ایمنی, حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت فردی کار با برق

تجهیزات حفاظت فردی کار با برق

تجهیزات حفاظت فردی کار با برق

تجهیزات حفاظت فردی کار با برق بسیار حائز اهمیت است و شامل موارد متعددی جهت حفاظت از قسمت های مختلف بدن می باشد. کار با برق با خطرات زیادی همراه است. به همین دلیل مهم است که اقدامات احتیاطی لازم  از جمله استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) و پیروی از شیوه های کار ایمن را انجام دهید.

در این مقاله در مورد اینکه چه وسایلی را باید هنگام کار با برق بپوشید و برخی از شیوه های کاری ایمن که باید رعایت کنید، صحبت خواهیم کرد.

هنگام کار با برق، کاملاً ضروری است که از تجهیزات حفاظت فردی PPE مناسب استفاده کنید. این شامل دستکش های لاستیکی، کفپوش های عایق برق و محافظ های صورت است.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که لباس شما از مواد غیر رسانا ساخته شده است. اگر به درستی از شما محافظت نشده باشد، در صورت تماس با جریان الکتریکی ممکن است به شدت آسیب دیده یا حتی کشته شوید.

انواع لوازم حفاظت فردی رایج برای ایمنی الکتریکی

بهترین راه برای ایمن نگه داشتن افراد از خطرات الکتریکی در محل کار، اجرای سیاست ها و رویه هایی است که خطرات مختلف را کاهش یا حذف می کند. متأسفانه نمی توان اقداماتی را انجام داد که بتواند 100 درصد مؤثر باشد . با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که هر فردی که در اطراف تجهیزات الکتریکی خطرناک کار می کند، از تجهیزات حفاظت شخصی استفاده کند تا در صورت بروز حادثه، آنها را ایمن نگه دارد. موارد زیر یکی از پرکاربردترین انواع PPE هستند.

  • دستکش عایق برق : دستکش عایق برق، یک وسیله حیاتی برای حفاظت از دست‌ها در برابر خطرات برق است. این دستکش‌ها قابلیت عایق شدن در مقابل جریان الکتریکی را دارا بوده و برای کاربردهای صنعتی، ساختمانی و آزمایشگاهی مناسب هستند. دستکش عایق برق با استفاده از موادی مانند لاتکس، نئوپرن و پلی‌استر ساخته می‌شود و به دلیل تاثیرگذاری در حفظ ایمنی افراد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  • کفپوش عایق برق: کفپوش عایق برق یک لایه محافظ بین برقکار و کف قرار می دهد. این در هنگام کار در تابلوهای برق، ترانسفورماتورها و سایر مناطق با ولتاژ بالا مفید است. این می تواند به جلوگیری از حرکت الکتریسیته از کف به بدن فرد کمک کند و همچنین مسیری را برای عبور جریان الکتریسیته از بدن و خارج شدن به زمین از بین ببرد.
  • نردبان های عایق: نردبان های عایق، برق را به شخصی که از آن استفاده می کند منتقل نمی کند. اگر یک نردبان فلزی معمولی به طور تصادفی با یک سیم برق برق تماس بگیرد، می تواند ویرانگر باشد. با نردبان عایق شده، این یک نگرانی الکتریکی نیست.
  • میله های نجات: در صورتی که شخصی دچار برق گرفتگی شود، مردم وسوسه می شوند که برای نجات او عجله کنند. متأسفانه، این تنها منجر به برق گرفتگی آنها نیز می شود. وجود میله نجات به کسانی که در آن مناطق هستند این امکان را می دهد تا قربانی را به محل امن بکشند یا منبع برق را دور بزنند.
  • آشکارسازهای ولتاژ: حتی پس از حذف منبع تغذیه، به دلیل خازن‌ها، همچنان می‌تواند برق در یک سیستم وجود داشته باشد. یک آشکارساز ولتاژ سطح الکتریسیته را در یک سیستم معین در زمان فعلی نشان می‌دهد، بنابراین تا زمانی که تمام برق قطع نشود، کارمندان به اشتباه شروع به کار روی یک سیستم نمی‌کنند.
  • کلاه عایق برق: کلاه ایمنی معمولاً باید فقط هنگام کار بر روی تابلو برق در فضای باز پوشیده شود، جایی که برای محافظت در برابر سقوط اجسام و برخورد با اجسام جامد در ارتفاع سر استفاده می شود. پست‌های خارج از منزل باید همیشه مناطق «کلاه ایمنی» در نظر گرفته شوند و پوشیدن کلاه ایمنی اجباری باشد.
  • عینک ایمنی برای محافظت از چشم: هنگام کار با مایعات خطرناک، به ویژه روغن معدنی، باید از محافظ چشم استفاده شود تا از پاشش به چشم جلوگیری شود. هنگام شستشوی قطعات داخلی کلیدهای مدار روغن، آنها را همیشه باید پوشید.
  • محافظ گوش: محافظ های شنوایی تنها زمانی مورد نیاز هستند که در یک موقعیت پر سر و صدا، که می تواند در طول کار ساخت و ساز رخ دهد.
  • کفش ایمنی عایق برق : کفش های ایمنی باید به طور معمول در تمام مناطق کار پوشیده شوند و کفش ها یا چکمه ها باید دارای کلاهک فولادی و زیره های ضد لغزش باشند.
  • دستکش لاستیکی: دستکش های عایق از انتقال الکتریسیته به دستان شما در صورت وجود سیم در معرض، اتصال کوتاه یا موارد دیگر جلوگیری می کنند

هر قطعه از تجهیزات حفاظت شخصی برای سطوح مختلف جریان الکتریکی درجه بندی می شود. هرچه برق قوی تر باشد، تجهیزات باید عایق یا محافظت بیشتری داشته باشند تا کارکنان را ایمن نگه دارد. استفاده از PPE اشتباه می تواند به همان اندازه خطرناک باشد، یا حتی بیشتر از عدم استفاده از PPE، زیرا می تواند احساس کاذب ایمنی ایجاد کند. مطمئن شوید که تجهیزات مناسب برای یک محیط معین را دارید تا بهترین نتایج ممکن را بگیرید.

تجهیزات ایمنی کار با برق

لوازم حفاظت فردی کار با برق

تجهیزات حفاظت فردی برقکاران

کارکنانی که مستقیماً با برق کار می کنند باید از تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز برای شغل خود استفاده کنند. این تجهیزات ممکن است شامل دستکش های عایق لاستیکی، هود، آستین، تشک، پتو، شیلنگ خط، و کلاه ایمنی محافظ صنعتی باشد که برای کاهش خطرات شوک الکتریکی طراحی شده اند.

این موارد به کاهش خطر حوادث الکتریکی کمک می کند. اقدامات ایمن عمومی عبارتند از:

  • تجهیزات حفاظتی الکتریکی باید به طور دوره ای توسط جداول آزمایشی موجود در OSHA 1910.137، تجهیزات حفاظتی الکتریکی، آزمایش شوند.
  • تجهیزات عایق برق باید قبل از هر روز استفاده از نظر آسیب بررسی شوند. قبل و بعد از هر بار استفاده، بهتر است هر PPE را که استفاده می کنید بررسی شود.
  • تجهیزات دارای نقصی که بر خواص عایق آن تأثیر می گذارد باید از سرویس خارج شده و برای آزمایش بازگردانده شود.
  • لباس محافظ قوس دار و سایر تجهیزات حفاظتی عموماً باید تمام بدن کارگر را بپوشاند، به جز دست ها، پاها، سر و صورت که ممکن است توسط تجهیزات دیگر محافظت شوند.

استانداردهای OSHA برای ایمنی الکتریکی

کارفرمای شما موظف است قبل از استفاده از تجهیزات قابل حمل اطمینان حاصل کند که کابل های گسترش و سایر سرنخ های انعطاف پذیر که به ویژه در معرض آسیب به دوشاخه ها و پریزها و اتصالات آنها هستند، از نظر بصری بررسی و نگهداری شده و در صورت لزوم تعویض شده اند.

انتهای کابل های انعطاف پذیر باید همیشه غلاف بیرونی کابل را محکم بسته باشد تا از بیرون کشیدن سیم ها از پایانه ها جلوگیری شود.

  • از کانکتورها یا کوپلرهای مناسب کابل برای اتصال طول کابل ها به یکدیگر استفاده کنید و اجازه ندهید اتصالات نواری چسبیده شود.
  • تاسیسات برقی توسط یک فرد ذیصلاح نصب و نگهداری می شود و مرتبا بررسی می شود.
  • اطمینان حاصل کنید که پریزهای پریز با استفاده از آداپتورها بیش از حد بارگذاری نمی شوند.
  • مطمئن شوید که تجهیزات برقی ارائه شده برای استفاده مناسب هستند.
  • تجهیزات الکتریکی ثابت باید دارای یک کلید مشخص برای کاهش قدرت در مواقع اضطراری باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات قابل حملی که دارای برچسب عایق دوگانه هستند، سیم برق و خنثی را به درستی به دوشاخه توسط شخص ذیصلاح وصل کرده باشند، مگر اینکه دوشاخه از نوع قالبی باشد.
لوازم ایمنی حفاظت فردی کار با برق

تجهیزات ایمنی حفاظت فردی کار با برق

انواع خطرات الکتریکی

کارگران برق هنگام کار بر روی نزدیک تجهیزات الکتریکی که ممکن است در ولتاژ 50 ولت AC یا DC یا بالاتر از آن برق داشته باشند، در معرض خطرات الکتریکی قرار دارند. کار در نزدیکی تجهیزات الکتریکی به معنای قرار دادن هر قسمت بدن در محدوده محدود، رویکرد محدود یا فلاش قوس الکتریکی است. خطرات الکتریکی شامل خطرات شوک و خطرات فلاش قوس الکتریکی است.

  • خطر شوک: سطح خطر شوک با ولتاژی که کارمند ممکن است در معرض آن قرار گیرد تعیین می شود. PPE بر اساس سطح خطر شوک انتخاب می شود. ضمیمه اجباری B PPE محافظ ضربه و سایر تجهیزات حفاظتی شوک مورد نیاز را مشخص می کند.

PPE محافظ ضربه برای قسمت هایی از بدن که به طور بالقوه در معرض خطر شوک قرار دارند مورد نیاز است.

  • خطر فلاش قوس: خطرات فلاش قوس با انرژی برخورد در تجهیزات الکتریکی تعیین می شود و باید با محاسبه یا با استفاده از جداول NFPA 70E مناسب تعیین شود. PPE دارای رتبه قوس باید حفاظتی در سطح یا بالاتر از سطح انرژی حادثه یا سطح دسته PPE ارائه دهد. به طور معمول، PPE دارای درجه قوس الکتریکی شامل پوشاکی است که از تمام اعضای بدن محافظت می کند.

الزامات عمومی برای تجهیزات حفاظت فردی کار با برق

کارمندان واجد شرایط باید از PPE با درجه بندی مناسب شوک و قوس برای قسمت خاصی از بدن که باید محافظت شود، همانطور که توسط سازنده مشخص شده است، استفاده کنند.

  • PPE باید طبق دستورالعمل سازنده آزمایش و نگهداری شود
  • کارمندان مسئول ارائه لباس های سازگار در زیر لایه های لباس ساخته شده از الیاف طبیعی هستند.
  • قسمتهای در معرض بدن باید با مواد نارسانا محافظت شوند.
  • تجهیزات حفاظتی و لباس هایی که برای محافظت در برابر فلاش قوس در نظر گرفته شده اند باید توسط سازنده برای استفاده در محیطی که تجهیزات برق دار در آن قرار دارد رتبه بندی شوند.
  • لباس‌های دارای امتیاز قوس به عنوان یک مونتاژ آزمایش و رتبه‌بندی می‌شوند.
  • کارمند واجد شرایط باید همیشه از تمام اجزای مجموعه مورد نیاز سازنده استفاده کند.
  • نباید تجهیزات حفاظت فردی را با یکدیگر ترکیب کنند تنها از قطعات اصلی باید استفاده نمایند.

ارزیابی خطر

برای هر کاری خطرات الکتریکی و خطرات الکتریکی بالقوه را برای تمام قسمت های بدن تعیین کنید و مشخص کنید که چه PPE محافظت مناسبی را ارائه می دهد. در ادامه خطراتی که نقاط مختلف بدن را تهدید می کند را بیان خواهیم کرد.

تجهیزات برقکاری

تجهیزات حفاظت فردی برقکاری

  • محافظت از سر و صورت: هر زمان که خطر آسیب دیدگی سر در اثر شوک الکتریکی یا سوختگی در اثر تماس با قطعات زنده یا اجسام پرنده ناشی از انفجار فلاش قوس الکتریکی وجود داشته باشد، باید از کلاه های سخت غیر رسانا استفاده شود. هودهای قوس دار از کل سر محافظت می کنند. هودها روی سر قرار می گیرند تا پیشانی، گونه ها و چانه را بپوشانند. این محافظ برای محافظت از گردن تا 360 درجه کامل گسترش می یابد. علاوه بر این، قسمت جلویی هود را می توان روی دهان کشید تا محافظت بیشتری برای صورت ایجاد کند. ماسک محافظ چشم را نمی پوشاند
  • محافظت از چشم: هر زمان که خطر آسیب ناشی از قوس الکتریکی، فلاش یا اشیاء پرنده ناشی از انفجار الکتریکی وجود دارد، کارکنان باید از PPE برای چشم و صورت استفاده کنند. سپرهای صورت با درجه فلاش قوس مناسب (بر حسب کالری بر سانتی متر مربع ) باید برای کارهای الکتریکی استفاده شود. همیشه باید از عینک یا عینک ایمنی زیر محافظ صورت استفاده کرد. باید از عینک یا عینک ایمنی نارسانا استفاده شود. محافظ چشم ممکن است برای محافظت در برابر آسیب فلاش رنگی شود. در صورت لزوم، هنگام استفاده از محافظ صورت رنگی در حین کار الکتریکی، از نور اضافی استفاده کنید.
  • محافظت از تنه و اندام: هر زمان که خطر آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض قوس الکتریکی، فلاش یا اجسام پرنده ناشی از انفجار فلاش قوس الکتریکی وجود دارد، کارکنان باید از محافظ غیر رسانا برای تنه و اندام استفاده کنند. کارگران برق باید از لباس های فیبر طبیعی قوس دار مانند پیراهن های آستین بلند، شلوارهای بلند، ژاکت، کت، روپوش دوزی یا روپوش بپوشند تا از بالاتنه و اندام ها در برابر خطرات فلاش قوس محافظت شود. باید در سطح یا بالاتر از سطح انرژی فرودی یا طبقه بندی تجهیزاتی که روی آن کار می شود، قوس الکتریکی باشد.
  • محافظ شنوایی: هنگام کار در مرز فلاش قوس، حفاظت شنوایی مورد نیاز است. درج های محافظ شنوایی برای محافظت از کارمند در صورت انفجار قوس استفاده می شود. سطح فشار صوت در اثر فلاش قوس می تواند از 140 دسی بل تجاوز کند.
  • محافظ دست: کارمندان باید دستکش های عایق لاستیکی و محافظ های چرمی با اندازه مناسب را در مواردی که خطر آسیب به دست یا بازو به دلیل تماس با قطعات زنده یا قرار گرفتن در معرض سوختگی قوس الکتریکی وجود دارد، بپوشند. برای محافظت در برابر ضربه از دستکش لاستیکی استفاده می شود. دستکش های لاستیکی در صورت عدم استفاده از محافظ های چرمی، پس از هر بار استفاده باید آزمایش شوند. آستین های محافظ لاستیکی و چرمی باید به صورت ترکیبی با هم پوشیده شوند
  • محافظ پا: کارگران برق باید از کفش های چرمی دارای رتبه EH استفاده کنند. کفش ها باید تمیز و عاری از روغن و زباله باشند.
  • لباس: کارمندان مسئول ارائه لباس های سازگار در زیر لایه های لباس هستند که باید از الیاف طبیعی ساخته شوند. لباس‌های قابل اشتعال غیر ذوب (مانند پنبه، پشم، ابریشم مصنوعی، ابریشم یا ترکیبی از این مواد) ممکن است به عنوان زیر لایه‌های زیر لباس AR استفاده شوند. اقلام رسانا را نباید زیر لباس محافظ پوشید. به عنوان مثال می توان به جواهرات، سگک کمربند فلزی، انگشتر، دستبند اشاره کرد الیاف قابل ذوب مانند استات، نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن یا اسپندکس نباید در زیرپوش های پارچه ای در کنار پوست مجاز باشند. مقدار اتفاقی الاستیک استفاده شده روی لباس‌های زیر یا جوراب پارچه‌ای که ذوب نمی‌شوند مجاز است.
تجهیزات جهت حفاظت به هنگام کار با برق

تجهیزات حفاظت فردی کار با برق

انتخاب و استفاده از لوازم حفاظت فردی کار با برق

انتخاب تجهیزات حفاظت فردی کار با برق باید بر اساس ولتاژ تعیین شود. انتخاب PPE با درجه قوس را می توان با سطح انرژی حادثه یا با روش طبقه بندی تعیین کرد.

  • لباس‌ها و لباس‌های زیر که تحت PPE درجه‌بندی قوس‌دار پوشیده می‌شوند باید الیاف طبیعی باشند.
  • کفش های چرمی باید دارای رتبه EH باشند.
  • انتخاب و استفاده از PPE الکتریکی
  • از فرم اجباری ارزیابی خطر PPE استفاده کنید .
  • PPE مورد نیاز را شناسایی کنید.
  • قبل از استفاده PPE را از نظر نقص بررسی کنید.
  • لباس های زیر باید از الیاف طبیعی یا لباس های قابل اشتعال غیر ذوب شوند
  • قسمت های در معرض بدن باید از خطرات الکتریکی محافظت شوند
  • از PPE با توجه به الزامات سازنده استفاده کنید
  • از همه PPE مورد نیاز استفاده کنید
  • انجام وظیفه با پوشیدن PPE مورد نیاز
  • PPE را به درستی نگهداری و ذخیره کنید
  • مراقبت و نگهداری صحیح

تجهیزات حفاظت فردی کار با برق  باید در شرایط ایمن و قابل اطمینان نگهداری شود و طبق نیاز سازنده و OSHA 29CFR1910.137(c) بازرسی یا آزمایش شود. از وسایل حفاظتی که ممکن است به گریس، روغن، مایعات قابل اشتعال یا مایعات قابل احتراق آلوده باشند، استفاده نکنید. دستورالعمل های سازنده باید رعایت شود.

وسایل حفاظت فردی کار با برق

وسایل و ابزار حفاظت فردی کار با برق

کارکنانی که در معرض خطر برق هستند و سرپرستان آنها موظفند موارد زیر را بدانند:

  • نحوه صحیح، پوشیدن، خاموش کردن، تنظیم و پوشیدن PPE
  • محدودیت های PPE
  • بازرسی مناسب، مراقبت، نگهداری، عمر مفید و دفع
  • تغییرات در محل کار مستلزم انواع اضافی یا جدید PPE است
  • تغییرات در انواع PPE مورد استفاده نیازمند ارائه اطلاعات جدید است

در کارهای صنعتی و ساختمانی، تجهیزات حفاظت فردی کار با برق از اهمیت بسیاری برخوردار است. لوازم حفاظت فردی برقکاران شامل دستکش عایق، لباس‌های محافظ، کلاه‌های محافظ، کفش‌های محافظ و وسایل حفاظتی دیگری هستند که باید در هنگام کار با برق استفاده شوند.

این تجهیزات می‌توانند جریان الکتریکی را از بدن کارگر دور نگه دارند و از آسیب دیدن او جلوگیری کنند. همچنین، این تجهیزات باید به طور مداوم بررسی و آزمایش شوند تا بتوانند به صورت بهینه کار کنند.در کل، توجه به حفاظت فردی کارگران با برق از اهمیت بسیاری برخوردار است و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب، می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش حوادث و آسیب های ناشی از برق داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *