگ های آتش نشانی

  • استاندارد EN694

این استاندارد اروپایی الزامات و روش های آزمایش شیلنگ های نیمه سفت و سخت برای اهداف اطفاء حریق را برای استفاده در سیستم های ثابت مشخص می کند. شیلنگ ها برای استفاده در حداکثر فشار کاری 1.2 مگاپاسکال برای شیلنگ های 19 میلی متر و قطر داخلی 25 میلی متر و 0.7 مگاپاسکال برای شیلنگ های با قطر داخلی 33 میلی متر در نظر گرفته شده اند. شیلنگ های مطابق با این استاندارد اروپایی برای کاربردهایی در نظر گرفته شده اند که در آن فواصل طولانی بین موارد استفاده رخ دهد، به عنوان مثال روی قرقره های شلنگ آتش نشانی ثابت در ساختمان ها و سایر کارهای ساختمانی. این استاندارد اروپایی منحصراً برای شیلنگ هایی برای اهداف آتش نشانی که برای استفاده در شرایط محیطی در اتمسفرهای غیر تهاجمی یا غیر خورنده در محدوده دمایی 20- تا 60 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده اند، اعمال می شود. شیلنگ‌ها برای استفاده در دمای محیط زیر 20- درجه سانتی‌گراد در صورتی می‌توانند عرضه شوند که در دمای پایین‌تر مشخص شده باشند.

  • استاندارد EN14540

این استاندارد اروپایی الزامات و روش‌های آزمایش را برای شیلنگ‌های layflat بدون نفوذ برای سیستم‌های ثابت مشخص می‌کند. شیلنگ ها برای استفاده در حداکثر فشار کاری 1.5 مگاپاسکال در محدوده قطر داخلی 25 میلی متر تا 52 میلی متر در نظر گرفته شده اند. این استاندارد اروپایی منحصراً برای شلنگ هایی برای اهداف آتش نشانی اعمال می شود که برای استفاده در حداقل دمای محیط 20- درجه سانتی گراد در شرایط عادی و حداقل دمای 30- درجه سانتی گراد در شرایط آب و هوایی سردتر و حداکثر دمای محیط 60+ استفاده می شود. درجه سانتی گراد شیلنگ های مطابق با این استاندارد باید با کوپلینگ های شیلنگ آتش نشانی مطابق با استانداردهای ملی مربوطه برای کوپلینگ ها استفاده شود. شیلنگ‌ها در کاربردهای دریایی و/یا محیط‌های تهاجمی برای استفاده با هیدرنت‌های دیواری که در EN 671 2 مشخص شده‌اند، می‌توانند با الزامات این استاندارد مطابقت داشته باشند.

  • استاندارد 15889

این استاندارد اروپایی روش‌های آزمایشی را برای شیلنگ‌های آتش‌نشانی تخت برای سیستم‌های ثابت، شیلنگ‌های آتش‌نشانی نیمه سخت برای سیستم‌های ثابت و وسایل نقلیه و شیلنگ‌های مکش آتش‌نشانی برای وسایل نقلیه مشخص می‌کند. این روش‌های آزمایشی برای استانداردهای استانداردهای محصول شلنگ آتش‌نشانی که توسط CEN/TC 192 تهیه شده است، مورد نیاز است. در نتیجه، روش‌های آزمایش قابل اجرا انتخاب شده و الزامات و مقادیر تست در استانداردهای محصول شلنگ آتش‌نشانی مربوطه تعریف شده و به طور هنجاری در آن استانداردها  است.  این استاندارد اروپایی روش‌های آزمایش شلنگ‌های آتش‌نشانی را برای خودروهایی که هیچ استاندارد اروپایی برای آن‌ها وجود ندارد، پوشش نمی‌دهد.

  • استاندارد EN14540

این استاندارد اروپایی الزامات و روش‌های آزمایش را برای شیلنگ‌های layflat بدون نفوذ برای سیستم‌های ثابت مشخص می‌کند. شیلنگ ها برای استفاده در حداکثر فشار کاری 1.5 مگاپاسکال در محدوده قطر داخلی 25 میلی متر تا 52 میلی متر در نظر گرفته شده اند. این استاندارد اروپایی منحصراً برای شلنگ هایی برای اهداف آتش نشانی اعمال می شود که برای استفاده در حداقل دمای محیط 20- درجه سانتی گراد در شرایط عادی و حداقل دمای 30- درجه سانتی گراد در شرایط آب و هوایی سردتر و حداکثر دمای محیط 60+ استفاده می شود. درجه سانتی گراد شیلنگ های مطابق با این استاندارد باید با کوپلینگ های شیلنگ آتش نشانی مطابق با استانداردهای ملی مربوطه برای کوپلینگ ها استفاده شود. شیلنگ‌ها برای استفاده در دمای محیط زیر 20- درجه سانتی‌گراد در صورتی می‌توانند عرضه شوند که در دمای پایین‌تر تعیین‌شده باشند. شیلنگ‌ها در کاربردهای دریایی و/یا محیط‌های تهاجمی برای استفاده با هیدرنت‌های دیواری که در EN 671 2 مشخص شده‌اند، می‌توانند با الزامات این استاندارد مطابقت داشته باشند. همه فشارها فشار سنج هستند و بر حسب مگا پاسکال بیان می شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *