ایمنی

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری

کاربرد دوش اضطراری و چشم شور

این مقاله طوری طراحی شده است که همه چیزهایی را که باید در مورد کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری بدانید، را به شما بگوید. دوش و چشم شوی اضطراری  در شرایط نشت مواد شیمیایی که در آن کاربر توسط یک ماده سمی، خورنده یا مضر دیگر آلوده شده است، مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • بنزین و گازوئیل
  • فلز مذاب
  • برخی ترکیبات آلی (مانند اسید کربولیک)
  • هالیدهای اسید آلی (مانند استیل یدید)
  • هالیدهای آلی (مانند کلروفرم)
  • عوامل آلکیله کننده (مانند دی متیل سولفات)
  • هالوژن های خاص (مانند برم، کلر، ید و فلوئور)
  • مواد کم‌آبی (مانند آهک زنده)
  • عوامل اکسید کننده (مانند پراکسید هیدروژن)
  • اسیدهای قوی

دوش های ایمنی برای تخلیه آب با سرعت مشخص و برای مدت زمان مشخص طراحی شده اند تا کاربر را کاملاً خیس کرده و تا حد امکان مواد مضر را از بین ببرند. در یک اتفاق اضطراری، آنها می توانند کاربر را از صدمات و آسیب های خطرناک مانند زخم و تغییر شکل دائمی اندام و حتی مرگ نجات دهند.

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری

کاربرد دوش و چشم شوی

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری در کجا ها ضروری است؟

دوش و چشم شوی اضطراری باید در هر مکانی که از مواد مضر استفاده می شود نصب شود. اینها برخی از انواع مکان ها و محل های کاری هستند که در آن دوش های ایمنی لازم است:

  • کارخانه های شیمیایی
  • آزمایشگاه های صنعتی
  • آزمایشگاه های دانشگاه
  • گاراژها
  • انبارها
  • کارخانه های شیمیایی
  • ریخته گری
  • پمپ بنزین ها
  • سایت ها و مزارع کشاورزی
  • دانشگاه ها، مدارس و کالج ها
  • کارخانه های فرآوری
  • کارخانه ها
  • کارگاه های آموزشی

فهرست فوق جامع نیست. کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری در هر مکانی که از مواد خطرناک استفاده می شود، ضروری است.

انواع دوش های اضطراری ایمنی

دوش های اضطراری در چهار نوع اصلی وجود دارند: سقفی، دیواری، کفی و ترکیبی. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد و لزوماً یکی از انواع دیگر بهتر نیست. همه چیز به محلی که دوش قرار است در آن نصب شود بستگی دارد.

  1. دوش های اضطراری سقفی

دوش های سقفی طوری طراحی شده اند که از سقف آویزان شوند. کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری در این شرایط، به شما این امکان را می دهد که آنها را در نزدیکی مناطق خطرناک محل کار خود قرار دهید، اگرچه این باعث می شود آنها برای مکان های بزرگتر با سقف های بلند نامناسب باشند.

  1. دوش های اضطراری دیواری

دوش های دیواری به صورت افقی روی دیوار نصب می شوند. آنها احتمالاً دارای آسان‌ترین نصب هستند، اما کمترین انعطاف‌پذیری را نیز ارائه می‌دهند .لازم است دوش‌های ایمنی بیش از ده ثانیه دورتر از مناطق خطرناک قرار نگیرند. به همین دلیل، کاربرد دوش اضطراری و چشم شور از نوع دیواری برای مکان های کاری کوچکتر می باشد.

  1. دوش های اضطراری روی زمین

دوش های روی زمین که به نام دوش های مستقل نیز شناخته می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که در کف محل کار شما نصب شوند، به این معنی که تقریباً در هر مکانی قابل نصب هستند. دوش‌های روی زمین برای مکان ها و محیط های بزرگ مفید هستند، به‌ویژه آن‌هایی که سقف‌های پهن یا چیدمان‌های پیچیده دارند که از استفاده از دوش‌های دیواری یا سقفی در ان ها دشوار است.

  1. دوش های ترکیبی

دوش های ترکیبی شامل دوش ایمنی و ایستگاه شستشوی چشم هستند. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که از یک دوش آب معمولی برای اهداف شستشوی چشم استفاده کنید، فشار آب عرضه شده برای شستشوی چشم بسیار زیاد است و ممکن است باعث آسیب بیشتر شود. به این ترتیب، دوش های ترکیبی یک جایگزین اقتصادی برای دوش های جداگانه و ایستگاه های شستشوی چشم هستند.

کاربرد دوش و چشم شو

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری

جنس دوش و چشم شوی اضطراری از چیست؟

دوش و چشم شوی های اضطراری معمولاً از ترکیب چهار ماده اصلی ساخته می شوند: فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، پلاستیک ABS و برنج با روکش کروم.

فولاد گالوانیزه به دلیل استحکام و خواص ضد خوردگی آن بسیار ارزشمند است. از آن برای لوله کشی بسیاری از دوش های آبی ما استفاده می شود، مانند دوش ایمنی مستقل ما .

فولاد ضد زنگ به طور مشابه در برابر خوردگی مقاوم است و حتی از فولاد گالوانیزه سخت تر است، اگرچه گران تر نیز می باشد. مجموعه دوش های ایمنی فولاد ضد زنگ ما نشان دهنده نهایت دوام است.

پلاستیک ABS را می توان به اشکال مختلف درآورد و در رنگ زرد روشن برای کمک به دید در دسترس است. برای مثال به دوش آبکش پلاستیکی ABS دیواری ما مراجعه کنید . فولاد گالوانیزه و فولاد ضد زنگ هر دو را می توان از طریق فرآیند پوشش پودری به رنگ زرد روشن درآورد.

برنج با روکش کروم عمدتاً برای قطعاتی مانند شیرهای توپی کاربرد دارد و به دلیل استحکام و دوام آن استفاده می شود.

مقررات ایمنی کاربرد دوش اضطراری و چشم شور

استاندارد ANSI Z358.1 نه تنها بر نحوه تولید دوش های ایمنی نظارت می کند، بلکه نحوه نصب و کاربرد دوش و چشم شوی را نیز کنترل می کند. به این معنی که شما به عنوان کاربر نهایی، مسئولیت دارید که اطمینان حاصل کنید که هر دوش ایمنی خریداری شده به درستی استفاده می شود. در این آیین‌نامه آمده است که دوش‌های اضطراری باید در یک طبقه قرار داشته باشند و بیش از ده ثانیه پیاده روی از مناطق خطرناک فاصله نداشته باشند و مسیر باید عاری از هرگونه مانع باشد. همه تجهیزات اضطراری باید به وضوح برچسب گذاری شوند. بیشتر محصولات دارای علائم داخلی با دید بالا هستند، اگرچه ممکن است بخواهید برای یافتن تجهیزات حتی ساده تر، تابلوهای راهنما نیز ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه باید انجام دهید تا مطابقت داشته باشید، از راهنمای ما برای مقررات ANSI دیدن کنید.

در نهایت، دوش ایمنی یا واحد ترکیبی را می توان با شلنگ آبکشی نیز تکمیل کرد. در حالی که شیلنگ های آبکشی هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری ایمنی گردند، می توان از آنها برای ایجاد جریان آب محلی برای هدف قرار دادن مناطق خاصی از بدن کاربر استفاده کرد. آنها همچنین برای خیس کردن مجروحانی که نمی توانند به دوش ایمنی برسند به دلیل ناتوانی یا بی حرکتی در نتیجه جراحات مفید هستند.

چشم شوی اضطراری

ایستگاه چشم شوی اضطراری

چشم شوی اضطراری چیست؟

ایستگاه های شستشوی چشم آزمایشگاهی، ضدعفونی اضطراری چشم و صورت را فراهم می کنند. اگر ماده خطرناکی وارد چشم‌های شما شد یا با آن تعامل کرد، می‌توانید از ایستگاه چشم‌شوی اضطراری برای شستشوی فوری آن استفاده کنید. کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری در آزمایشگاه ها فقط باید برای مواقع اضطراری می باشد. هنگام انجام آزمایشات، ابتدا باید به تجهیزات محافظ شخصی (PPE) مانند عینک یا محافظ صورت تکیه کنید.

  • چشم شوی اضطراری چگونه کار می کند؟

ایستگاه های شستشوی چشم آزمایشگاهی جریان مداوم آب را از طریق دو دهانه برای شستشوی چشم های فرد در مواقع اضطراری فراهم می کنند. می توان از آب مقطر، تصفیه شده یا لوله کشی استفاده کرد. هیچ فیلتر خاصی لازم نیست. آب مورد استفاده در ایستگاه شستشوی چشم معمولا سرد یا دمای اتاق است.  فشار آب مورد استفاده در ایستگاه شستشوی چشم باید به اندازه ای باشد که آب به سمت چشم ها برود. با این حال، نرخ جریان استاندارد مورد نیاز نیست. نحوه ساخت و نصب واحد، فشار آب را تعیین می کند.

الزامات OSHA برای چشم شوی

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) تنها یک الزام را برای ایستگاه های شستشوی چشم در استاندارد 1910.151(c) فهرست می کند:

در مواردی که چشم یا بدن هر فردی ممکن است در معرض مواد خورنده مضر قرار گیرد، باید امکانات مناسب برای خیس کردن سریع یا شستشوی سریع چشم و بدن در محل کار برای استفاده فوری اضطراری فراهم شود.

اگرچه این تنها استاندارد قانونی قابل اجرا در مورد ایستگاه‌های شستشوی چشم است، OSHA  توصیه می‌کند استانداردهای چشم‌شوی اضطراری و تجهیزات دوش را که توسط مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) مشخص شده است، رعایت کنید.

استاندارد بین المللی شناخته شده ANSI Z358.1-2014 الزامات عملکرد را برای واحدهای شستشوی چشم صنعتی و دوش های ایمنی اضطراری توصیه می کند. بر روی عملکرد، استفاده، نصب، آزمایش، نگهداری و آموزش این تجهیزات ایمنی ضروری متمرکز شده است.

انواع ایستگاه های چشم شوی اضطراری:

انواع مختلفی از ایستگاه های شستشوی چشم برای انتخاب وجود دارد، از جمله:

  1. ایستگاه‌های چشم‌شوی رومیزی: بر روی میز نصب می‌شوند. ممکن است شامل سینک یا کاسه کوچک باشد یا در کنار سینک موجود نصب شود.
  2. ایستگاه‌های چشم‌شوی مستقل: بر روی پایه‌ای نصب می‌شوند که به صورت آزاد روی زمین قرار دارد. شامل سینک یا کاسه کوچک است.
  3. ایستگاه های شستشوی چشمی دیواری: مستقیماً روی دیوار نصب می شوند. ممکن است شامل سینک یا کاسه کوچک باشد یا نباشد.
  • چشم شوی اضطراری کجا باید قرار گیرد؟

ایستگاه های شستشوی چشم معمولاً توسط یک سینک موجود برای استفاده از همان زهکشی قرار می گیرند. این باعث می‌شود ایستگاه‌های چشم‌شوی روی میز به یک انتخاب محبوب تبدیل شوند. ایستگاه‌های چشم‌شوی مستقل دارای سینک و تخلیه مخصوص به خود هستند، بنابراین معمولاً در جای دیگری قرار دارند.  اگر ایستگاه های شستشوی چشم نیازی به استفاده از سینک موجود نداشته باشند، معمولاً سینک یا کاسه ضمیمه خود را دارند. کاسه های ایستگاه شستشوی چشم می توانند از جنس استنلس استیل یا پلاستیک ABS باشند و ممکن است با پوشش متصل خود عرضه شوند.

دوش و چشم شوی اضطراری

دوش و چشم شوی ایمنی

نحوه استفاده و کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری:

دستورالعمل نحوه استفاده از ایستگاه شستشوی چشم اضطراری به نوع مدلی که انتخاب می کنید بستگی دارد. برخی از ایستگاه‌های چشم‌شوی روی میز دارای مکانیزمی هستند که وقتی دهانه‌های چشم‌شوی را روی سینک موجود می‌چرخانید، ایستگاه را روشن می‌کند. ایستگاه‌های چشم‌شوی مستقل یا دیواری ممکن است با فشار دادن یک دکمه یا زمانی که درپوش‌های محافظ را از دهانه‌ها جدا می‌کنید روشن شوند. مدت زمانی که باید چشمان خود را بشویید بستگی به نوع ماده شیمیایی یا محرکی دارد که در معرض آن قرار گرفته اید. استانداردهای ANSI توصیه می کنند که تمام ایستگاه های شستشوی چشم باید حداقل 15 دقیقه شستشو داشته باشند. به خاطر داشته باشید که استفاده از ایستگاه شستشوی چشم نوعی کمک اولیه است. مراقبت های پزشکی بیشتر معمولاً پس از گذراندن شرایط اضطراری برای تعیین هرگونه آسیب ماندگار یا درمان اضافی توصیه می شود.

مدل های مختلف دوش اضطراری:

دوش های اضطراری از طریق شستشو و خیس کردن کل بدن فرد را در محیط های آزمایشگاهی ضد عفونی می کنند. قسمت های خاصی از بدن ممکن است برای شستشوی اضطراری با کمک یک شلنگ آبکش قابل جدا شدن هدف قرار گیرد. دوش های ایمنی معمولاً در یکی از سه دسته قرار می گیرند:

  • دوش های اضطراری ایستاده : مستقیماً روی زمین نصب می شوند
  • دوش های اضطراری نصب شده عمودی: مستقیماً روی سقف نصب می شوند. ممکن است تا حدی در یک سقف تمام شده پنهان شود
  • دوش های اضطراری افقی: مستقیماً روی دیوار نصب می شوند. ممکن است شامل یک شلنگ آبکش قابل جدا شدن باشد

دوش های اضطراری ممکن است با زهکشی نصب شوند. با این حال، از آنجایی که اکثر آزمایشگاه ها دارای کفپوش اپوکسی یا دیگر کفپوش های بسیار بادوام هستند، تمیز کردن آب راکد نسبتاً آسان است و خطر آسیب کمی به همراه دارد.

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری صنعتی:

برخی از آزمایشگاه‌ها ایستگاه‌های ایمنی را انتخاب می‌کنند که دوش و چشم شوی اضطراری را ترکیب می‌کنند. خواندن گزارش برای حوادث و جراحات ناشی از پاشش مواد شیمیایی هشیار کننده است. سوختگی های شیمیایی باعث واکنش های شدید می شود و می تواند منجر به آسیب دائمی شود. علت اصلی هر حادثه متفاوت است. آنها شامل حمل مواد شیمیایی در ظروف ناامن، تجهیزات شکسته یا روش های نادرست هستند. هنگامی که یک پاشش شیمیایی رخ می دهد، شستن ناحیه آسیب دیده بسیار مهم است. بقایای مواد شیمیایی ممکن است در لباس‌های افراد محبوس ‌شود و حتی اگر در حمام شسته شود، پوست را می‌سوزاند. پاشیدن مواد شیمیایی به چشم ها ممکن است باعث نابینایی نسبی یا کامل شود که دسترسی به شستشوی اضطراری چشم یا دوش گرفتن را دشوار می کند. تجهیزات دوش و چشم شوی ایمنی باید در عرض 10 ثانیه از یک خطر شیمیایی شناسایی شده باشد. این به طور کلی معادل 55 فوت است. ایستگاه های شستشوی اضطراری چشم و دوش گرفتن باید در همان سطح خطر باشند. مسیر دسترسی به تجهیزات باید عاری از هرگونه مانعی باشد که شامل تجهیزات یا سازه های موقت یا دائمی می شود.

  • آیا خطرات محیط کار را می شناسید؟

ارزیابی ریسک را انجام دهید. خطرات (مواد شیمیایی، روان کننده ها و مواد معلق در هوا را که بخش 4 SDS به تجهیزات خاصی برای پوست و چشم نیاز دارد) شناسایی کنید، مسیرهای تجهیزات اضطراری را بررسی کنید و مشکلات احتمالی را مورد بحث قرار دهید. یک رویکرد عقل سلیم تضمین می کند که دسترسی فوری و آسان برای قربانیان پاشش شیمیایی برای رفع آلودگی در دسترس است. گاهی اوقات خطر برای کارگران ایجاب می کند که تجهیزات ایمنی بیشتر از آنچه استاندارد ANSI مشخص می کند به خطر نزدیک شود.

ناحیه اطراف خطر و کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری باید به خوبی روشن باشد. ایستگاه های دوش اضطراری و شستشوی چشم باید به وضوح مشخص شوند. باید علائم واضحی وجود داشته باشد که از هر جهتی که کارگر ممکن است به تجهیزات نزدیک شود قابل رویت باشد.

  • آیا تعداد کافی دوش و چشم شوی اضطراری در نزدیکی محل کار افراد وجود دارد؟

یک آزمایشگاه یا محل کار سرپوشیده اغلب مملو از کارگران زیادی است که وظایف مختلفی را انجام می دهند. اما یک اتفاق واحد در اتاق در یک کار می تواند بر سایر کارگرانی که مستقیماً درگیر نبوده اند تأثیر بگذارد. تعداد شستشوی اضطراری چشم و دوش گرفتن در یک منطقه سرپوشیده باید تعداد بالقوه کارگرانی را که تحت تأثیر یک حادثه قرار گرفته اند در نظر بگیرد.

کاربرد دوش و چشم شو

کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری

نکات لازم در کاربرد دوش و چشم شور

هنگامی که یک کارگر مواد خطرناک را در چشم یا روی پوست حس می کند، ثانیه ها شمارش می شود. مطمئن شوید که کارگران شما می توانند به سرعت به ایستگاه شستشوی چشم یا دوش ایمنی برسند و نحوه استفاده صحیح از آن را بدانند.

اگر در زمانی که کارگران با مواد شیمیایی کار می کنند مشکلی پیش بیاید و این ماده وارد چشم یا روی پوست آنها شود، آیا می دانند که برای حفظ بینایی یا پوست خود و به حداقل رساندن آسیب چه کنند؟

برای محافظت از چشم و پوست خود در برابر مواد خطرناک، کارکنان باید پاسخ سوالاتی مانند موارد زیر را بدانند:

  1. دوش و چشم شوی اضطراری کجاست؟

هر زمان که با مواد شیمیایی کار می‌کنند، کارمندان باید مطمئن شوند که می‌دانند نزدیک‌ترین چشم‌شوی و دوش کجاست و اگر مجبور باشند در عرض چند ثانیه می‌توانند با چشم‌های بسته به چشم‌شویه برسند! کارگران همچنین باید بتوانند ظرف چند ثانیه به حمام بروند. دوش و چشم شوی ممکن است با هم باشند یا چشم شوی ها ممکن است در سینک ها یا در مناطق دیگری دور از دوش های ایمنی قرار گیرند. کارمندان نباید برای رسیدن به نزدیکترین چشم‌شوی یا دوش از درگاه عبور کنند، و باید به سرپرستان هشدار دهید تا مطمئن شوند دسترسی به چشم‌شور ها و دوش‌ها توسط مواد، تجهیزات یا هر مانع دیگری مسدود نشده است.

  1. اهمیت زمان

برخی از مواد شیمیایی خطرناک تنها 6 تا 8 ثانیه طول می کشد تا به غشای خارجی چشم شما به داخل آن نفوذ کنند، جایی که می توانند جدی ترین آسیب را وارد کنند. برای قرار گرفتن در معرض پوست، کارگران ممکن است 10 تا 15 ثانیه زمان داشته باشند. در هر صورت، کارمندانی که در معرض پوست یا چشم قرار دارند، نمی توانند وقت خود را برای یافتن چشم شویه یا دوش هدر دهند.

آموزش کاربرد صحیح دوش و چشم شوی اضطراری

ضروری است که کارمندان بدانند چگونه از چشم‌شور به‌ درستی استفاده کنند تا آب به طور موثر به چشم‌هایشان برسد. به کارگران آموزش دهید هنگام استفاده از چشم شوی مراحل زیر را دنبال کنند:

  • آن را روشن کنید. دسته را فشار دهید یا جریان آب را فعال کنید، سپس رها کنید. شستشوی چشم باید تا زمانی که آن را خاموش کنید روشن بماند.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید آنها را بردارید. آنها آلاینده ها را در چشمان شما به دام می اندازند و مانع از شستشوی چشم شوینده مواد شیمیایی خطرناک می شوند.
  • چشمان خود را باز نگه دارید و اجازه دهید آب مستقیماً وارد شود. هر چقدر هم که ناراحت کننده است، بهتر است این ناراحتی را تحمل کنید تا اینکه برای همیشه نابینا شوید.
  • مالش ندهید مالیدن چشم‌ها می‌تواند آلاینده‌ها را به بافت‌های آسیب‌دیده عمیق‌تر یا آسیب بیشتر وارد کند.
  • باید چشمان خود را به مدت 15 دقیقه کامل با آب بشویید.
  • به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای حفظ بینایی خود به مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشید.

آموزش استفاده از دوش اضطراری:

پس از قرار گرفتن پوست در معرض مواد شیمیایی خطرناک، کارکنان باید به یک دوش ایمنی بروند در اینجا مراحل استفاده از دوش اضطراری را قدم به قدم بیان خواهیم کرد:

  • دوش را روشن کنید.
  • با کفش و جوراب خود شروع کنید. کفش‌ها و جوراب‌ها مواد شیمیایی خطرناکی را به دام می‌اندازند، و باعث سوختگی جدی در پاها و مچ پا می شوند.
  • هر لباس زیر جایی که ماده شیمیایی در آن قرار دارد باید جدا شود. از اینکه اجازه دهید همکاران به شما کمک کنند خجالت نکشید. هر چه زودتر این ماده شیمیایی از روی پوست شما شسته شود، آسیب شما کمتر خواهد بود.
  • مالش ندهید مالیدن پوست می تواند مواد شیمیایی را عمیق تر کند یا به بافت آسیب دیده آسیب بیشتری وارد کند.
  • پوست خود را حداقل به مدت 15 دقیقه یا تا رسیدن کمک های پزشکی اورژانسی بشویید.

اگر همکارم در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد:

اگر یک همکار در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار گیرد، سایر کارمندان با انجام این مراحل به شما کمک می کنند:

  • به او کمک کنید تا به محل شستشوی چشم یا دوش ایمنی برسد و آن را روشن کنید.
  • در صورت نیاز چشمان او را باز نگه دارید.
  • در صورت نیاز به کمک، به همکار خود کمک کنید لباس های آلوده را خارج کند.
  • با اورژانس تماس بگیرید.
  • مطمئن شوید که همکارتان به مدت 15 دقیقه کامل چشم یا پوست خود را شستشو می دهد.
  • یادداشت کنید که همکار شما در معرض کدام ماده شیمیایی بوده است. در صورت امکان، برگه اطلاعات ایمنی مواد را در هنگام ورود به پرسنل پزشکی اورژانس ارائه دهید.
  • مراقب خودت باش. اگر شما هم آلوده شدید، حتما چشم یا پوست خود را با آب بشویید.
کاربرد دوش و چشم شوی صنعتی

کاربرد دوش و چشم شوی ایمنی

الزامات کاربرد دوش اضطراری:  

ایستگاه های دوش و چشم شوی ایمنی تایید شده باید در دسترس پرسنلی باشد که از مواد شیمیایی یا مواد خطرناک استفاده می کنند. انتظار می رود همه پرسنلی که ممکن است در معرض مواد شیمیایی یا مواد خطرناک قرار گیرند، از محل و عملکرد صحیح ایستگاه های دوش و چشم شوی ایمنی اطلاع داشته باشند.

  • دوش اضطراری باید جریان بدون وقفه برابر با 20 گالن در دقیقه (GPM) برای حداقل 15 دقیقه آب ولرم (60 تا 100 درجه فارنهایت) داشته باشد.
  • مرکز الگوی اسپری دوش اضطراری باید حداقل 16 اینچ از هر انسداد قرار داشته باشد و حداقل قطر آن 20 اینچ در 60 اینچ بالاتر از سطح پیاده روی باشد.
  • شیر دوش اضطراری باید در یک ثانیه یا کمتر فعال شود و تا زمانی که کاربر آن را خاموش کند روشن بماند.
  • دوش اضطراری باید در محلی قرار گیرد که رسیدن به آن به بیش از 10 ثانیه (تقریباً 75 فوت از خطر) نیاز ندارد.
  • دوش اضطراری باید در منطقه ای با نور مناسب قرار گیرد و دارای علامتی با ارتفاع و عرض حداقل 6 اینچ باشد.
  • سر اسپری دوش اضطراری باید در ارتفاع 82 تا 96 اینچ از سطح پیاده روی قرار گیرد.
  • مسیر حرکت تا دوش اضطراری باید بدون انسداد باشد و در همان طبقه خطر قرار گیرد.
  • اگر شیرهای قطع کننده برای اهداف تعمیر و نگهداری در خط تغذیه نصب می شوند، باید تمهیداتی برای جلوگیری از خاموش شدن غیرمجاز در نظر گرفته شود.
  • بلافاصله زیر دوش ایمنی حرکت کنید و دستگیره را به سمت پایین بکشید. هرگونه لباس، جواهرات یا تجهیزات حفاظت فردی آلوده را از تن خارج کنید. به مدت 15 دقیقه زیر دوش بایستید و مناطق آلوده را شستشو دهید. سر را به عقب خم کنید و در صورت قرار گرفتن در معرض چشم ها را باز نگه دارید.
  • در صورت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نگران ایجاد آشفتگی نباشید. آب را می توان به راحتی تمیز کرد. ایمنی فرد در معرض همیشه نگرانی اصلی است.
  • پس از استفاده از دوش اضطراری، فوراً برای درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

الزامات کاربرد چشم شوی اضطراری

  • چشم شوی باید بتواند 0.4 GPM آب آشامیدنی بدون وقفه ولرم (60 تا 100 درجه فارنهایت) را به مدت 15 دقیقه تحویل دهد.
  • چشم‌شوی باید در مکانی با نور مناسب قرار گیرد و دارای علائمی باشد که ارتفاع و طول آن کمتر از شش اینچ نباشد.
  • چشم شویه باید در فاصله 6 اینچی از دیوار یا نزدیکترین مانع برای واحدهای لوله کشی قرار گیرد.
  • شستشوی چشم باید طوری نصب شود که الگوی جریان سیال کمتر از 33 اینچ نباشد اما از سطح پیاده روی بیشتر از 53 اینچ نباشد.
  • سرهای اسپری و واحدهای مایع شستشو باید از آلاینده های موجود در هوا محافظت شوند.
  • دریچه چشم شویه باید در یک ثانیه یا کمتر فعال شود و تا زمانی که کاربر آن را خاموش کند روشن بماند.
  • محل شستشوی چشم نباید بیش از 10 ثانیه (تقریباً 75 فوت) از خطر فاصله داشته باشد.
  • مسیر حرکت از خطر باید عاری از موانع باشد و در همان طبقه خطر قرار گیرد.
  • ایستگاه های شستشوی چشم باید مستقیماً به یک زهکش لوله کشی شوند.
  • اگر شیرهای قطع کننده برای اهداف تعمیر و نگهداری در خط تغذیه نصب شده اند، باید تمهیداتی برای جلوگیری از خاموش شدن غیرمجاز در نظر گرفته شود.
  • در مواقع اضطراری، شستشوی چشم را با فشار دادن دسته به عقب فعال کنید. هر دو پلک را با انگشتان شست و سبابه باز نگه دارید.
  • کره چشم را به جلو و عقب بچرخانید تا مایع در تمام سطوح چشم و زیر پلک جریان یابد.
  • چشم ها را به مدت 15 دقیقه بشویید.
  • پس از استفاده از شستشوی چشم، برای درمان بیشتر فوراً به پزشک مراجعه کنید.
کاربرد چشم شوی اضطراری

کاربرد چشم شور اضطراری

تعمیر و نگهداری دوش و چشم شور

جهت اطمینان از کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری باید هر هفته فعال شوند، تا عملکرد صحیح را تأیید کنند. واحدهای تست دوش ایمنی را می توان از شرکت های تامین کننده ایمنی خریداری کرد. گزارش آزمایش باید توسط محقق اصلی، مدیر آزمایشگاه یا پرسنل آزمایشگاه نگهداری شود.

  • در طول آزمایش، دوش باید به اندازه کافی فعال شود تا آب شفاف از دوش جاری شود.
  • همه پرسنلی که ممکن است در معرض پاشش مواد شیمیایی قرار گیرند باید در مورد مکان و کاربرد دوش و چشم شوی اضطراری آموزش ببینند.
  • دپارتمان بهداشت و ایمنی محیطی (EHS) همه ساله همه دوش های ایمنی را بازرسی می کند تا مطمئن شود که الزامات ANSI Z358.1 برآورده شده است.
  • ایستگاه های شستشوی چشم باید به صورت هفتگی فعال شوند تا عملکرد مناسب را تأیید کنند. آزمایش اطمینان می دهد که تجهیزات در صورت نیاز سالم هستند، همچنین برای شستشوی ذرات و آب راکد از سیستم لوله کشی مفید هستند.
  • اسناد بازرسی های هفتگی باید توسط دپارتمان مسئول و یا ناظر که بازرسی ها را انجام می دهند نگهداری شود.
  • همه پرسنلی که ممکن است در معرض پاشش مواد شیمیایی قرار بگیرند باید در استفاده از تجهیزات چشم شوی آموزش دیده باشند.
  • تمام ایستگاه های شستشوی چشم سالانه توسط EHS بازرسی می شوند تا از رعایت الزامات ANSI Z358.1 اطمینان حاصل شود.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *