حفاظت فردی

ماسک نیم صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد ماسک نیم صورت چیست؟

کاربرد ماسک نیم صورت چیست؟

امروزه کاربرد ماسک نیم صورت در اکثر صنایع و مشاغل گسترده شده و یکی از تجهیزات حافظت فردی بوده که برای حفظ سلامتی افرادی که در برابر گازهای سمی و هوای آلوده  استفاده می شود. در اروپا مقررات گسترده ای در مورد ایمنی شغلی وجود دارد. این موارد، از جمله انتخاب و استفاده صحیح از لباس های محافظ و تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک نیم صورت را بیان می کند.

در سطح پایه، دستگاه های محافظ تنفسی به دو دسته تقسیم می شوند.

ماسک‌های تنفسی که مستقل از جو محیط هستند، هوا از طریق سیلندرهای اکسیژن تامین می‌شود. این نوع حفاظت تنفسی معمولاً در شرایط شدید مانند آتش نشانی استفاده می شود و در اینجا مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

از طرف دیگر دستگاه های تنفسی فیلتر کننده به هوای محیط وابسته هستند. کاربرد ماسک نیم صورت شامل فیلتر کردن مواد مضری که پتانسیل آسیب رساندن به سلامتی را دارند و ممکن است از طریق کار با مواد شیمیایی رخ دهند می شوند. الزامات استفاده از ماسک های فیلتر کننده این است که از نظر فنی امکان فیلتر کردن مواد مضر وجود داشته باشد، میزان اکسیژن هوا حداقل 19.5٪ باشد و مواد مضر شناخته شده و دارای خواص هشدار دهنده خوبی باشند (مانند طعم یا بو).

انواع ماسک نیم صورت چیست ؟

ماسک نیم صورت از جمله ماسک های شیمیایی و تنفسی استفاده شده در محیط های کاری است.  ماسک های تنفسی فیلتر کننده به انواع مختلفی تقسیم می شوند. ماسک های نیم صورت  فیلتر کننده ذرات که ماسک گرد و غبار یا ماسک FFP نیز نامیده می شوند، کاربرد ماسک نیم صورت شامل محافظت قابل اعتماد در برابر ذرات مانند گرد و غبار و ذرات معلق در هوا می باشد. ماسک های نیم صورت در انواع و مدل های متفاوتی وجود دارند که بسته به محیط و کار فرد انتخاب می شوند.

کاربرد ماسک نیم صورت

کاربرد ماسک شیمیایی نیم صورت

چرا حفاظت تنفسی کارکنان مهم است؟

حفاظت تنفسی مهم است زیرا سلامت کارگران هرگز نباید در محل کار به خطر بیافتد. یک تحریک کوچک می تواند منجر به آسیب بافت نرم شود و تا نارسایی ریه و سرطان پیش رود. اختلالات استنشاقی می‌تواند منجر به مرگ 12000 نفر در سال به دلیل بیماری‌های تنفسی شغلی و حدود دو سوم این موارد به دلیل بیماری‌های مرتبط با آزبست یا COPD شود. ماسک های تنفسی می توانند تفاوت بزرگی در جلوگیری از تعداد قابل توجهی از مرگ و میر ایجاد کنند.

با رعایت استاندارد EN 149  در ساخت ماسک های تنفسی و حصول اطمینان از اینکه کارمندان از ماسک ها به شکل صحیحی استفاده می کنند، خطر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. صدمات طولانی‌مدت می‌تواند منجر به از دست دادن کارکنان، خرابی‌های تاثیرگذار و واکنش‌های مالی احتمالی شود. کارفرمایان تنها زمانی واقعاً مسئولیت را بر عهده می گیرند که تجهیزات آنها نیازهای محیط کارشان را برآورده کند و به کارکنان خود آموزش هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از ماسک ارائه می دهند.

همچنین درک این نکته مهم است که حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض مواد خطرناک می تواند اثرات مضر مادام العمر داشته باشد. ماسک تنفسی باید همیشه قبل از بروز خطر اعمال شود. قبل از استفاده از ماسک ایمنی منتظر نباشید تا یک اتاق با ذرات خطرناک هوا پر شود. کارفرمایان با ارائه حفاظت تنفسی سازگار، کیفیت زندگی کارکنان خود را بهبود می بخشند و همچنین از رعایت قوانین و مقررات مربوط به PPE در محل کار اطمینان می دهند .

کاربرد ماسک نیم صورت

کاربرد ماسک نیم صورت بسیار گسترده است و این به دلیل ویژگی های طراحی و سطح ایمنی بالای آن است. تجهیزات حفاظتی تنفسی (RPE) برای محافظت در برابر مواد مضری طراحی شده است که می توانند در حین انجام وظایف خاص یا در محیط های خطرناک وارد مجاری هوایی شوند. این مواد، بسته به چیزی که هستند، می توانند هر چیزی از تحریک جزئی گرفته تا سوختگی درونی و خوردگی گلو یا ریه ها را ایجاد کنند. ماسک تنفسی  یا ماسک ایمنی بهترین راه برای محافظت از تنفس است. در مواردی که خطر تنفسی در محل کار وجود دارد، باید اقدامات ایمنی برای حذف آن یا حداقل کاهش آن تا حد امکان انجام شود. اگر پس از اجرای تمام اقدامات ایمنی، خطر همچنان وجود داشته باشد، کارفرمایان طبق قانون موظفند ماسک تنفسی را ارائه کنند که استاندارد صحیحی برای محافظت از کارکنان خود در برابر خطرات باقیمانده داشته باشد.

  • کارتریج ها در ماسک نیم صورت

کاربرد ماسک های نیم صورت که شکلی از RPE هستند که در برابر گرد و غبار قابل تنفس، دود و مه آبی (آئروسل‌ها) محافظت می‌کنند. این سبک از حفاظت تنفسی از بخار و گاز محافظت نمی کند. قابلیت این نوع حفاظت کلاس های منحصر به فرد خود را دارد که توانایی محافظت در برابر خطرات را مشخص می کند.

این نوع ماسک تنفسی دارای کارتریج های قابل تعویض برای حذف مواد شیمیایی از هوا هستند. انواع مختلف کارتریج ها در برابر مواد مختلف محافظت می کنند. کارتریج ها بر اساس حفاظتی که ارائه می دهند دارای کد رنگی هستند. به عنوان مثال، کارتریج‌هایی که در برابر بخارات آلی مانند بخار آفت‌کش‌ها محافظت می‌کنند سیاه هستند و روی برچسب آن «بخارهای آلی» نوشته شده است. (آفت کش ها ترکیبات آلی هستند؛ آنها از مولکول های کربن تشکیل شده اند.) یک کارتریج صورتی و مشکی گرد و غبار آفت کش ها، مه و ذرات ریز را همراه با بخارات آلی (مانند آفت کش ها) از بین می برد. به شماره های TC و رنگ های کارتریج مراجعه کنیدبرای اطلاعات بیشتر در مورد رنگ کارتریج همه کارتریج ها باید با برچسب تاییدیه NIOSH مناسب برچسب گذاری شوند. کارتریج های جایگزین، قطعات و سایر لوازم جانبی ماسک های تنفسی باید به طور خاص برای آن مدل و ساخت ماسک ساخته شوند.

ماسک نیم صورت چیست؟

ماسک شیمیایی نیم صورت چیست؟

ماسک نیم صورت کارتریج دار چیست؟

ماسک تنفسی نیم صورت بینی و دهان را می پوشاند. اگر برای انجام فعالیت شغلی، نیاز به محافظت از چشم است، باید علاوه بر ماسک تنفسی از عینک یا نوع دیگری از محافظ چشم استفاده کنید. ماسک تنفسی تمام صورت از چشم ها، بینی و صورت محافظت می کند. ماسک کارتریج شیمیایی برای محافظت در برابر غلظت مواد شیمیایی، مانند هنگام مخلوط کردن آفت کش ها در فضای باز یا استفاده از یک محصول آفت کش رقیق شده با آب یا حامل دیگر، طراحی شده است. یک کارتریج پیش فیلتر نیز از ذرات معلق محافظت می کند. برچسب آفت کش نشان می دهد که آیا ماسک کارتریج شیمیایی مناسب است یا خیر، و نوع کارتریج مورد نیاز را نشان می دهد. اگر محصول آفت کش خاصیت هشداردهنده خوبی نداشته باشد، به این معنی که سموم آفت کش را نمی توان چشید یا بو کرد، نباید از ماسک کارتریجی استفاده کرد. این به این دلیل است که یکی از علائم هشداردهنده خرج شدن کارتریج یا درست کار نکردن ماسک تنفسی، چشیدن یا بوییدن ماده شیمیایی هنگام استفاده از ماسک است.

از ماسک تنفسی کارتریج شیمیایی در ناحیه ای که بلافاصله برای زندگی یا سلامتی خطرناک است استفاده نکنید. این منطقه ای است که در آن گازهای خطرناک می توانند جمع شوند و جو مرگباری را ایجاد کنند که می تواند در چند ثانیه باعث مرگ شود. به عنوان مثال می توان به گودال یا سیلو کود حاوی گاز اشاره کرد. یک ماسک کارتریج شیمیایی در این مواقع حفاظت کافی را ارائه نخواهد کرد.

ویژگی های ماسک نیم صورت چیست؟

برخلاف اکثر ماسک‌های تنفسی موجود در بازار، این ماسک های تخصصی با در نظر گرفتن نیازهای روزانه مشتریان طراحی و توسعه یافته اند. کاربرد ماسک نیم صورت تنفسی برای مواد شیمیایی و گاز، که کاربردهای استفاده در محیط های خطرناک با مواد شیمیایی موجود در هوا دارد، برای گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، که در محیط های روزمره وجود دارد نیز استفاده می شود و  از تنفس شما در برابر گرد و غبار محافظت کند.

ماسک نیم صورت ساخته شده از مواد سیلیکونی الاستیک درجه مواد غذایی که یک مهر و موم ایمن و راحت بر روی صورت ایجاد می کند، علاوه بر این طراحی مناسب این نوع ماسک ها محافظت کامل از صورت را ارائه می دهد. کارتریج ماسک های نیم صورت از کارایی بالا با و داشتن استانداردهای صنعتی در تست افت، چقرمگی و استحکام کلی آزمایش شده است.

هر کارتریج حاوی 2 لایه پارچه ذوب شده، 2 لایه فیلتر پنبه کربن فعال و کربن فعال 32 گرم است که به طور موثر بخارات آلی مانند بنزن، آنیلین، بنزین، استون، دی سولفید کربن، اتر، تتراکلرید کربن، نیتروبنزن، را مسدود می کند. کارتریج های فیلتر با عملیات آب بندی حرارتی ثابت می شوند تا محیطی کاملاً مهر و موم شده برای کربن فعال فراهم کنند. دور از رطوبت نگهداری شود.

کاربرد ماسک نیم صورت تنفسی در محیط های مختلف برای فعالیت های مختلف مانند مونتاژ، ماشینکاری، تغذیه، تبدیل، توزیع مواد شیمیایی، تمیز کردن، رنگ آمیزی و آب بندی، پوشش در صنایع شیمیایی، ساختمان، نفت، گاز و حمل و نقل استفاده کرد.

با طراحی قابل استفاده مجدد، کارتریج فیلتر می تواند به راحتی از هم جدا شده و برای جایگزینی دوباره سرهم شود. کارتریج های فیلتر هر کدام 2.89 اونس (82 گرم) وزن دارند.

کاربرد ماسک نیم صورت چیست؟

کاربرد ماسک نیم صورت

سطح محافظتی ماسک نیم صورت چیست؟

انتخاب ماسک تنفسی مناسب با برچسب شروع می شود. برچسب‌های آفت‌کش‌ها معمولاً به یکی از دو نوع اصلی ماسک‌های تنفسی نیاز دارند. کارتریج ها و فیلتر های شیمیایی که گازها و بخارات را جذب می کنند. بیشتر برچسب‌های آفت‌کش‌هایی که نیاز به کارتریج دارند، به بخار آلی یا کارتریج OV با کد رنگ مشکی نیاز دارند. حتماً برچسب را از نزدیک بررسی کنید زیرا تعدادی از برچسب‌های آفت‌کش به نوع کارتریج متفاوتی نیاز دارند. ماسک های فیلتر کننده که مواد جامد و مایعات معلق در هوا را حذف می کنند. این موارد معمولاً روی برچسب آفت کش ها مورد نیاز است. اگر برچسب نیاز به ماسک فیلتر کننده داشته باشد، یک حرف و گاهی یک عدد را مشخص می کند. کاربرد ماسک نیم صورت در بسیاری از موارد با یک برچسب مشخص می شود، یک برچسب می گوید: فیلتر N، R یا P با شماره 95، 99 یا 100 قابل قبول است. فیلتر A100 فیلتراسیون بیشتری را فراهم می کند، اما تنفس از طریق آن سخت تر است و می تواند باعث افزایش فشار خون یا مشکل در تنفس شود.

رتبه بندی ماسک نیم صورت:

  • N: برای استفاده از آفت کش های مبتنی بر روغن مناسب نیست
  • R مقاوم در برابر روغن تا 8 ساعت
  • P: ضد روغن

کارایی فیلتر:

  • 95: درصد ذرات اتمسفر را فیلتر می کند
  • 99: درصد ذرات را فیلتر می کند
  • 100: 99.9 درصد ذرات را فیلتر می کند

آیا کاربرد ماسک نیم صورت برای من بی خطر است؟

هر ماسک تنفسی که می پوشید باید مورد تایید NIOSH باشد. مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی ماسک‌های تنفسی را آزمایش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها در حدی که ادعا می‌کنند از پوشنده محافظت می‌کنند. این تنها آژانس یا سازمان صدور گواهینامه مورد اعتماد است.

در حالی که ماسک‌های تنفسی نیم صورت برای محافظت از مردم طراحی شده‌اند، اما در صورت ابتلا به فشار خون بالا، آسم، کلاستروفوبیا و غیره می‌توانند خطری برای سلامتی داشته باشند. پوشیدن ماسک تنفسی فشار بیشتری به ریه‌های شما وارد می‌کند و می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. به این ترتیب، مؤسسه ملی ایمنی و سلامت شغلی (NIOSH) تمایل دارد حداقل ماسک تنفسی مورد نیاز برای ایمن نگه داشتن کاربر را پیشنهاد کند. قبل از اینکه ماسک تنفسی بپوشید باید یک ارزیابی پزشکی انجام دهید.

کاربرد ماسک نیم صورت

کاربرد ماسک نیم صورت صنعتی

  • تست تناسب چیست؟

استاندارد حفاظت از کارگران می‌گوید همه افرادی که از آفت‌کش‌هایی استفاده می‌کنند و نیاز به ماسک‌های تنفسی دارند، باید سالانه تست تناسب داشته باشند، یا زمانی که تغییری در شکل صورت شما ایجاد می‌شود مانند تغییرات وزن یا حوادث آسیب‌زا. دو نوع تست تناسب وجود دارد: کیفی و کمی

تست تناسب کیفی، ماسک تنفسی خود را بپوشید. پس از تعیین اینکه می‌توانید عامل آزمایش را بچشید، فردی یک ماده طعم شیرین یا تلخ را به داخل هود پمپ می‌کند و از شما می‌خواهد تا حرکات مختلف صورت را انجام دهید. اگر بتوانید ماده را بچشید، باید ماسک تنفسی خود را مجددا تنظیم کنید یا مدل یا اندازه جدیدی از ماسک تنفسی نیم صورت را امتحان کنید تا زمانی که چیزی را بیابید که مانع از چشیدن ماده شود.

تست تناسب کمی، یک سنسور در مورد میزان نشتی هوا به ماسک ارائه می دهد. مانند آزمایش کیفی، باید ماسک تنفسی خود را مجددا تنظیم کنید یا مدل‌ها و اندازه‌های جدیدی را امتحان کنید تا زمانی که یکی را با رتبه کافی برای اندازه و شکل صورت خود بیابید.

نحوه تعمیر و نگهداری ماسک نیم صورت 

به طور منظم ماسک نیم صورت تنفسی خود را از نظر پارگی، ترک، اعوجاج، کثیفی، قطعات از دست رفته یا آسیب های دیگر بررسی کنید. تسمه ها، دریچه های دم و بازدم و سایر قسمت های پلاستیکی ماسک تنفسی را بررسی کنید.

  • تعویض فیلترها و کارتریج‌ها: طبق استاندارد حفاظت از کارگران، فیلترها و کارتریج‌های تنفسی فقط باید هشت ساعت استفاده شوند. اگر ماسک تنفسی خود را هر بار فقط چند ساعت می پوشید و می خواهید بعداً دوباره آن را بپوشید، آن را در مکانی تمیز و دور از محل نگهداری آفت کش ها نگهداری کنید. اگر از یک کارتریج بخار آلی استفاده می کنید، آن را در یک کیسه پلاستیکی در بسته بین استفاده نگه دارید، زیرا به جذب آلاینده های موجود در هوا ادامه می دهد.
  • تمیز کردن و نگهداری: پس از هر بار کاربرد ماسک نیم صورت، فیلترها و کارتریج ها را بردارید. ماسک تنفسی خود را با آب گرم (بیش از 50 درجه سانتیگراد / 122 درجه فارنهایت) با محلول شوینده ساده تمیز کنید. مواد شوینده نباید حاوی لانولین یا روغن های دیگر باشند. استفاده از یک برس نرم می تواند به از بین بردن باقی مانده ها کمک کند. پس از شستشو، ماسک تنفسی خود را با یک ماده ضد عفونی کننده مانند 30 میلی لیتر سفید کننده خانگی، رقیق شده در 7.5 لیتر آب خیس کنید. در آب گرم بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود. ماسک تنفسی خود را دور از مناطق آلوده نگهداری کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *