حفاظت فردی

ماسک تمام صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

ماسک تمام صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد ماسک تمام صورت چیست؟

ماسک های شیمیایی و تنفسی که صورت را به طور کامل می پوشانند، از جمله قسمت هایی مانند چشم، دهان و بینی، ماسک تمام صورت نامیده می شوند. نوع دیگر ماسک هایی هستند که تنها قسمت بینی و دهان را می پوشانند که نیم صورت نامیده می شوند. هر دو نوع از هر ترکیبی از پیش فیلترها، فیلترها و کارتریج ها استفاده می کنند. امروزه کاربرد ماسک تمام صورت در بسیاری از صنایع و مشاغل به امری ضروری و یکی از از لوام ایمنی فردی تبدیل شده است. نوع فیلتر یا کارتریج مورد نیاز به نوع خطر بستگی دارد. اگر ممکن است در معرض گازها و بخاراتی قرار بگیرید که کارتریج شما نمی تواند از شما در برابر آن محافظت کند، از ماسک تنفسی تمام صورت استفاده نکنید. همچنین در مکان‌هایی با کمبود اکسیژن یا سایر موقعیت‌هایی که برای زندگی یا سلامتی خطرناک هستند مانند مناطقی که هوای کافی وجود ندارد از پوشیدن ماسک تمام صورت خودداری کنید.

کاربرد ماسک تمام صورت چیست؟

کاربرد ماسک تمام صورت

  • ماسک تمام صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

هر دو ماسک تنفسی کامل و نیمه صورت از نظر محافظت از سیستم تنفسی شما به یک شکل عمل می کنند. هر دو ماسک باید دهان و بینی شما را بپوشاند، در حالی که ماسک تمام صورت چشمان شما را نیز می پوشاند. از عملکرد این ماسک ها به این شکل است که از یک دریچه داخلی استفاده می شود تا به شما امکان می دهد به راحتی بازدم کنید و در عین حال مواد بد را هنگام دم بیرون نگه دارید. برای جذب هرگونه ذرات، گاز یا بخار، پیش فیلترها، فیلترها و/یا کارتریج ها به قسمت بیرونی ماسک متصل می شوند.

برای عملکرد صحیح و کاربرد ماسک تنفسی تمام صورت قبل از قرار گیری در محیط خطرناک، که نیاز به استفاده از ماسک کامل وجود دارد باید شما به یک مهر و موم خوب بین صورت و ماسک دست پیدا کرده باشید. به طور کامل لازم است تا هوای آلوده را نتوانید استنشاق کنید. برای این کار می توانید درون ماسک بدمید اگر هوا بیرون رفت پس ماسک شما دارای یک مهرو موم مناسب نمی باشد.

 

انواع ماسک تمام صورت چیست؟

باید این نکته را بدانید که همه ماسک‌ها یکسان نیستند. آنها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. ماسک‌های تصفیه‌کننده هوا: این نوع ماسک‌ها برای تصفیه هوای تنفسی فرد با فیلتر کردن ذرات خطرناک موجود در هوا که می‌توانند بر سلامتی وی تأثیر بگذارند، طراحی شده‌اند. آنها ممکن است برای محافظت در برابر گازها، بخارات و مواد شیمیایی در محل کار طراحی شده باشند. برخی از فیلترها، کارتریج های شیمیایی یا فن آوری فیلتر ذرات برقی برای بهبود کیفیت هوا استفاده می کنند. استفاده کننده دستگاه تنفس را به سادگی با تنفس کار می کند.

 

  1. ماسک‌های هوا: این ماسک‌ها از طریق یک قطعه دهانی، اکسیژن تازه و مداومی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این تضمین می کند که هنگام کار در محیط های بالقوه خطرناک به اکسیژن دسترسی دارند. دستگاه تنفس مستقل (SCBA) نیز در این دسته قرار می گیرد. این دستگاه ها نیاز به منبع تغذیه دارند. برای حفظ جریان هوا، فرد باید ماسک تنفسی را روشن کند.

اگر به دنبال محافظت از کارگران خود در برابر خطرات خاص در محل کار هستید، ماسک تنفسی فیلتر کننده باید با آخرین مقررات مدیریت ایمنی و بهداشت مطابق با الزامات NIOSH 42 CFR قسمت 84 مطابقت داشته باشد.

کاربرد ماسک تنفسی تمام صورت

ماسک تمام صورت

3 نوع ماسک تنفسی:

وقتی صحبت از ماسک‌های بدون منبع تغذیه برق می‌شود، می‌توانید از میان سه دسته زیر  بهترین و متناسب ترین ماسک را انتخاب نمایید .

  1. ماسک نیم صورت پارچه ای: ماسک های تنفسی نیم صورت و ماسک های گرد و غبار فقط بخشی از صورت، از جمله دهان و بینی فرد را می پوشانند تا از استنشاق مواد بالقوه خطرناک جلوگیری کنند. این دسته شامل ماسک‌های تنفسی و ماسک‌های غیر الاستومری می‌شود. این تجهیزات چشم های فرد را نمی پوشاند، بنابراین ممکن است نیاز به استفاده از عینک ایمنی نیز داشته باشد.
  2. ماسک نیم صورت (الاستومری): ماسک‌های الاستومری با مهر و موم کردن صورت فرد، محافظت بیشتری را ارائه می‌دهند تا مواد مضر نتوانند از میان شکاف‌ها وارد شوند. این نوع ماسک ها تنها دهان و بینی را می پوشانند و برای محافظت پایدار کاملاً قابل استفاده مجدد هستند. درست مانند ماسک گرد و غبار، ماسک های نیم صورت فقط قسمت پایین صورت را می پوشانند، بنابراین چشم ها همچنان در معرض دید قرار می گیرند.
  3. ماسک تمام صورت (الاستومری): ماسک تنفسی تمام صورت، تمام صورت فرد از جمله بینی، دهان و چشم‌ها را برای حداکثر محافظت از صورت می‌پیچد. آنها با مواد الاستومری یا سیلیکون ساخته می شوند که به صورت فرد کاملا چسبیده و مانع از ورود ذرات خطرناک می شود. این ماسک ها نیز قابل استفاده مجدد هستند.
  • ماسک تنفسی نیم صورت در مقابل ماسک تمام صورت کدام یک بهتر است؟

در این مقاله شما تمام اطلاعات مربوط به اهمیت حفاظت تنفسی را خوانده اید و به این نتیجه رسیده اید که به یک ماسک تنفسی خوب نیاز دارید. حالا باید تصمیم بگیرید که ماسک تنفسی نیم صورت را لازم دارید و یا ماسک تمام صورت ؟ کدام یک برای کار بهتر است؟ در ادامه تفاوت این دو نوع ماسک تنفسی را بیان خواهیم کرد.

همانطور که از نام آن پیداست یک  ماسک تنفسی نیمه صورت  فقط دهان و بینی را می پوشاند، در حالی که یک ماسک تنفسی تمام صورت، تمامی صورت، از جمله چشم ها را نیز می پوشاند. هر دو نوع باید طیف وسیعی از  فیلترها، پیش فیلترها و کارتریج  ها را بسته به نوع خطراتی که در معرض آن قرار خواهید گرفت، داشته باشند. با کاربرد ماسک تنفسی تمام صورت، سطح حفاظتی بالاتری نسبت به ماسک نیمه صورت ارائه می شود. ویژگی های آب بندی بهتری دارد زیرا به جای اینکه فقط اطراف بینی و دهان را ببندد، تمام صورت را می بندد. از آنجایی که چشم و صورت را می پوشاند، در برابر پاشش مایعات و بخارات تحریک کننده نیز محافظت می کند. به یاد داشته باشید، در هنگام استفاده از هر نوع ماسک تنفسی فیلتر مناسب برای کار را انتخاب کنید و  ماسک تنفسی خود را به درستی نصب کنید . نصب صحیح و کاربرد ماسک شیمیایی تمام صورت به طور مناسب، به همان اندازه مهم هستند که خود ماسک تنفسی مناسب مهم است . همچنین، اگر در منطقه ای با تهویه ضعیف یا کمبود اکسیژن کار می کنید، به چیزی بیش از یک ماسک تنفسی نیاز دارید.

ماسک تمام صورت

ماسک تمام صورت دو فیلتر

چه زمانی کاربرد ماسک تنفسی تمام صورت بهتر است؟

  • هنگام کار با خطراتی که می تواند چشم را تحریک کند
  • در صورت نیاز به محافظت در برابر پاشش پاشش و اسپری و همچنین محافظت از چشم
  • زمانی که نیازی به پوشیدن وسایل حفاظتی دیگر با آن نباشد به عنوان مثال. محافظ صورت، گوش‌گیرها می‌توانند مانع شوند
  • کار با ذرات ریز، به عنوان مثال. گرد و غبار یا اسپری رنگ . ماسک تمام صورت مهر و موم بهتری ایجاد می کند و از کل صورت محافظت می کند.

ویژگی های ماسک تمام صورت چیست؟

  • طراحی کاربردی و دقیق به طوری که به خوبی با سایر PPE سازگار هستند و دامنه دید خوبی را فراهم می کنند.
  • ماسک تمام صورت از مواد سیلیکونی نرم پیشرفته برای احساس نرمی و انعطاف پذیری بالا ساخه می شوند. سیلیکون صاف و سبک وزن است و راحتی و محافظت بیشتری را با استفاده طولانی مدت ایجاد کنید.
  • اتصال فیلتر چندتایی، بنابراین شما به یک نوع فیلتر محدود نمی شوید. اتصال فیلتر سرنیزه 3 نقطه ای، انواع مختلف فیلترها از جمله فیلترهای CRAFTSMAN P3 و ABEK را قادر به اتصال می کند.
  • دارای گواهینامه استانداردهای AS/NZS.1716:2012 –

چگونه از ماسک تمام صورت مراقبت کنیم؟

پس از بیرون آوردن فیلترها و کارتریج ها، ماسک های تنفسی را در آب گرم با صابون ملایم بشویید. یا دستورالعمل های کارفرما یا سازنده ماسک تمام صورت را دنبال کنید. نحوه ی تمیز کردن ماسک های تمام صورت به این شکل است که آنها را در آب بشویید. سپس با یک پارچه بدون پرز خشک کنید یا اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. ماسک تنفسی تمام صورت را در یک کیسه تمیز قرار دهید. در جای خشک و خنک نگه دارید. فیلترها و کارتریج ها را طبق دستور کارفرما یا سازنده  در زمان های استاندارد تعویض کنید.

 ماسک تمام صورت شیمیایی

کاربرد ماسک های تمام صورت

راه ضد عفونی کردن ماسک تمام صورت چیست؟

مهم است که ماسک تنفسی خود را به طور منظم تمیز کنید. کثیفی بیش از حد، زباله ها و گریس می تواند شکاف هایی در مهر و موم ایجاد کند که می تواند کارگران را در معرض خطر قرار دهد. برای تمیز کردن ماسک تنفسی، باید همه ضمائم و کارتریج ها را جدا کنید. از محلول تمیزکننده گرم یا دستمال ماسک تنفسی از پیش بسته بندی شده استفاده کنید تا سطح را به آرامی پاک کنید. از لانولین یا روغن های دیگر استفاده نکنید.  سپس باید ماسک تنفسی را با خیساندن آن در محلول ضدعفونی کننده آمونیاک چهارتایی، هیپوکلریت سدیم یا نوع دیگری از ضدعفونی کننده ضدعفونی کنید. با آب گرم بشویید و بگذارید در محیط غیر آلوده با هوا خشک شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *