حفاظت فردی

استاندارد دستکش ایمنی برق

استاندارد دستکش ایمنی برق

استاندارد دستکش عایق برق

استاندارد دستکش ایمنی برق الزامات لازم برای یک دستکش عایق برق مناسب را تعیین می کند. بسیاری از اوقات، تنها چیزی که بین شما و تکان های ولتاژ بالای جریان برق قرار دارد، دستکش های شما هستند . انتخاب دستکش عایق برق استاندارد می تواند در هنگام کار بر روی تجهیزات الکتریکی پر خطر، شما را از جریان الکتریکی محافظت کند. دستکش های عایق پلاستیکی یکی از مهمترین تجهیزات حفاظت شخصی برای برق هستند. برایا ثر گذار بودن دستکش های ایمنی الکتریکی ، این محصول  باید دارای قدرت دی الکتریک و فیزیکی بالا باشد.

دستکش عایق برق چیست ؟

دستکش‌ عایق برق (که به آن دستکش‌های الکتریکی نیز گفته می‌شود) هنگامی که کارگران یا مهندیسین برق و یا تکنسین ها در نزدیکی یا روی سیم‌ ها، کابل‌ها و تجهیزات الکتریکی از جمله تابلو برق، پست و ترانسفورماتورها، تنها وسیله ی محافظت شخصی از آنها در برابر شوک الکتریکی است. کابل های برق دار به عنوان یک علت بالقوه در بروز حوادث و سانحه ها شناخته شده اند، که با استفاده از اقدامات احتیاطی و استفاده از دستکش های عایق برق مناسب می توان از آن اجتناب کرد.

دستکش های عایق برق شامل :

دستکش های عایق لاستیکی: این دستکش ها بر اساس سطح ولتاژ و حفاظتی که ارائه می دهند طبقه بندی شده  است.

دستکش های آستری : آسترها در هوای سرد گرما را فراهم می کنند، در حالی که در ماه های گرم عرق را جذب می کنند.  دستکش های آستری ناراحتی ناشی از پوشیدن دستکش های عایق لاستیکی را در تمام فصول سال کاهش می دهند.

دستکش های محافظ چرمی : این دستکش ها برای ایجاد حفاظت مکانیکی روی دستکش های عایق لاستیکی پوشیده می شوند. استفاده از این دستکش ها بعلت مقاومت خوبی که در برابر بریدگی، ساییدگی و سوراخ شدن دارند  مورد نیاز است.

استاندارد دستکش برق

دستکش ایمنی برق

سه نوع اصلی دستکش عایق برق:

دستکش عایق برق استاندارد : این دستکش ها مطابق استاندارد دستکش ایمنی برق تولید شده و خواص دی الکتریک بسیار بالایی را ارائه می دهند و باید همراه با دستکش های چرمی استفاده شوند.

دستکش های عایق مکانیکی : این دستکش ها عملکردی فوق العاده در برابر ضربه ها دارند و محافظت مکانیکی عالی در برابر پارگی و سوراخ شدن، بدون نیاز به دستکش محافظ را دارند.

ASTM D120   دستکش :  این دستکش بر اساس انجمن آزمایش و مواد آمریکا بزرگترین منبع استانداردهای جهان جزء محبوبترین و پرکاربرد ترین دستکش ها بشمار می رود.

انتخاب  صحیح دستکش مطابق با استاندارد دستکش عایق برق :

انتخاب دستکش های عایق برق بر اساس کلاس آنها انجام می شود. که مطابق با سطح ولتاژ مورد استفاده است. دستکش های عایق برق بر اساس ویژگی های مقاومت محیطی به دسته هایی طبقه بندی می شوند. که در زیر بیان شده است.

  • کلاس
  • ولتاژ
  • رنگ محصول
  • سایز – بین 7 تا 12 برای استفاده مردانه زنانه
  • طبقه بندی و استانداردها

هنگام انتخاب دستکش های عایق برق مناسب، برای اینکه  به سطح کافی حفاظت الکتریکی مورد نیاز دست یابید ، توجه به استاندارد دستکش ایمنی برق ضروری است. برخی از دستکش های الکتریکی نیز وجود دارند که به یک دستکش زیرین یا یک دستکش چرمی برای راحتی و همچنین طول عمر محصول نیاز دارند.

بازرسی و نگهداری از دستکش های عایق هم یک فاکتور حیاتی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا همه دستکش ها باید پس از هر بار باد کردن و قبل از هر بار استفاده یه صورت کامل بازرسی شوند. این موضوع برای اطمینان از عدم پارگی یا ساییدگی دستکش قبل از استفاده است و خواص دی الکتریک آنها حفظ می شود.

استاندارد دستکش عایق برق

دستکش مخصوص کار با برق

دستکش های عایق CATU:

دستکش های عایق CATU محفاظت دی الکتریک  بسیار خوبی برای اتصالات کابل LV-HV، خطوط برق، ایستگاه های فرعی، کابل های بالای سر و تاسیسات کابل زیرزمینی را فراهم می کنند تا در برابر شوک الکتریکی شما را محافظت کنند. دستکش های عایق آزمایش شده الکتریکی برای کار بر روی خطوط برق، باید پس از استفاده به دقت شسته شوند و آنها را کاملا تمیز و خشک نمایید. همچنین سطح لاستیکی دستکش باید بررسی شده و از هرگونه خرابی محافظت شود.

مواردی که نیاز به استفاده از دستکش های عایق دارند عبارتند از:

  • نصب و راه اندازی سیستم های برق فشار ضعیف و فشار قوی
  • کابل کشی (LV,11kV,33kV,132kV)
  • اتصال کابل LV مرده، LV زنده، 11 کیلوولت، 33 کیلوولت، 132 کیلوولت
  • نصب پست حداکثر ولتاژ 11kV/415V)
  • خطوط هوایی تیر چوبی و/یا برج فولادی (تا 132 کیلوولت)
  • کارهای مهندسی عمران از جمله گودبرداری، کابل کشی و پس انداز

نگهداری و بازرسی دستکش های عایق در تمامی کلاس ها

مطابق با استاندارد دستکش ایمنی برق  IEC 60903:2014، مدت زمان نگهداری را برای هر دسته از دستکش ها تا 12 ماه بدون نیاز به آزمایش مجدد از تاریخ تولید آنها تعیین کرده است. دستکش ها در یک کیسه ضد اشعه ماوراء بنفش تحویل داده می شوند.

تمام دستکش های عایق باید قبل از هر بار استفاده در معرض بازرسی قابل مشاهده باشند. برای کلاس 0 و کلاس 00، آزمایش های دستکش شامل آزمایش باد کردن هوا و بازرسی بصری هنگام باد شدن دستکش است.  برای  این دستکش ها تست دی الکتریک مورد نیاز نیست.

برای دستکش های عایق کلاس 1، 2، 3 و 4 حتی زمانی که در انبار هستند، دستکش نباید بدون آزمایش در 6 ماه گذشته استفاده شود. دوره های معمول آزمایش دستکش بین 60 تا 90 روز است. دستکش ها باید بدون فشرده شدن، تا شدن یا تغییر شکل در بسته بندی خود نگهداری شوند. دستکش ها را نباید در نزدیکی منبع حرارتی با دمای 10 تا 21 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

تاریخ مصرف و انقضای دستکش عایق

همه تولیدکنندگان دستکش مطابق با استاندارد دستکش ایمنی برق از نوعی کدگذاری تاریخ  برای نشان دادن تاریخ آزمایش اولیه دستکش ها استفاده می کنند. و بازرسی دستکش ها را هر 6 ماه یکبار در نظر گرفته اند. در این مدت در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از نقص در هنگام بازرسی دستکش را از محدوده استفاده خارج می سازند.

دستکش ها باید برای آزمایش مجدد به آزمایشگاه معتبر ارسال می شوند. همچنین دستکش ها باید قبل از هر بار استفاده از نظر پارگی، سوراخ، بریدگی ازن و سایر عیوب بررسی شوند.

و دستکش ها باید از نظر هرگونه تورم که عموماً ناشی از آلودگی شیمیایی (مخصوصاً فرآورده های نفتی) است، بررسی شود. حتی کوچکترین تورم نیز می تواند مشکل ساز باشد. اگر دستکش‌های برقی در هنگام بازرسی هر گونه نشانه‌ای از عیوب ذکر شده در بالا را نشان دهند، باید برای تمیز کردن و آزمایش مجدد از سرویس خارج شوند. حتی اگر قانون شش ماه “در حال سرویس” یا عمر مفید 12 ماهه را رعایت نکرده باشد.

استاندارد دستکش ایمنی برقکاران

چگونه دستکش برق مناسب را برای کار انتخاب کنیم؟

محافظت از افراد در برابر برق و خطرات الکتریکی الزامی می کند. برای کمتر کردن جریمه ها در عدم رعایت قوانین ایمنی محیط کار و همچنین  کمتر کردن خطرات جدی و مرگ و میر ناشی از حوادث الکتریکی، رعایت مقررات باید بصورت یک اصل همیشگی بصورت کامل و جدی انجام شود. چیزی که بسیار تکان دهنده  است این است که بسیاری از کارگران و تکنسین های برق از تجهیزات عایق لاستیکی استفاده نمی کنند و این بدلیل این است که نمی دانند به آن نیاز دارند  و  یا به این دلیل اینکه  مطمئن نیستند که چگونه یکی از تجهیزات حفاظت فردی و دستکش مناسب و مطابق با استاندارد دستکش ایمنی برق را برای کار خود  انتخاب کنند. در واقعیت، تقریباً هر شخصی که در محل های  تأسیساتی  کار می کند به تجهیزات حفاظت فردی و ایمنی الکتریکی نیاز دارد، چه شرکت، یک مرکز بزرگتر با مهندسان ساختمانی خبره باشد که بر توزیع نظارت دارند ، و یا یک مرکز کوچک که  کارکنان آن برای  تعمیر و نگهداری کار می کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از وقوع حوادث الکتریکی از طریق کنترل‌های مهندسی مانند خاموش کردن تجهیزات قبل از شروع کار است، اما در این میان مواردی وجود دارد که خاموش کردن برق می‌تواند خطر بزرگ‌تری ایجاد کند. بنابراین، کارفرمایان و صاحبان تأسیسات باید اقدامات ایمنی را برای محافظت از کارگران خود در برابر حوادث  الکتریکی از جمله استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی و شیوه های کار الکتریکی ایمن تری را تحت استاندارد NFPA 70E اجباری و اجرا کنند.

کارمندانی و یا تکنسین های که روی مدارها و تجهیزات دارای انرژی الکتریکی کار می کنند از دستان خود استفاده می کنند، و همین موضوع سبب می شود که  آنها مستعدترین قسمت بدن خود را در برابر شوک الکتریکی، در معرض خطر قرار دهند.  در این میان بعضی از افراد از دستکش های کار معمولی استفاده می کنند. این دستکش های کار هیچ محافظتی در برابر ضربه و خطرات جریان الکتریکی ارائه نمی دهد. دستکش های عایق لاستیکی (دستکش های الکتریکی) که مطابق استاندارد دستکش ایمنی برق تولید شده اند، یک عنصر ضروری برای محافظت از کارگرانی است که در معرض جریان های ولتاژ بالا هستند. محافظت در برابر ضربه مزیت اصلی آنها است. با این حال، دستکش های برقی همچنین محافظت قابل توجهی در برابر سوختگی در اثر جریان های الکتریکی را ایجاد می کنند. دستکش های برق با استفاده از مواد اختصاصی و فرآیندهای تولیدی با آزمایش 100% برای ارائه بالاترین سطح حفاظت ممکن تولید می شوند. برای موثر بودن، دستکش های الکتریکی باید دارای قدرت دی الکتریک و فیزیکی بالا همراه با راحتی، انعطاف پذیری و دوام باشند.

دستکش ایمنی ضد برق

دستکش عایق برق

قوانین OSHA و استاندارد NFPA 70E نیاز به استفاده افرادی که در محیط های پر خطر هستند را  از محصولات عایق لاستیکی بیان داشته ، و این موضوع حتی در صورتی است که کمترین میزان احتمال تماس با جریان الکتریکی را داشته باشند . طبق استاندارد دستکش عایق برق OSHA 29 CFR 1910.137، دستکش های الکتریکی باید برای ولتاژی که کارگر در معرض آن قرار می گیرد (فاز به زمین یا فاز به فاز) درجه بندی شده باشد و برای نشان دادن امتیاز آنها علامت گذاری شود. پس انتخاب یک دستکش مناسب که خطرات مواجه با ولتاژ برقی متفاوت را دفع کند بسیار قابل توجه و دارای اهمیت است. این موضوع مهم است که به تست ولتاژ  دستکش عایق برق توجه داشته باشید. دستکش های برقی در شش “کلاس” درجه بندی شده که بیانگر محافظت آنها از شخص در ولتاژهای  مختلف است که  بر اساس ASTM D120 ارائه می شوند. تمام دستکش های الکتریکی توسط سازنده با ولتاژ تست اثبات مشخص شده تست می شوند.

تولید کنندگان دستکش طبق استاندارد دستکش عایق برق همچنین آزمایش شکست دی الکتریک را با ولتاژ بالاتر انجام می دهند تا قدرت دی الکتریک مواد لاستیکی را تأیید کنند. نتیجه این آزمایش و بررسی ها بیان یک حاشیه ایمنی قابل توجه بین ولتاژهای تست اثباتشده برای دستکش های عایق  و حداکثر ولتاژ استفاده است. قبل از هرگونه عمالیات خطر آفرین باید ارزیابی دقیقی از میزان خطر احتمالی را انجام داد. این  ارزیابی خطر خاص به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام دسته از دستکش های الکتریکی برای کاربرد شما مناسب است.

دستکش های برق بر اساس سطح محفاظت از شخص در برابر ولتاژی  که به وجود می آید طبقه بندی می شوند.

هر شخص باید در انتخاب اندازه دستکش مناسب خود دقت کند، زیرا بسیار مهم است که دستکشی انتخاب شود که کاملا متناسب با سایز دست باشد و حین کار احساس راحتی به شما بدهد. دستکش های خیلی بزرگ یا حجیم می توانند بر حساسیت لمسی تأثیر بگذارند، در حالی که دستکش های خیلی کوچک می توانند باعث ناراحتی شوند. دست را با پیچیدن نوار دور کف دست اندازه بگیرید. این عدد برابر است با اندازه احتمالی دستکشی که باید انتخاب کنید. ترجیح شخصی برای تنگی و طول انگشت در نهایت اندازه ای را که پوشنده انتخاب می کند تعیین می کند. دستکش‌های برق معمولاً در سایزهای 8 تا 12، اغلب در اندازه‌های ½ تولید می‌شوند، و برخی از تولیدکنندگان نیز دستکش‌هایی به اندازه سایز 7 و اندازه 13 ارائه می‌دهند.

محافظت از دستکش هایی که از شما محافظت می کنند

به جز چند استثنا خاص، دستکش های برق باید همیشه با دستکش های محافظ چرمی که مطابق با مشخصات استاندارد ASTM F696 ساخته شده اند، استفاده شوند.

استاندارد OSHA “269” (29 CFR 1910.269) ایجاب می کند که دستکش های عایق لاستیکی همراه با محافظ های چرمی باید توسط کارمندان واجد شرایط در حداقل فاصله نزدیک (MAD) تا هادی های پر انرژی استفاده شود. همانطور که گفته شد، هنگام انتخاب دستکش های محافظ چرمی مناسب نیز باید دقت و توجه یکسانی صورت گیرد. دستکش‌های محافظ چرمی روی دستکش‌های برق پوشیده می‌شوند تا عمر آن‌ها را افزایش داده و از بریدگی، ساییدگی و سوراخ شدن دستکش‌ها محافظت کنند.

دستکش کار با برق ولتاژ فوی

ایمنی برق

از استاندارد دستکش عایق برق ASTM F696 که انواع مواد، ساخت و ساز و سایر جزئیات را مشخص می کند به عنوان راهنما در فرآیند انتخاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که گاهی خطر رد شدن ولتاژهای برقی  وجود دارد که با افزایش پتانسیل ولتاژ افزایش می یابد. از آنجایی که مواد موجود در دستکش های محافظ چرمی هیچ خاصیت دی الکتریک ندارند و ممکن است رطوبت را جذب کنند یا حداقل جریان الکتریسیته را وارد کنند، حفظ فاصله بین دستکش محافظ چرمی و اعضای بدن شخص مانند دست و بازو بسیار مهم است. بنابراین، محافظ چرمی باید کوتاه‌تر از دستکش  عایق الکتریکی باشد تا دستکش عایق برق  به عنوان خط دفاعی در برابر نفوذ ولتاژهای برقی وجود داشته باشد. طبق استاندارد دستکش ایمنی برق، بیان شده است که حداقل فاصله بین لبه  دستکش محافظ چرمی و لبه دستکش عایق برق ½ اینچ  است و  همچنین برای ولتاژ های بالا ، فاصله دستکش عایق برق با دستکش محافظ چرمی 1 اینچ است.

در پایان بیان این نکته قابل توجه است که رعایت قوانین ایمنی در محل کار و قوانین حفاظت شخصی موجب می شود تا از رخ دادن تعداد زیادی از حوادث و سانحه های کاری پیشگیری نمود. در مجموع، دستکش‌های الکتریکی جزء ضروری و همیشگی  اکثر برنامه‌های ایمنی  در محیط های کاری پرخطر برای کارگران و یا تکنسین ها  و مهندسین هستند، زیرا دستکش های عایق برق  تنها ابزار محافظی آنها هستند که برای تماس دائمی با هادی‌ها و تجهیزات پرانرژی برق و محافظت از آنها طراحی شده‌اند. در نتیجه، انتخاب طبق استاندارد دستکش ایمنی برق، استفاده و نگهداری درست از دستکش‌های عایق الکتریکی مناسب (و دستکش‌های محافظ چرمی نیز) با رعایت و استفاده از مشخصات و قوانین استانداردهای ASTM برای کلاس هر دستکش  و مواد، و همچنین اندازه‌گیری‌ها و اندازه‌های دستی، کلید تضمینی برای حفظ ایمنی کارگران است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *