ایمنی

لباس کار چیست و چه کاربردی دارد؟

لباس کار چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد لباس کار چیست؟

لباس کار چیست و چه کاربردی دارد؟ حفظ ایمنی موردی است که همه ما باید در محل کار برای آن تلاش کنیم. لباس کار ایمنی در مورد حفظ ایمنی در محل کار از اهمیت بالایی برخوردار است. ایمنی کارگران و همکاران شما باید اولویت اصلی هر صاحب کسب و کاری باشد. همچنین بسیار مهم است که مطمئن شوید تجهیزات ایمنی که برای آنها تهیه می کنید راحت باشند، خیلی سنگین نباشند و محافظت کامل را ارائه دهند.

لباس محافظ به لباسی گفته می شود که به طور خاص برای محافظت از پرسنل در برابر خطرات ناشی از شرایط محیطی شدید یا محیط کار خطرناک طراحی و ساخته شده است. به عنوان مثال برخی از لباس های محافظ ممکن است برای محافظت از کارگران در برابر خطرات محیط کار که به دلیل عفونت یا آلودگی ایجاد شده، تولید شده باشد. لباس محافظ یا هر وسیله حفاظتی اغلب به عنوان تجهیزات و لوازم ایمنی حفاظت شخصی  شناخته می شود.

لباس کار ایمنی چیست و چه مزایایی دارد؟

لباس کار ایمنی لایه بیرونی وسایل حفاظتی است که توسط افرادی که در مناطق خطرناک کار می کنند پوشیده می شود. این نوع لباس موجب می شود تا ایمنی را برای پوشنده و برای اطرافیانش افزایش دهد، زیرا می تواند از مواد خطرناک یا مواد شیمیایی محافظت کند. همچنین مانعی بین پوست و هر گونه مواد بالقوه مضر ایجاد می کند.

  • استاندارد محافظت از بدن

شامل لباس های کار معمولی و یونیفرم هایی است که بعضی از انواع آنها هیچ حفاظت خاصی برای پوشنده ندارد. با این حال، ممکن است که برای مدت طولانی کار در خارج از منزل برای محافظت در برابر آب و هوا مانند لباسهای مخصوص استفاده در مزارع برای پاشیدن آفت کشها باشد.همچنین برای اطمینان از دید بالا در حین کار در جایی که ترافیک خودرو و عابر پیاده مختلط وجود دارد، محافظت از بدن لازم باشد .

قوانین حفاظت فردی برای بدن در مواردی که کارگران در معرض دمای شدید (چه در فضای باز یا داخل خانه)، و همچنین پاشش مواد شیمیایی یا فلزی، اسپری ناشی از نشت فشار یا تفنگ‌های اسپری، ضربه یا نفوذ، گرد و غبار آلوده، سایش بیش از حد، استفاده از لباس های مخصوص ایمنی را وضع کرده است.

لباس کار ایمنی

کاربرد لباس کار ایمنی

هنگام انتخاب محافظ بدن و کاربرد لباس کار باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

  • آسایش حرارتی، به عنوان مثال، به دلیل تعریق پوشیدن لباس سخت نباشد.
  • هزینه لباس ایمنی و امکان تمیز کردن آن
  • امکان استفاده ی اضطراری، مانند قابیلت استفاده در موقعیت‌های خطرناک؛
  • سطح کنترل بهداشتی مورد نیاز در لباس ایمنی
  • سطح خطر تهدید کننده برای فرد
  • اولویت شخصی هر فرد
  • آیا محدودیت حرکتی ایجاد می کند
  • نحوه ی نگهداری لباس ایمنی چگونه است
  • نوسانات دما و رطوبت در محیط کار به چه میزان است
  • میزان رطوبت و یا خشکی محیط کار

 

خطرات محیط کار

  • خطرات شیمیایی و بیولوژیکی
  • بریدگی و سایش
  • برقی (شوک، قوس و انفجار)
  • گرمای شدید یا سرما
  • دید کم
  • تابش – تشعشع
  • ذرات معلق در هوا (مانند گرد و غبار، خاک، دوده، دود، قطرات مایع)

مزایای کاربرد لباس کار ایمنی

  • حفاظت : ثابت شده است که استفاده از لباس و تجهیزات ایمنی مانند دستکش ایمنی، عینک، کلاه ایمنی، کفش و سایر تجهیزات حفاظت فردی باعث کاهش صدمات در بین کارگران می شود. به عنوان مثال، ژاکت های ایمنی ساخته شده با مواد خاص به محافظت در برابر مواد شیمیایی و فلز مذاب کمک می کند. به طور مشابه، عینک ایمنی از بینایی محافظت می کند. ماسک‌های تنفسی از ریه‌ها در برابر استنشاق ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار، بخارات و بخارات شیمیایی محافظت می‌کنند.
  • راحتی : یکی دیگر از مزایا این است که پوشیدن این نوع لباس به کارگران این امکان را می دهد که در حین کار احساس راحتی بیشتری داشته باشند، که در انجام کارهای طولانی مدت بسیار مهم است. این امر تضمین می کند که کارگران به دلیل خستگی کمتر مرتکب اشتباه می شوند زیرا لباس هایشان در تمام طول روز آنها را آزار نمی دهد.
  • نگهداری آسان : مراقبت از لباس کار آسان است زیرا می توانید لباس ها را با رنگ های مشابه در ماشین لباسشویی خود بشویید و خشک کنید.
  • ظاهر بهبود یافته: وقتی لباس ایمنی بپوشید، مانند یک متخصص ایمنی به نظر می رسید. و وقتی همکاران این را ببینند، می‌دانند که با احترام بیشتری با شما رفتار کنند و ایمنی را جدی‌تر بگیرند.

انواع لباس کار ایمنی محافظ بدن

لباس های ایمنی محافظ، باید از موادی ساخته شده باشد که در برابر خطرات خاص در محل کار محافظت کنند. درجه محافظت از بدن باید به دقت دسته بندی شود، زیرا این دسته بندی ها شامل پیش بند تا لباس های ضد گاز می شود. مواد مورد استفاده در لباس های محافظ شامل، پشم و پنبه، چرم، لاستیک/پلاستیک، آلومینیوم و … است.

  1. روپوش ها : برای محافظت از لباس های شخصی در حین کار طراحی شده اند.
  2. لباس های آزمایشگاهی : از لباس‌ها و پوست در برابر کثیفی و مواد شیمیایی محافظت می‌کنند.
  3. لباس های یکبار مصرف : مقاوم در برابر مواد شیمیایی بوده و مانند Tyvek® یا روکش PVC، در برابر ذرات مضر، برخی از مواد شیمیایی مایع و عوامل بیماری زا محافظت می کنند.
  4. پیش بند : در موارد مختلفی برای محافظت در برابر انواع خطرات مانند مواد شیمیایی، گرما، جرقه / سرباره و غیره وجود دارد.
  5. لباس شیمیایی : که به عنوان مثال در نشت مواد خطرناک استفاده می شود، بر اساس سطوح طبقه بندی می شود. لباس‌های سطح A از بخارات محافظت می‌کنند و دارای یک زیپ ضد گاز هستند. لباس‌های اسپلش سطح B، مانند Tychem®، محافظت شیمیایی و بیولوژیکی را فراهم می‌کنند.
  6. لباس با درجه قوس : پرسنلی که در محدوده خطر فلاش قوس الکتریکی کار می کنند باید لباس هایی با محافظت از درجه قوس بپوشند. کارفرمایان باید یک تجزیه و تحلیل خطر فلاش قوس الکتریکی (قبل از اجازه دادن به پرسنل برای نزدیک شدن به تجهیزات پر انرژی) برای تعیین فاصله مرزی حفاظتی و سطح مناسب استفاده از لباس ایمنی انجام دهند.
  7. لباس محافظ شوک : برای ایزوله کردن پوشنده از جریان الکتریکی طراحی شده است. تمام تجهیزات باید از مواد غیر رسانا باشد و محافظت آن در برابر ولتاژ نامگذاری شده باشند.
  8. لباس های جوشکاری : که پیش بند یا لباس سرهمی موجود است و معمولاً از چرم برای مقاومت در برابر بریدگی، جرقه و سرباره ساخته می شود.
  9. لباس نسوز و منعکس کننده حرارت : شامل کت های آلومینیومی، شلوار، ساق، پیش بند، آستین، دستکش و کلاه است. این نوع لباس برای دفع پاشش فلز مذاب و انعکاس 90 درصد گرمای تابشی طراحی شده است.
  10. جلیقه‌های خنک‌کننده : دارای محل درج برای کیسه‌های یخ هستند یا در آب فعال می‌شوند. آنها در شرایط استرس گرمایی مفید هستند.
  11. لباس‌های با دید بالا : در رنگ‌های نئونی با نوارهای بازتابنده برای کار در اطراف محل های ترافیک یا موقعیت‌هایی که کارگر نیاز به دیده شدن دارد، ارائه می‌شود. در انواع جلیقه، ژاکت، روپوش، عایق، ضد آب یا سبک وزن موجود است. لباس‌های با دید بالا باید حداقل دارای درجه‌بندی کلاس 2 باشند و دارای برچسبی باشند که نشان‌دهنده درجه‌بندی سطح کلاس باشد
  12. پیش بند مشبک فولادی : در برابر بریدگی ها و پارگی های بالاتنه محافظت می کند. آنها معمولاً در صنعت برش گوشت استفاده می شوند.
  13. جلیقه های شناور هنگام کار در اطراف آب پوشیده می شوند.

کاربرد لباس کار در صنایع گوناگون چیست؟

ایمنی کارکنان در درجه اول اهمیت قرار دارد و به همین دلیل، کارفرمایان باید ایمنی آنها را بسیار جدی بگیرند. در برخی از صنایع، ممکن است فقط یک ثانیه طول بکشد تا حادثه ای رخ دهد که ممکن است زندگی کارگران را به خطر بیندازد. این بدان معنی است که تمام اقدامات ایمنی باید در نظر گرفته شود، از جمله هر چیزی که در رابطه با لباس کار باشد. با این حال، نکته کلیدی در اینجا نه تنها اطمینان از استفاده از تجهیزات مناسب است، بلکه همچنین ارائه لباس‌هایی به کارگران است، که در حین انجام وظیفه راحت می‌پوشند، بنابراین آنها در طول روز احساس اعتماد به نفس می‌کنند، زیرا زمانی که لباس کار می‌پوشید، می‌خواهید از کاری که انجام می دهید لذت ببرید! علاوه بر این، طبق استاندارد OSHA، ضروری است که سازمان‌های تجاری، ایمنی را در اولویت قرار دهند. سازمان‌ها باید تجهیزات ایمنی، آموزش و محافظت در برابر خطرات، از جمله جراحات یا بیماری‌هایی که ممکن است در اثر قرار گرفتن در محل کار با مواد سمی ایجاد شود، به کارکنان ارائه کنند.

سه نوع لباس محافظ 

  • کاربرد لباس کار مقاوم در برابر مواد شیمیایی چیست: مواد شیمیایی خطرناک و عوامل فیزیکی در صنایع مختلف استفاده می شود. علاوه بر ماسک‌ها و دستکش‌های لاستیکی، کارگران ممکن است ملزم به پوشیدن لباس‌های محافظ برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد مضر باشند.
  • کاربرد لباس کار مقاوم در برابر شعله چیست :لباس‌های مقاوم در برابر شعله از کاربر در برابر خطرات ناشی از کار با شعله‌های باز یا دمای بسیار بالا محافظت می‌کنند، از جمله:جوشکاری – پاشش فلز مذاب .

کاربرد لباس کار مناسب اتاق تمیز چیست: اتاق‌های تمیز اتاق‌هایی هستند که همه منابع آلودگی به‌ویژه افرادی که در آن‌ها کار می‌کنند به شدت کنترل می‌شوند. بنابراین، لباس اتاق تمیز برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به فضای استریل طراحی شده است. اتاق های تمیز عمدتاً در صنایع پزشکی، دارویی، الکترونیک و هوانوردی فضایی یافت می شوند.

انتخاب لباس ایمنی

لباس های ایمنی اغلب از چند لایه مواد از جمله پوشش آلومینیومی تشکیل شده است. پارچه آغشته به مواد شیمیایی (مقاوم در برابر آتش، بازدارنده یا ضد حریق درجه بندی شده) و از الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم یا چرم ساخته می شود. پارچه محافظ شیمیایی دارای مزیت این است که لباس ها را در برابر شعله بسیار مقاوم می کند و در عین حال وزن کمی دارد. همچنین هنگام انتخاب لباس محافظ مقاوم در برابر شعله، محیط کار و درجه حرارت بالقوه را با نقطه ذوب پارچه در خود لباس مقایسه کنید.

هنگام انتخاب لباس کار ایمنی، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، مانند:

  • مقررات ایمنی در صنعت شما: لباس کار ایمنی را نمی توان فقط با یک نگرانی ایمنی طراحی کرد. اگر خطر سوختگی در محل کار شما زیاد است، مهم است که در خرید لباس ایمنی به این موضوع توجه شود. این به معنای چیزهایی مانند داشتن مواد مقاوم در برابر آتش و روکش های مقاوم در برابر شعله در برخی از قطعات مانند دستکش یا پیش بند است. اگر نیازی به این ویژگی‌ها نباشد، وزن و هزینه‌های غیرضروری را اضافه می‌کنند که ممکن است برای همه صنایع مناسب نباشد بنابراین مطمئن شوید که احتمالاً با چه خطراتی روبرو خواهید شد تا پولی را برای اقلام خرج نکنید. که مفید نخواهد بود!
  • نوع و شدت خطرات موجود در محل : برخی از سایت ها دارای خطرات ایمنی هستند که ممکن است در مورد سایرین وجود نداشته باشد، مانند وجود مایعات یا گازهای قابل اشتعال. نوع و شدت خطرات باید به شدت روی لباس هایی ایمنی که هنگام کار در این محیط انتخاب می کنید، تأثیر بگذارد.
  • قیمت : بدیهی است که ایمنی مهم است اما هیچ کس نمی خواهد پول زیادی خرج کند! بسته به محیط کار و نوع لباس ایمنی مورد نیاز و ویژگی های ایمنی، انواع مختلفی از لباس ها با قیمت های مختلف موجود است.

 

سطح بندی لباس های ایمنی

  • لباس های سطح A : استفاده از لباس ایمنی سطح A سطوح بسیار خطرناکی از بخارات، گازها، ذرات معلق، پاشش غیرمنتظره، غوطه ور شدن یا تماس با مواد خطرناک را نشان می دهد. لباس و تجهیزات سطح A شامل: فشار مثبت (تقاضای فشار)، دستگاه تنفس مستقل تمام صورت (SCBA) یا ماسک هوای با فشار مثبت با خروجی SCBA ، لباس محافظ شیمیایی کاملا محصور کننده ، روپوش ،زیرپوش بلند ، دستکش لایه بیرونی و دستکش لایه داخلی مقاوم در برابر مواد شیمیایی،چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیایی یا پنجه و ساق استیل مقاوم در برابر مواد شیمیایی،کلاه سخت ، لباس محافظ یکبار مصرف، دستکش و چکمه
  • لباس های سطح B : در این سطح هیچ خطر پوستی شدیدی وجود ندارد و تقریبا بیشتر خطرات تنفسی هستند. لباس سطح B شامل:قطعه تمام صورت فشار مثبت با دستگاه تنفس مستقل ،لباس کلاهدار مقاوم در برابر مواد شیمیایی ،روپوش، دستکش داخلی و خارجی مقاوم در برابر مواد شیمیایی ، چکمه‌ها و روکش‌های چکمه‌های پنجه‌دار و ساقدار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کلاه سخت و محافظ صورت . لباس های سطح B در محیط های زیر پوشیده می شوند: وقتی اکسیژن کمتر از 19.5 درصد باشد ، معیارهای جوی اجازه استفاده از ماسک تصفیه کننده هوا را نمی دهد. خطر استنشاق شدید وجود دارد.
  • لباس های سطح C : تفاوت اساسی بین لباس سطح C و لباس سطح B در سیستم تنفسی است. از آنجایی که نوع و سطح غلظت آلاینده‌های موجود در هوا در محیط‌هایی که نیاز به حفاظت سطح C دارند مشخص است، می‌توان معیارهای رعایت استانداردهای تنفسی را رعایت کرد. لباس سطح C شامل: ماسک های تنفسی تمام صورت یا نیمه ماسک با فشار منفی تصفیه کننده هوا، لباس کلاهدار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، روپوش، دستکش داخلی و خارجی مقاوم در برابر مواد شیمیایی، پنجه های فولادی، چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و روکش چکمه، کلاه سخت، ماسک فرار و سپر صورت
  • لباس های سطح D : لباس های سطح D حداقل سطح محافظت در برابر آلودگی را ارائه می دهند و عموماً فقط برای آلودگی های مزاحم استفاده می شوند. لباس سطح D شامل:روپوش،دستکش، چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کفش هایی با پنجه و ساق استیل، عینک یا عینک ایمنی، کلاه ایمنی، ماسک فرار و محافظ صورت

چگونه لباس ایمنی کار مناسب را انتخاب کنم؟

  1.  راحتی در محل کار:  شما به لباس کار راحت و متناسب با اندام خود نیاز دارید. اگر آستین ها یا پهلوها خیلی بلند باشند، ممکن است در انجام کارهای روزانه خود دچار مشکل شوید. لباس های بزرگ یا نامناسب می توانند خطرناک باشند زیرا می توانند به راحتی آتش بگیرند یا در ماشین متحرک گیر کنند.
  2. ایمنی: انتخاب لباس ایمنی با توجه به محیط کار و وظایف ضروری است. آنها باید سازگار باشند و از شما در برابر خطرات محافظت کنند. به عنوان مثال، اگر در مکانی کار می کنید که دید کاهش یافته است، باید لباس کار با دید بالا تهیه کنید تا حضور خود را به همکاران خود نشان دهید.
  3. دوام: برخی محیط ها شرایط کاری سختی را ایجاد می کنند. مهم است که لباس کار شما از مواد مرغوب تهیه شده باشد تا بتواند در برابر سایش و پارگی، شرایط بد و شستشوی مکرر بدون اینکه شما را در معرض خطر تصادف قرار دهد مقاومت کند.

 

نکات مهم حین استفاده و کاربرد لباس کار ایمنی

  1. از لباس های کار کثیف یا آغشته به روغن به هیچ وجه استفاده نکنید چون اغلب باعث بثورات پوستی، سوزش و سایر اشکال درماتیت می شوند.
  2. قبل از پوشیدن لباس ایمنی آن را چک کنید که دکمه ها سرجایش باشد. اگر یک کارگر یک دکمه روی کاف آستین پیراهن خود را گم کرده باشد، کاف آویزان ممکن است به راحتی در فک ماشین آلات متحرک گیر کند و فرد پوشنده را به دنبال خود بکشاند.
  3. پارگی لباس کار نیز از علل احتمالی حادثه است.
  4. از شلوار های گشاد استفاده نکنید. این ها خطرناک هستند، زیرا می‌توانند برآمدگی‌ها را بگیرند و باعث زمین خوردن فلج‌کننده شوند.
  5. لباس‌های آغشته به روغن یا مواد شیمیایی (یا لباس‌های آغشته به مواد قابل اشتعال) می‌توانند به راحتی منجر به درماتیت یا سوختگی کشنده شوند.
  6. جیب‌های فلاپی ، آستین‌های پاره شده و سایر موارد از این قبیل لباس‌ها حداقل از دو جهت خطرناک هستند: انتهای شل یا آویزان ممکن است در ماشین‌های متحرک گیر کنند، و ممکن است به چیزی گیر کنند و باعث سقوط شوند.
  7. لباس های ایمنی معیوب، نامناسب، گشاد یا نامناسب نباید در محل کار پوشیده شوند.
  8. لباس های ایمنی بد طراحی شده و یا داشتن کمربندهای گشاد، ، و لباس های فانتزی نباید استفاده شود.

مهم نیست که در کدام زمینه حرفه ای کار می کنید. حفاظت شخصی باید در اولویت باشد. بنابراین برای دستیابی به این هدف، باید اقدامات ایمنی متفاوتی برای جلوگیری از هر گونه صدمات یا تلفات شغلی انجام شود. به عنوان مثال، برای انجام کاری در محیطی با نور کم  و ترافیک متحرک ، بهتر است روپوش ایمنی ترافیکی Hi-Vis مناسب برای کارگران تهیه کنید. زیرا دید کارگران را بهبود می بخشد و در نتیجه کار آنها را راحت تر و ایمن تر می کند. استفاده از لباس‌های حفاظتی در طول کار، خطر خطرات محیط کار را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، اما لازم است کارگران آموزش‌های لازم را برای استفاده از آن لباس‌های ایمنی داشته باشند. فقط در این صورت استفاده از آنها سودمند خواهد بود.

کار با انواع مختلف مواد شیمیایی، دمای بالا، اجسام متحرک، لبه های تیز ماشین و انواع مختلف اشعه مانند اشعه ماوراء بنفش می تواند سلامت و سلامت جسمی کارگر را به خطر بیاندازد. سعی کنید از هرگونه لباس ایمنی گشاد خودداری کنید زیرا اگر مجبور به کار و جابجایی در اطراف ماشین آلات مختلف باشید، در حین کار شما را آزار می دهد. این لباس های گشاد خودشان یک فاجعه هستند.

افرادی که در چنین شرایط خطرناکی کار می کنند باید بدانند که شرایط کاری در آنجا با شرایط عادی متفاوت است. آنها در معرض خطر بیشتری هستند، بنابراین باید لباس های ایمنی بپوشند تا خطرات اضافی مربوط به این نوع مشاغل را حذف کنند. لباس‌های ایمنی در محل کار مفید هستند و به افراد کمک می‌کنند تا از صدمات در امان بمانند. چنین لباس‌هایی نقش اساسی را در حفظ ایمنی کارگران ایفا می‌کنند و در عین حال زمانی که کار ماهیت سختی دارد، کارمندان  را در محیط کار آسان، بی‌ترس و راحت نگه می‌دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *