حفاظت فردی

نحوه تست دستکش عایق برق

تست دستکش عایق برق

نحوه تست دستکش عایق برق

قبلا از کار با برق باید اطلاعات کافی در مورد نحوه تست دستکش عایق برق داشت. مهندسین و تکنسین ها کارهای زیادی را با دستان خود روی تجهیزات الکتریکی انجام می دهند. همین موضوع  استفاده از دستکش عایق برق مناسب برای محافظت در برابر برق گرفتگی احتمالی و جرقه های قوس الکتریکی برای این افراد ضروری می کند. دستکش های الکتریکی تجهیزات حفاظت شخصی (PPE)  مورد تایید OSHA  هستند. این دستکش ها مورد نیاز در کاربردهای ولتاژ بالا و ولتاژ پایین برای کسانی است که روی مدارهای برق دار یا نزدیک آن کار می کنند. این دستکش ها همچنین اولین خط دفاعی برای محافظت از فرد پوشنده در برابر تماس با مدارهای برق دار و خطوط برق هستند. دستکش های عایق الکتریکی باید به همراه سایر تجهیزات  PPE توسط همه کارکنان حاضر در محل خطر، هنگام کار روی تجهیزات برق دار یا نزدیک آنها استفاده شود. حتی اگر کارگران مستقیماً مدارهای الکتریکی را لمس نکنند، چشمک‌های قوس الکتریکی و انفجارهای قوس الکتریکی همچنان می‌توانند باعث آسیب شوند. افراد باید با استفاده از دستکش ضد برق متناسب با سطوح ولتاژ تجهیزاتی که روی آن کار می کنند از خود محافظت کنند. برای مهندسین و سایر کارگران تاسیسات مهم است که بدانند کدام دستکش های عایق دارای چه سطحی از ولتاژ هستند و برای کاربردهای خاص بهترین می باشد و همچنین باید بدانند که چگونه دستکش های خود را تمیز و بازرسی کنند.

در این مقاله، ما در مورد نحوه تست دستکش عایق برق و درباره نحوه تمیز کردن و بازرسی صحیح دستکش ها برای اطمینان از محافظت مناسب صحبت خواهیم کرد.

دستکش های برق، دستکش های لاستیکی هستند که در برابر ولتاژ و شوک الکتریکی از فرد پوشنده محافظت می کنند. این دستکش ها زیر محافظ های چرمی پوشیده می شوند که از سوراخ شدن، بریدگی و ساییدگی لاستیک جلوگیری می کند. قوانین و مقررات مربوط به ساخت، آزمایش و طبقه بندی دستکش های عایق الکتریکی  در OSHA 29 Code of Federal Regulations (CFR) 1910.137  تنظیم شده است.

طبق استانداردهای OSHA، کارگران هنگام تماس با خطرات بالای 50 ولت AC باید از دستکش های عایق الکتریکی استفاده کنند. هر دو دستکش برقی ولتاژ پایین و ولتاژ بالا بسته به سطح حفاظت ولتاژی که ارائه می دهند به شش کلاس مختلف طبقه بندی می شوند. این دستکش ها نیز به نوع I (غیر مقاوم در برابر ازن) و نوع II (مقاوم در برابر ازن) دسته بندی می شوند.

دسته های دستکش برق به شرح زیر است:

  • کلاس 00: حداکثر استفاده از ولتاژ AC 500 ولت
  • کلاس 0: حداکثر مصرف ولتاژ AC 1000 ولت
  • کلاس 1: حداکثر مصرف ولتاژ AC 7500 ولت
  • کلاس 2: حداکثر استفاده از ولتاژ AC 17000 ولت
  • کلاس 3: حداکثر مصرف ولتاژ AC 26500 ولت
  • کلاس 4: حداکثر مصرف ولتاژ AC 36000 ولت

در بیشتر کاربردها، محافظ‌های چرمی باید روی همه دسته‌های دستکش الکتریکی برای محافظت از لاستیک استفاده شوند. با این حال، OSHA  برخی استثناها را در این مورد مجاز می کند. دستکش های کلاس 00 و کلاس 0 اگر ولتاژ از 250 ولت AC یا 375 ولت DC در شرایط استفاده محدود،  که در آن برای دستکاری تجهیزات و قطعات کوچک به مهارت انگشت بالاتر از حد معمول نیاز است، نیازی به استفاده با محافظ های چرمی ندارد. سایر دسته‌های دستکش نیز می‌توانند بدون محافظ چرمی، در شرایط استفاده محدود، زمانی که مهارت انگشتان بیشتری برای دستکاری تجهیزات کوچک و قطعات مورد نیاز است، استفاده شوند، اما فرد پوشنده باید مطمئن شود که تنها احتمال آسیب فیزیکی به دستکش‌ها وجود دارد.

تست دستکش برق

تست دستکش عایق برق

تست دستکش عایق برق

تمام دستکش های برقی قبل از استفاده باید توسط سازنده، تست دستکش عایق برق شوند و پس از استفاده هر شش ماه یکبار تست شوند. دستکش ها نیز باید پس از تعمیر، پس از استفاده بدون محافظ و در صورت وجود نقص یا مشکوک بودن به خاصیت عایق دستکش تست شوند. هنگامی که دستکش های الکتریکی جدید توسط سازنده آزمایش می شوند، یک مهر تاریخ روی دستکش ها گذاشته می شود تا روز آزمایش اولیه را نشان دهد. سپس این جفت دستکش باید در کمتر از 12 ماه پس از تاریخ آزمایش اولیه مورد استفاده قرار گیرد. اگر یک جفت دستکش برای اولین بار قبل از گذشت 12 ماه از تاریخ آزمایش اولیه استفاده نشود، باید قبل از استفاده دوباره آزمایش شود. بهتر است دستکش های الکتریکی را برای آزمایش به آزمایشگاه های  معتبر ارسال کنید.

نحوه تست دستکش عایق برق چگونه است؟

دستکش های الکتریکی لاستیکی در برابر بریدگی، ساییدگی و سوراخ شدن آسیب پذیر هستند و این موضوع  می تواند فرد پوشنده را در معرض خطر قرار دهد. اگر حتی یک سوراخ کوچک در دستکش وجود داشته باشد، جریان الکتریکی می تواند به دست برسد. به همین دلیل، OSHA  بیان کرده است که هر دستکش عایق الکتریکی نیاز دارد که قبل از هر بار استفاده، به دقت از نظر آسیب، تورم و نقص بررسی شوند.

برای نحوه تست دستکش عایق برق طبق استانداردهای ASTM مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با چرخاندن لاستیک پایه دستکش بین دستان خود شروع کنید. بیرون و داخل دستکش را برای هر گونه آسیب یا نقص احتمالی بررسی کنید.
  2. اگر هنگام چرخاندن دستکش لاستیکی بین دستان خود متوجه چیزی مشکوک شدید، باید با نیشگون گرفتن و چرخاندن دستکش ها بین انگشتان خود، آن ناحیه را از نزدیک بررسی کنید.
  3. کف دستکش و نوک انگشتان و شست را بررسی کنید. هر انگشت را از هم جدا کنید و به دنبال آسیب یا بی نظمی بین انگشتان باشید.
  4. پس از تست دستکش عایق برق به صورت چشمی، برای بررسی نشتی هوا باید تست باد انجام دهید. تست باد کردن را می توان به صورت دستی یا با بادکش دستکش انجام داد. برای انجام آزمایش دستی، کف دستکش را حدود 1½ اینچ به سمت بالا بغلتانید تا هوا در کف دست و انگشتان دستکش وجود داشته باشد. سپس دستکش را نزدیک گوش خود نگه دارید و آن را فشار دهید تا بتوانید گوش کنید و نشت هوا را احساس کنید.
  5. برای استفاده از بادکننده دستکش، پایه دستکش را روی بادکش بلغزانید و حلقه O-رینگ لاستیکی را روی دستکش بکشید تا در جای خود ثابت بماند. دستکش را باد کنید اما مطمئن شوید که بیش از حد آن را باد نکنید. دستکش‌های نوع I که در برابر ازن مقاوم نیستند هرگز نباید بیش از دو برابر اندازه معمولی باد شوند و دستکش‌های نوع II که در برابر ازن مقاوم هستند هرگز نباید بیش از 1/4 برابر اندازه آن باد شوند. دستکش باد شده را کنار گوش خود نگه دارید و به نشت هوا گوش دهید و احساس کنید. بادکننده های دستکش قابل حمل به شما این امکان را می دهد که کل دستکش را بازرسی کنید در حالی که تست باد کردن دستی فقط کف دست و انگشتان را آزمایش می کند.
  6. اگر متوجه نشت هوا شدید، دستکش باید فوراً از کار خارج شود، از بین برود و دور انداخته شود. دستکش هایی که دارای تورم هستند که معمولاً نشانه آلودگی شیمیایی است باید از سرویس خارج شوند تا تمیز و مجدداً آزمایش شوند.
تست دستکش عایق برق

نحوه تست دستکش عایق برق

تمیز کردن دستکش برق

بهترین راه برای کمک به نگهداری دستکش های الکتریکی و به حداکثر رساندن طول عمر آنها، تمیز کردن و نگهداری صحیح آنهاست. مطمئن شوید که این مراحل را برای تمیز کردن و نگهداری مناسب دنبال کرده اید:

  1. قبل از تمیز کردن دستکش های عایق برقی خود، با استفاده از مراحل موجود در بخش بالا، آنها را از نظر آسیب بررسی کنید.
  2. جواهرات و سایر اشیاء نوک تیز را از دست و بازوهای خود که به طور بالقوه می توانند به دستکش آسیب برسانند، بردارید.
  3. برای تمیز کردن دستکش ها از آب گرم و یک شوینده ملایم استفاده کنید و کاملاً بشویید. فقط باید از آب صابون یا الکل دناتوره شده برای تمیز کردن محل با برچسب استفاده شود.
  4. دستکش های برق باید یا با هوا خشک شوند یا به صورت دستی با یک پارچه تمیز و نرم خشک شوند.
  5. برای نگهداری یک جفت دستکش عایق برق، دستکش ها را روی هم قرار دهید و داخل یک کیسه دستکش مخصوص دستکش های برقی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه خمیدگی، چین و چروک در دستکش وجود ندارد زیرا باید در شکل طبیعی خود نگهداری شود.
  6. کیسه را همراه با دستکش در مکانی خشک و خنک که عاری از مواد شیمیایی، روغن، ازن، بخارات و بخارات و حلال ها باشد نگهداری کنید و آنها را از اشیاء تیز یا سنگین، نور خورشید یا تخلیه الکتریکی احتمالی دور نگه دارید.

نحوه تست دوره ای دستکش عایق برق کلاس های 00، 0، 1، 2، 3 و 4

استفاده نادرست از دستکش های عایق برق می تواند باعث مرگ و زندگی افراد شود. آنها را مرتباً و همیشگی آزمایش کنید تا مطمئن شوید که هنوز از نظر الکتریکی ایمن هستند. دستکش های عایق برق خود به خوبی نگهداری کنید تا برای مدت طولانی دوام بیاورند.

نحوه تست دستکش عایق برق جدول 1

حداکثر ولتاژ استفاده از AC DC                            تست ولتاژ متناوب                    تحمل ولتاژ AC تست

  • 00 500 ولت ac | 750 ولت dc             5 کیلو ولت             5 کیلو ولت
  • 0 1000 ولت ac | 1500 ولت  dc          5 کیلو ولت                 10 کیلو ولت
  • 1 7500 ولت ac | 11250 ولت dc         10 کیلو ولت               20 کیلو ولت
  • 2 17000 ولت ac | 25500 ولت dc      20 کیلو ولت               30 کیلو ولت
  • 3 26500 ولت ac | 39750 ولت dc      30 کیلو ولت               40 کیلو ولت
  • 4 36000 ولت ac | 54000 ولت dc      40 کیلو ولت               50 کیلو ولت

ویژگی های ویژه دستکش ها:

خواص ویژه دستکش عایق و کد علامت گذاری دسته

  • مقاومت در برابر اسید A
  • مقاومت در برابر روغن H
  • مقاومت ازن  Z
  • مقاومت در برابر اسید، روغن و ازن   R
  • دمای بسیار پایین C
دستکش عایق برق

دستکش کار با برق

1 – تاریخ انقضا

دستکش های عایق برق تاریخ انقضا ندارند و تا زمانی که با بازرسی دوره ای مطابقت داشته باشند می توان از آنها استفاده کرد.

2 بازرسی و نحوه تست دستکش عایق برق به صورت دوره ای

  • کلاس 00 و کلاس 0 با بررسی نشت هوا و بازرسی بصری آزمایش می شوند. با این حال، آزمایش معمول دی الکتریک ممکن است به درخواست مالک انجام شود.
  • کلاس 1، 2، 3 و 4 با بررسی نشت هوا و بازرسی بصری، تأیید از طریق آزمایش دی الکتریک برای تأیید خواص الکتریکی، هر 6 ماه یک بار آزمایش می شود. هر 12 ماه، حتی دستکش های عایق برقی که در انبار نگهداری می شوند و برای آزمایش مجدد پوشیده نشده اند باید آزمایش شوند.

3 – بازرسی میدانی و انبار

نحوه تست دستکش عایق برق و بازرسی دوره ای را با بازرسی قبل از هر بار استفاده اشتباه نگیرید. همراه با بازرسی دوره ای، اکیداً توصیه می شود که قبل از هر بار استفاده، یک بازرسی چشمی از دستکش انجام شود. مهم است که دستکش ها را در کیسه پلی اتیلن مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش نگهداری کنید و دستکش ها را از نور، گرما و ازن دور نگه دارید. در حالت ایده آل، کاربر باید از تستر پنوماتیک برای باد کردن دستکش ها برای بازرسی بصری خوب استفاده کند و دستکش ها را برای حمل و نقل و ذخیره سازی در جعبه پلی پروپیلن نگه دارد.

4 – خواص ویژه

دستکش هایی که دارای خواص ویژه مانند (اسید، روغن، ازن، دمای بسیار پایین) هستند در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیستند. این آزمایش برای تضمین حفاظت الکتریکی در صورت تماس تصادفی است. پس از اتمام کار برق، توصیه می شود دستکش های آلوده را تعویض کنید.

کارکنانی که مستقیماً با برق کار می کنند باید از تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز برای کارهایی که انجام می دهند استفاده کنند. این تجهیزات ممکن است شامل دستکش های عایق لاستیکی، هود، آستین، تشک، پتو، شلنگ خطی، و کلاه ایمنی محافظ صنعتی باشد که برای کاهش خطر برق گرفتگی طراحی شده اند. همه اینها به کاهش خطر حوادث الکتریکی کمک می کند. اقدامات ایمنی عمومی

عبارتند از:

  • تجهیزات حفاظتی الکتریکی باید به طور دوره ای مطابق با جداول آزمایش موجود در OSHA 1910.137، تجهیزات حفاظتی الکتریکی، آزمایش شوند.
  • تجهیزات عایق باید قبل از هر روز استفاده از نظر آسیب بررسی شوند. تجهیزات عایق که دارای عیوب دیگری هستند که ممکن است بر خواص عایق بودن آن تأثیر بگذارد باید از سرویس خارج شده و برای آزمایش برگردانده شوند.
  • آشنایی با نحوه تست دستکش عایق برق و تست هر جفت دستکش قبل از کار، یک امر ضروری برای هر فردی است که به هنگام کار، با برق سرو کار دارد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *