حفاظت فردی

استاندارد کلاه ایمنی برق

استاندارد کلاه ایمنی برق

استاندارد کلاه عایق برق

استاندارد کلاه ایمنی برق شامل کار در محیط هایی با ولتاژ بالا و پایین می باشد. کلاه ایمنی استفاده شده در محیط های صنعتی دارای انواع متفاوتی بوده که از استانداردهای مختلفی باید تبعیت نمایند، تنها در این صورت است که می توان از حفظ ایمنی و جان کاربر اطمینان پیدا کرد. کلاه ایمنی عایق برق که در برابر جریان های برق ولتاژ بالا و پایین به طور کامل عایق هستند یکی از کلاه های ایمنی است که در محیط های صنعتی و نیروگاه ها از آن استفاده می شود. این کلاه ها دارای استانداردهای مختلفی است که در این مقاله به تفصیل درباره هر یک از آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

استانداردهایی که در کلاه های ایمنی خصوصا برای استاندارد کلاه ایمنی برق وجود دارد شامل: EN 50365 ،EN 397،EN 166 ،ASTM F2178 می باشد. در ادامه درباره هریک از این استانداردها و الزامات قانونی آن به طور کامل بحث خواهیم کرد.

راهنمای استفاده صحیح از کلاه ایمنی:

کلاه ایمنی بر اساس استانداردهای مختلف گواهی و آزمایش شده است تا اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار دهد تا بتوان کلاه ایمنی مناسب با حفاظت مناسب برای منطقه کاری خاص انتخاب کرد.

  • از کلاه ایمنی همراه با لباس محافظ خود استفاده کنید و مطمئن شوید که روی سر محکم قرار گرفته است.
  • در صورت عدم استفاده، کلاه ایمنی را در دمای مناسب (5 تا 35 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
  • در صورت آسیب دیدگی یا کثیف بودن کلاه ایمنی یا سایر اجزاء (پوسته، گیره، تنظیم کننده ها یا تسمه های چانه)، هنگام کار از کلاه ایمنی استفاده نکنید.
  • یک کلاه ایمنی مرطوب یا مرطوب باید قبل از استفاده کاملاً خشک شود.
  • طول عمر کلاه ایمنی محدود است و باید قبل از اتمام تاریخ انقضا دور انداخته شود. اطلاعات طول عمر را می توان در پشت کلاه پیدا کرد.
استاندارد کلاه ایمنی برق

استاندارد کلاه برق

EN 397 استاندارد کلاه عایق برق صنعتی

این استاندارد الزامات مواد و عملکرد، روش های آزمایش و الزامات برچسب گذاری را برای کلاه ایمنی صنعتی مشخص می کند. الزامات اجباری در مورد کلاه ایمنی برای استفاده عمومی در صنعت اعمال می شود. برخی الزامات عملکرد اضافی اختیاری وجود دارد که سازنده کلاه ایمنی می تواند انتخاب کند تا مشخص کند. کلاه ایمنی صنعتی در درجه اول برای محافظت از پوشنده در برابر سقوط اشیاء در نظر گرفته شده است، جایی که آسیب های بعدی به سر یا شکستگی جمجمه خطرناک است. کلاه‌های دارای گواهینامه EN 397 باید الزامات مربوط به سقوط اجسام، نفوذ اجسام تیز، شعله و تسمه‌های چانه را داشته باشند.

استاندارد EN 50365 برای کلاه ایمنی عایق برق در تاسیسات ولتاژ پایین

این تست اختیاری محافظت قابل اعتمادی را در برابر شوک الکتریکی تا 1000 ولت AC یا 1500 ولت DC تضمین می کند. ولتاژ مورد استفاده برای این تست 10000 ولت است. کلاه‌های مورد تایید طبق استاندارد EN 50365 باید با علامت مثلث و “کلاس برق 0” در داخل پوسته مشخص شوند. کلاه ایمنی مطابق استاندارد EN 50365:

  • در برابر شوک الکتریکی و جریان الکتریکی خطرناک از سر محافظت می کند.
  • محافظت در برابر ولتاژ متناوب تا 1000 ولت (AC) یا ولتاژ تا 1500 ولت (DC)
  • اگر کلاه ایمنی عایق باشد، ممکن است حاوی قطعات رسانا نباشد.
  • دریچه های هوا که می تواند باعث تماس تصادفی با قطعات برقی شود، نداشته باشید.
  • باید الزامات مطابق با EN 397 را برآورده کند.

استاندارد EN 166 برای محافظت از چشم

این استاندارد الزامات عملکردی را برای انواع محافظت از چشم مشخص می کند. این استاندارد به ملاحظات کلی مربوط به حفاظت از چشم، مانند تعیین، طبقه بندی، الزامات اساسی، الزامات ویژه و الزامات اضافی، روش های آزمایش، برچسب زدن و اطلاعات به کاربر می پردازد.

  • محافظ چشم باید عاری از قطعات بیرون زده، لبه های تیز یا سایر عیوب باشد که احتمالاً باعث ناراحتی یا آسیب در حین استفاده می شود.
  • هیچ قسمتی از محافظ چشم که با استفاده کننده تماس دارد نباید از موادی ساخته شود که باعث تحریک پوست می شود.
  • هدبندها باید حداقل 10 میلی متر عرض روی تمام قسمت هایی که ممکن است با سر پوشنده تماس داشته باشند، قرار داشته باشند.
  • هدبندها باید قابل تنظیم یا خود تنظیم باشند.

عینک های تایید شده طبق EN 166 باید بر اساس موارد زیر تست شوند:

EN 167  تست نوری: این شامل آزمایشات میدان دید، انتقال و انتشار و همچنین خواص انکساری است.

EN 168  استحکام و مقاومت در برابر حرارت، اشتعال و خوردگی. دو تست استحکام وجود دارد – “استحکام حداقلی” و “استحکام افزایش یافته”.

EN 170   الزامات فیلتر در برابر اشعه UV.

استاندارد کلاه ضد برق

استاندارد کلاه محافظ برق

استاندارد کلاه ایمنی عایق برق برای استفاده در تاسیسات ولتاژ پایین:

در مواردی که کلاه ایمنی برای استفاده در محیط هایی در نظر گرفته شده است که پتانسیل تماس با جریان الکتریکی ولتاژ بالا وجود دارد (تا 1000Vac یا 1500Vdc)، کلاه ایمنی باید برای عایق الکتریکی با استفاده از EN 50365 آزمایش شود. این استاندارد کلاه ایمنی برق از الزامات الکتریکی اختیاری فراتر می رود.

تست های مقاومت در EN 397 و EN 812 و الزامات الکتریکی EN 443. روش آزمایش با این حال کاملاً شبیه آزمایش “کلاه مرطوب” در آن استانداردها است. پوسته کلاه با آب پر شده و سپس در یک مخزن آب شناور می شود. الکترودها در داخل و خارج پوسته در آب قرار می گیرند و پتانسیل 5000 ولت (تست اثبات) یا 10000 ولت (تست مقاومت) بین این دو اعمال می شود. در تست مقاومت، جریان عبوری از کلاه برای قابل قبول بودن کلاه ایمنی نمی تواند از 3.5 میلی آمپر تجاوز کند و در تست مقاومت، کلاه ایمنی فقط باید با استفاده از پتانسیل زنده بماند (یعنی دچار سوراخ شدن یا خرابی مواد نشود). قبل از آزمایش، کلاه ایمنی در معرض سایش مکانیکی (سنباده زدن) قرار می گیرد و به مدت 24 ساعت در آب غوطه ور می شود تا هرگونه لایه محافظی که ممکن است در هنگام استفاده از آن استفاده شود، حذف شود. کلاه‌هایی که با این استاندارد مطابقت دارند، مجاز به داشتن سوراخ‌های تهویه هستند، مشروط بر اینکه همچنان در برابر تماس با فرم سر زیرین توسط پروب IP3X محافظت کنند. هر گونه سوراخ تهویه در کلاه با بتونه برق یا چسب پر می شود تا از نفوذ آب در طول آزمایش جلوگیری شود. برای حذف هر گونه لایه محافظی که ممکن است در هنگام استفاده پوشیده شود.

آشنایی با استانداردهای کلاه ایمنی

با استانداردهای ایالات متحده، اروپا و کانادا برای کلاه ایمنی آشنا شوید. مهم است بدانید که تمام کلاه ایمنی‌هایی که از استانداردهای ANSI/ISEA پیروی می‌کنند باید به‌طور دائم با سازنده، تاریخ ساخت، نام ANSI، نوع و کلاس و محدوده اندازه سر در داخل پوسته کلاه ایمنی علامت‌گذاری شوند. اگر برچسب کلاه ایمنی فعلی شما مفقود شده یا دیگر خوانا نیست، توصیه می شود در اسرع وقت کلاه ایمنی خود را تعویض کنید.

  1. استاندارد OSHA – ایالات متحده

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) الزامات خاصی را برای محافظت از سر در محل کار الزامی می کند و دستور می دهد که، صرف نظر از صنعت، این وظیفه کارفرماست که اطمینان حاصل کند که کارگران هنگام مواجهه با خطرات از محافظ سر استفاده می کنند. برای کمک به کارفرمایان در پیروی از این مقررات، OSHA استانداردهایی را از مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) ترکیب می کند که در بخش بعدی مورد بحث قرار می گیرد. در اینجا چیزی است که شما باید در مورد مقررات محافظت از سر OSHA بدانید.

استانداردهای کلاه ایمنی: OSHA دارای دو استاندارد است که الزامات کلاه ایمنی را تنظیم می کند:

29 CFR 1910.135: الزامات کلاه ایمنی را برای کارگران صنایع عمومی حاکم می کند

29 CFR 1926.100: به الزامات حفاظت از سر برای کارگران ساخت و ساز، تخریب و نوسازی اشاره دارد.

هر دو استاندارد کارگران را ملزم می‌کنند که در صورت خطر برخورد با اشیاء، برخورد سر خود به اجسام ثابت یا تماس با خطرات الکتریکی، از کلاه ایمنی استفاده کنند.

OSHA  به معیارهای انتخابی برای محافظت از سر نیاز دارد که باید با ANSI/ISEA Z89.1 مطابقت داشته باشد. به عبارت ساده کلاه ایمنی که مطابق با ANSI Z89.1 مطابق با OSHA است.

استاندارد کلاه ایمنی عایق برق

استاندارد کلاه کار برق

  1. استاندارد ANSI/ISEA Z89.1 ایالات متحده

ANSI  به کارفرمایان کمک می کند تا از مقررات OSHA پیروی کنند. معیارهای عملکرد برای محافظت از سر در استاندارد ملی ANSI Z89.1 آمریکا برای حفاظت صنعتی سر ارائه شده است که در 29 CFR 1910.135 OSHA و با مرجع در 29 CFR 1910.6 گنجانده شده است. ANSI Z89.1 به چهار تست عملکرد نیاز دارد که باید برای تعیین نوع و کلاس کلاه ایمنی انجام شود که عبارتند از:

  • انتقال نیرو
  • نفوذ Apex
  • اشتعال پذیری
  • عایق برق

انواع کلاه ایمنی : دو نوع کلاه ایمنی محافظ تحت این سیستم طبقه بندی وجود دارد که به حفاظت در برابر ضربه و نفوذ اشاره دارد:

نوع 1: برای کاهش نیروی ضربه ناشی از ضربه به بالای سر طراحی شده است

نوع 2: طراحی شده برای کاهش نیروی ضربه ناشی از ضربه به بالا، جلو، پشت و دو طرف سر

کلاس های کلاه ایمنی:

برای بهبود درک و سودمندی، طبقه بندی های حفاظتی الکتریکی برای کلاه ایمنی به شرح زیر وجود دارد:

  • کلاس G – کلاه ایمنی عمومی: طراحی شده برای کاهش قرار گرفتن در معرض هادی های ولتاژ پایین، تست شده در 2200 ولت
  • کلاس E – کلاه ایمنی: طراحی شده برای کاهش قرار گرفتن در معرض هادی های ولتاژ بالا، تست شده در 20000 ولت مطابق با استاندارد کلاه ایمنی برق می باشد.
  • کلاس C – کلاه ایمنی رسانا: برای محافظت در برابر تماس با هادی های الکتریکی در نظر گرفته نشده است.

محدوده دمای عملیاتی:

کاربردهای دمای پایه از -18 درجه سانتیگراد (0 درجه فارنهایت) تا 49 درجه سانتیگراد (120 درجه فارنهایت) – بدون علامت خاصی روی کلاه ایمنی

  • برنامه های کاربردی در دمای پایین تا -30 درجه سانتیگراد (22- درجه فارنهایت) – برچسب زدن روی کلاه “LT”
  • برنامه های کاربردی در دمای بالا تا 60 درجه سانتیگراد (140 درجه فارنهایت) – برچسب زدن روی کلاه “HT”
  • علاوه بر این، تمام کلاه ایمنی باید دارای یک پوسته بیرونی سخت و یک آستر باشد که ضربه را جذب کند و دارای یک هدبند باشد. تسمه ها باید حدود 1-1 ¼ اینچ از پوسته آویزان شوند.
استاندارد کلاه ایمنی عایق برق

کلاه ایمنی عایق برق

3- استانداردهای EN – اروپا

EN397  آیین نامه استاندارد اروپا (EN 397) راهنمایی هایی را برای تولید کنندگان کلاه ایمنی ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که از حداقل درجه مواد استفاده می شود. همچنین الزامات آزمایش کلاه ایمنی را تعیین می کند، زیرا کلاه ایمنی باید برای محافظت از پوشنده در برابر سقوط اشیاء طراحی شود. چنین محافظت هایی از کاربر در برابر عواقب احتمالی مانند آسیب های مغزی یا شکستگی جمجمه محافظت می کند. این استاندارد همچنین شامل محافظت در برابر تغییر شکل جانبی کلاه ایمنی است. کلاه ایمنی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. پوسته محافظ بیرونی سخت و مهار داخلی. تمام کلاه های ایمنی دارای گواهینامه EN 397 باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • جذب شوک، عمودی
  • مقاومت در برابر نفوذ (در برابر اجسام نوک تیز و نوک تیز)
  • مقاومت در برابر شعله
  • اتصال بند چانه: بند چانه در حداقل 150 نیوتن (نیوتن) و حداکثر 250 نیوتن آزاد می شود.
  • مشخصات اضافی برای نقاط اتصال گوش گیر و نقاط اتصال بند چانه ارائه شده است.

EN50365 استاندارد کلاه عایق برق با هدف استفاده در تاسیسات ولتاژ پایین را پوشش می دهد، که باید محافظت در برابر شوک الکتریکی و جلوگیری از عبور جریان الکتریکی خطرناک از سر را فراهم کند. الزامات عبارتند از:

  • تمام کلاه های ایمنی نیز باید مطابق با استاندارد EN 397 مطابقت داشته باشند
  • محافظت در برابر ولتاژ متناوب تا 1000 ولت (AC) یا ولتاژ مستقیم تا 1500 ولت (DC)
  • کلاه های عایق نباید دارای قطعات رسانا باشند
  • دریچه های هوا (در صورت وجود) نباید اجازه تماس تصادفی با قطعات برقی را بدهد

EN14052  استاندارد کلاه‌های صنعتی با کارایی بالا را پوشش می‌دهد، که باید در برابر سقوط اجسام و ضربه‌های جانبی همراه با آسیب ناشی از آن به مغز، جمجمه و گردن محافظت کند. الزامات عبارتند از:

  • جذب ضربه، عمودی و جانبی
  • مقاومت در برابر نفوذ، عمودی و جانبی
  • عملکرد سیستم بست: تسمه چانه در حداقل 150 نیوتن و حداکثر 250 نیوتن تسلیم می شود.
  • اثربخشی سیستم بست: در طول تست جذب ضربه و نفوذ، کلاه ایمنی نباید از سر تست جدا شود.
  • مقاومت در برابر شعله
استاندارد کلاه ایمنی برق

استاندارد کلاه عایق برق

EN12492 کلاه ایمنی برای کوهنوردان باید در برابر خطراتی که ممکن است در طول فعالیت های انجام شده توسط کوهنوردان رخ دهد محافظت کند. الزامات عبارتند از:

  • جذب ضربه، عمودی، جلویی، جانبی، پشتی
  • مقاومت در برابر نفوذ
  • بند چانه در حداقل 500N آزاد می شود
  • استحکام عنصر حامل: بند چانه ممکن است حداکثر کشیدگی 25 میلی متر را نشان دهد
  • اثربخشی عنصر حامل: کلاه ایمنی نباید از روی سر سر بخورد

4- استاندارد CSA Z94.1 – کانادا

معیارهای عملکرد برای محافظت از سر در کانادا در سرپوش حفاظتی صنعتی انجمن استانداردهای کانادا (CSA)، Z94.1 ارائه شده است که برای انتخاب، نگهداری و استفاده از کلاه ایمنی صنعتی در ساخت و ساز، معدن، خدمات عمومی و جنگلداری اعمال می شود. بخش ها همراه با تست‌های اختیاری، مانند جهت‌گیری معکوس، CSA Z94.1 به شش تست عملکرد نیاز دارد که برای تعیین نوع و کلاس کلاه ایمنی باید انجام شود که عبارتند از:

  • قدرت دی الکتریک
  • کاهش ضربه
  • مقاومت در برابر نفوذ
  • حفظ غیرفعال (پایداری)
  • اشتعال پذیری پوسته
  • مقاومت در برابر اشتعال لاینر
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *