حفاظت فردی

راهنمای خرید دستکش عایق برق محافظ در برابر برق گرفتگی

راهنمای خرید دستکش عایق برق

راهنمای خرید دستکش عایق برق

هنگام کار با برق، مطالعه ی مقاله ی راهنمای خرید دستکش عایق برق و استفاده از دستکش های ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا وسایل حفاظتی همیشه در اولویت هستند. به منظور موثر بودن، دستکش عایق برق باید دارای خواص دی الکتریک و قدرت فیزیکی باشند. هنگام انتخاب دستکش های الکتریکی، باید کیفیت هایی مانند تناسب، دوام، مهارت و انعطاف پذیری را بررسی کنید. به عنوان یک برقکار، باید در نظر داشته باشید که آیا دستکش ضد الکتریسیته ساکن است یا اتلاف الکترواستاتیک. این دستکش ایمنی باید الزامات ASTM (انجمن تست و مواد آمریکا) را برآورده کند یا از آن فراتر رود.

دستکش عایق برق از دستکش های عایق لاستیکی، دستکش های آستر دار و دستکش های محافظ چرمی تشکیل شده است. دستکش های عایق لاستیکی بر اساس سطح حفاظت و ولتاژی که ارائه می کنند طبقه بندی می شوند. دستکش های آستر دار ناراحتی ناشی از پوشیدن دستکش لاستیکی را کاهش می دهند و گرما را فراهم می کنند و عرق را در زمستان جذب می کنند. دستکش های محافظ چرمی روی دستکش های عایق لاستیکی پوشیده می شوند تا در برابر بریدگی، ساییدگی و سوراخ شدن محافظت کنند.

سیستم طبقه بندی در راهنمای خرید دستکش عایق برق

برق کارها باید همیشه با جریان های الکتریکی فعال یا نزدیک به آن کار کنند. این نوع کار آنها را در معرض خطر دائمی برق گرفتگی قرار می دهد. پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب بسیار مهم است. اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای دستورالعمل های روشنی دارد که الزامات طراحی، مراقبت و استفاده مناسب را برای تمام تجهیزات ایمنی الکتریکی مشخص می کند. این شامل دستکش های عایق، آستین، پتو، کفپوش عایق برق، روکش و شیلنگ است. برق کارها باید همیشه با جریان های الکتریکی فعال یا نزدیک به آن کار کنند. این شما را در معرض خطر دائمی برق گرفتگی قرار می دهد. پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب بسیار مهم است. طبق گفته اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) ، دستکش های عایق برق بر اساس سطح حفاظت ولتاژی که ارائه می کنند و اینکه آیا در برابر ازن مقاوم هستند یا نه، دسته بندی می شوند . سیستم طبقه بندی برای دستکش های ایمنی الکتریکی به شش کلاس تقسیم می شود. هر کلاس از تجهیزات حفاظت الکتریکی تحت یک سری آزمایشات برای اطمینان از حداکثر ایمنی قرار می گیرد. آزمایش‌ها شامل خرابی AC/DC، استحکام کششی، مقاومت در برابر ازن و مقاومت در برابر سوراخ شدن است.

  • کلاس 00: حداکثر ولتاژ استفاده شدهAC      ( 500  (VAC 2500)         ( 10000 VDC)
  • کلاس 0: حداکثر ولتاژ استفاده شدهAC       ( 1000  (VAC 5000)       ( 20000 VDC)
  • کلاس 1: حداکثر ولتاژ استفاده شدهAC   ( 75000         (VAC 10000)  ( 40000 VDC)
  • کلاس 2 : حداکثر ولتاژ استفاده شدهAC    ( 17000         (VAC 20000)  ( 50000 VDC)
  • کلاس3 : حداکثر ولتاژ استفاده شدهAC   ( 265000         (VAC 30000)( 60000 VDC)
  • کلاس4 : حداکثر ولتاژ استفاده شدهAC    ( 36000          (VAC 40000)( 70000 VDC)
راهنمای خرید دستکش عایق برق

راهنمای جامع خرید دستکش عایق برق

آشنایی با الزامات دستکش عایق برق

لاستیک مستعد تأثیرات ازن است که باعث ترک خوردگی و به خطر افتادن یکپارچگی دستکش می شود. اگر از دستکش عایق برق در محیطی استفاده شود که سطح ازن به دلیل آلودگی بالا باشد، مقاومت در برابر ازن حیاتی می شود. مقاومت ازن بر حسب نوع تجزیه می شود. دستکش نوع I در برابر ازن مقاوم نیست. نوع دوم در برابر ازن مقاوم است.

استاندارد OSHA ایجاب می کند که دستکش های عایق برق قبل از هر بار استفاده از نظر هرگونه آسیبی مانند  سوراخ ها، پارگی ها، آسیب های ازن یا اشعه ماوراء بنفش بازرسی شوند. پس از هر حادثه ای که ممکن است باعث آسیب به دستکش شده باشد، دستکش ها نیز باید بلافاصله بازرسی شوند.

رایج ترین راه برای بررسی دستکش های عایق برق، آزمایش هوا است. دستکش ها با هوا پر می شوند و سپس از نظر نشتی بررسی می شوند. خروج هوا از دستکش به معنای وجود سوراخ یا پارگی در دستکش است. در صورت وجود سوراخ یا پارگی، دستکش غیرقابل استفاده در نظر گرفته می شود.

دستکش های عایق برق در صورت عدم استفاده باید به درستی نگهداری شوند تا از یکپارچگی و ایمنی آنها اطمینان حاصل شود. به طور معمول، نگهداری مناسب شامل تا نکردن دستکش است. دستکش را از گرمای بیش از حد، نور خورشید، رطوبت و هر چیزی که می تواند به لاستیک دستکش آسیب برساند، دور نگه دارید.

شناخت انواع در راهنمای خرید دستکش عایق برق

علاوه بر رتبه بندی OSHA، دستکش های ایمنی الکتریکی بر اساس مقاومت مواد به دو دسته تقسیم می شوند.

  • دستکش های نوع I معمولا از لاستیک طبیعی ساخته می شوند و مقاومت در برابر ازن نشان نمی دهند.
  • دستکش های نوع II عموما از لاستیک مصنوعی ساخته می شوند و در برابر ازن مقاوم هستند.

فقط دستکش های کلاس 00 و کلاس 0 در نوع I و II موجود هستند. تمام دستکش های دیگر با لاستیک نوع I ساخته شده اند.

  • طرح های دستکش ایمنی عایق برق

دستکش های عایق لاستیکی را می توان بر اساس ولتاژ، سبک کاف و رنگ به چند دسته تقسیم کرد.

  • رتبه بندی ولتاژ: دستکش های لاستیکی عایق برق بر اساس حداکثر ولتاژی که می توانند تحمل کنند طبقه بندی می شوند. آنها به کلاس هایی تقسیم می شوند که کلاس 00 پایین ترین و کلاس 4 بالاترین است.
  • سبک کاف: دستکش های لاستیکی عایق برق در سبک های مختلف کاف از جمله کاف صاف، کاف زنگی و کاف کانتور موجود هستند. کلاس های 00، 0 و 1 فقط در کاف مستقیم موجود هستند. کلاس های 2، 3 و 4 در هر سه مدل کاف موجود هستند.
  • رنگ دستکش: دستکش های لاستیکی عایق برق ‌در رنگ های مختلف موجود هستند که قرمز و مشکی رایج ترین آن ها برای کلاس های پایین تر 00 و 0 هستند و دستکش های دو رنگ رایج ترین برای همه کلاس های دیگر هستند. هیچ تفاوتی در یکپارچگی بین رنگ ها وجود ندارد، این فقط یک ترجیح شخصی است.
راهنمای خرید دستکش برقکاری

راهنمای خرید دستکش عایق برق

دستکش های عایق برق ولتاژ بالا در مقابل ولتاژ پایین

همان طور که در راهنمای خرید دستکش عایق برق به آن اشاره شده، دستکش های ولتاژ پایین معمولاً به دستکش های کلاس 00 و کلاس 0 و ولتاژ بالا به کلاس های 1 تا 4 اشاره دارند. دستکش های کلاس 00 و کلاس 0 در هر دو نوع لاستیک نوع I و نوع II موجود هستند در حالی که همه کلاس های دیگر فقط با لاستیک طبیعی نوع 1 ساخته می شوند.  دستکش های عایق برق لاستیکی با فرآیند غوطه وری ساخته می شوند تا ضخامت (یا لایه‌های) لازم از لاستیک را برای مقاومت در برابر ولتاژ مورد نیاز برای آن دسته خاص از دستکش ایجاد کنند. دستکش های ولتاژ پایین نازک تر هستند در حالی که دستکش های ولتاژ بالا با هر درجه ولتاژ ضخیم تر می شوند.

  • چرا برقکارها به دستکش ایمنی نیاز دارند؟

کار با  برق بسیار خطرناک است. همیشه باید از پوشیدن تجهیزات ایمنی مناسب از جمله دستکش اطمینان حاصل کنید. دستکش های عایق لاستیکی احتمالاً مهم ترین محافظ شخصی هستند که یک کارگر برق می تواند بپوشد. برای اینکه این دستکش ها موثر واقع شوند، باید قدرت بدنی بالا و کیفیت دی الکتریک را همراه با دوام و انعطاف پذیری ترکیب کنند. برای بهترین عملکرد، دستکش ها باید مطابق با الزامات و مشخصات انجمن آمریکایی تست و مواد باشند. دستکش های ایمنی باید تست ها و مشخصات الکتریکی ASTM D120/IEC903 را نیز پشت سر بگذارند.

در حالت ایده آل، یک برقکار باید هنگام کار با برق بعد از رعایت اقدامات راهنمای خرید دستکش عایق برق، از سه نوع دستکش ایمنی مختلف استفاده کند. این ممکن است دست و پا گیر به نظر برسد، اما ایمنی را تضمین می کند. این سه نوع دستکش شامل موارد زیر هستند:

  1. دستکش های عایق لاستیکی : این دستکش ها بر اساس میزان ولتاژی که دستکش ها می توانند در برابر آن محافظت کنند و سطح محافظتی که می توانند ارائه کنند طبقه بندی می شوند. پوشیدن دستکش عایق همیشه الزامی نیست. هنگام کار بر روی تجهیزات بدون انرژی، دستکش های کولار انتخاب نهایی هستند. آنها بهترین محافظت را در برابر بریدگی، خراش و سوراخ شدن دارند.
  2. دستکش های آستردار :  این دستکش ها برای کاهش ناراحتی که گاهی اوقات با پوشیدن نوع عایق لاستیکی ایجاد می شود پوشیده می شوند. آنها برای تمام فصول ایده آل هستند و در تمام طول سال قابل استفاده هستند. آسترها در هوای سرد شما را گرم نگه می دارند و در روزهای گرم عرق را جذب می کنند. آنها معمولاً با یک کاف صاف یا مچ بافتنی ساخته می شوند.
  3. دستکش های محافظ چرمی : این دستکش ها برای پوشیدن بالای دستکش های عایق لاستیکی طراحی شده اند. آنها محافظت بیشتری در برابر بریدگی، خراش و سوراخ شدن دارند. مطمئن شوید که از نوع پرس بخار با فرم های دستی منحنی استفاده می کنید. اینها تناسب بهتری روی دستکش های لاستیکی شما ایجاد می کنند.
دستکش عایق برق

دستکش ایمنی عایق برق

  • آیا دستکش های لاستیکی یکبار مصرف می توانند از برق گرفتگی جلوگیری کنند؟

بله، اما محدودیت هایی وجود دارد. از آنجایی که لاستیک و لاتکس موادی نیستند که به الکتریسیته یا گرما اجازه عبور از آنها را بدهند.  پس انتخاب های خوبی برای محافظت در برابر شوک الکتریکی و سایر خطرات هستند.

اول اینکه، دستکش های لاتکس تنها در صورتی می توانند از ما در برابر شوک الکتریکی محافظت کنند که از لاتکس 100٪ خالص ساخته شده باشند. با این حال، یک جفت لاتکس یا لاستیکی که برای تمیز کردن ظروف یا باغبانی طراحی شده است، نمی تواند شما را در برابر خطرات الکتریکی ایمن نگه دارد. بنابراین، برای ایمن نگه داشتن خود در برابر ولتاژ 35000 ولت، نباید به دستکش های لاتکس نازک تکیه کنیم.

در مرحله دوم، دستکش های کار نیتریل می توانند به عنوان دستکش های مقاوم در برابر برق نیز استفاده شوند. این تنها در صورتی است که دستکش های لاستیکی برای برآورده کردن الزامات حفاظتی در برابر شوک الکتریکی تولید و آزمایش شوند. آنها معمولاً دارای پوششی برای محافظت بیشتر هستند.

در همین حال، دستکش های کار الکتریکی به دلیل ماهیت ظریف فعالیت هایی که برای آنها استفاده می شوند، مانند سیم کشی و نگهداری مدار، باید کاملاً جا بیفتند و چسبندگی عالی داشته باشند. به همین دلیل به نظر می رسد دستکش های لاستیکی یا لاتکس به دلیل مهارت عالی و چسبندگی محکم بهترین انتخاب هستند. دستکش های کار عایق که حجیم و سفت هستند، بهره وری برقکار را مختل می کند. آنها برای عادت کردن و تمرین یادگیری کار در حین پوشیدن آنها زمان می برند. اما لایه ها در بیشتر موارد ضروری هستند.

بنابراین، برقکار ممکن است از پوشیدن دستکش های حجیم معمولی امتناع کند، بنابراین در نتیجه یک حادثه رخ می دهد. این دستکش های لاستیکی یکبار مصرف عمدتا برای جلوگیری از انتقال میکروب ها و نه الکترون ها تولید می شوند. به همین دلیل، همان طور که در

در راهنمای خرید دستکش عایق برق اشاره شد، هر دستکش یکبار مصرف نمی تواند یک دستکش کار الکتریکی باشد. برای مثال، دستکش‌های لاستیکی نرم و نازک کمک چندانی نمی‌کنند. آنها به سادگی بدون عایق الکتریکی ساخته می شوند و به راحتی سوراخ می شوند. همچنین، دست های شما در زیر آنها بسیار بیشتر عرق می کند.

چگونه می توانم با راهنمای خرید دستکش عایق برق؛ دستکش مناسب را تعیین کنم؟

ممکن است در ابتدا انتخاب نوع مناسب دستکش عایق برق چالش برانگیز به نظر برسد، اما بسیار ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. به عنوان اولین گام، تعیین حداکثر ولتاژی که ممکن است در معرض آن قرار بگیرید بسیار مهم است. سپس هنگام خرید دستکش های عایق با توجه به محیط کار و استانداردهای ایمنی، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • دسته بندی کلاس OSHA
  • مقاومت ولتاژ
  • کد رنگ
  • سایز بندی
  • انواع و استانداردهای ایمنی
راهنمای خرید دستکش عایق برق

راهنمای خرید دستکش عایق برق

نحوه تست دستکش عایق برق:

تمام دستکش های الکتریکی قبل از استفاده باید تحت آزمایش های منظم قرار گیرند. ابتدا، کاربران باید از قوانین OSHA 1910.268 پیروی کنند، که نیاز به آزمایش الکتریکی دستکش های عایق برق قبل از اولین استفاده را قانون می داند.  هنگامی که دستکش های الکتریکی جدید توسط سازنده آزمایش اولیه خود را انجام می دهند، یک مهر تاریخ برای نشان دادن تاریخ آزمایش روی دستکش ها اعمال می شود. علاوه بر این، سازندگان باید به طور مداوم دستکش ها را با ولتاژ تست اثبات مشخص شده قبل از عرضه به بازار آزمایش کنند. پس از آن، دستکش باید حداکثر 12 ماه پس از تاریخ آزمایش اولیه استفاده شود.

اما اگر یک جفت دستکش برای اولین بار در عرض 12 ماه از تاریخ آزمایش استفاده نشود، باید یک بار دیگر قبل از استفاده آزمایش شود. هنگامی که از دستکش برق استفاده می شود، باید هر شش ماه یک بار آزمایش بصری و الکتریکی دیگری انجام شود.

سناریوی دوم این است که دستکش های عایق الکتریکی نقص هایی مانند پارگی، سوراخ، تورم و غیره را نشان دهند. سپس بهترین اقدام ارسال دستکش به آزمایشگاه های آزمایشی معتبر برای آزمایش است. این دستکش ها باید به طور موقت برای تمیز کردن و آزمایش مجدد یا جایگزینی برداشته شوند. نه تنها دستکش های تعمیر شده باید دوباره آزمایش شوند، بلکه باید دستکش های پس از استفاده بدون محافظ نیز مورد آزمایش قرار گیرند.

  •  نحوه بازرسی دستکش عایق برق در راهنمای خرید دستکش عایق برق

پس از تحویل دستکش به کاربر نهایی، تعمیر و نگهداری منظم دستکش های ایمنی عایق برق برای ایمنی کارگران مورد نیاز است. به همین دلیل، OSHA دستور می دهد که هر تکنسینی که از دستکش عایق برق استفاده می کند باید قبل از هر بار استفاده، آن‌ها را از نظر آسیب، تورم و نقص به دقت بررسی کند. سپس، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اگر دستکش دارای نقص، بریدگی یا سوراخ باشد، نمی توان از آن استفاده کرد. کاربران باید آنها را برای تعمیر و آزمایش مجدد ارسال کنند. طبق استانداردهای ASTM، این مراحل برای بازرسی هر بار دستکش های الکتریکی قبل از پوشیدن آن ها شامل:

  • دستکش را برای هر گونه نقص یا آسیب احتمالی در داخل و خارج بررسی کنید.
  • پایه و نوک انگشتان و شست را بررسی کنید.
  • شکاف بین انگشتان را از نظر آسیب یا نقص دیگر با باز کردن هر انگشت از هم بررسی کنید.
  • پس از بازرسی چشمی، برای بررسی نشتی هوا باید تست باد انجام دهید.
  • تست باد کردن را می توان به صورت دستی یا با بادکش دستکش انجام داد.
  • مراقب باشید هنگام انجام این کار دستکش را بیش از حد باد نکنید.
  • دستکش باد شده را کنار گوش خود نگه دارید و به نشت هوا گوش دهید یا احساس کنید.
  • اگر نشانه ای از نشت هوا وجود داشت، دستکش باید فوراً از کار خارج شود، از بین برود و دور انداخته شود.
  • دستکش‌های دارای تورم، که اغلب نشانه‌ای از آلودگی شیمیایی است، باید از سرویس خارج شده و تمیز شوند، سپس دوباره آزمایش شوند.
  • در نهایت، تمام دستکش ها باید در دوره های آزمایش استاندارد استفاده شوند.
راهنمای خرید دستکش عایق برق

راهنمای گام به گام خرید دستکش عایق برق

نحوه نگهداری در راهنمای خرید دستکش عایق برق

لازم است کارگران پس از هر بار استفاده از دستکش عایق برق آن را به درستی در داخل یک کیسه برزنتی که به صراحت برای دستکش های الکتریکی طراحی شده است نگهداری کنند تا از تابش مستقیم نور خورشید یا منابع ازن که ممکن است به دستکش آسیب برساند، اجتناب کنند.

  • دستکش های عایق برق را تا نکنید، چروک نکنید، از داخل نچرخانید، فشار ندهید یا دراز نکنید.
  • دستکش عایق برق را در جای خشک و خنک و عاری از مواد شیمیایی، روغن، بخار و بخار نگهداری کنید.
  • دستکش عایق برق را از اشیاء تیز یا سنگین، نور خورشید یا تخلیه الکتریکی احتمالی دور نگه دارید.
  • اگر دستکش بازرسی شود و همچنان حاوی مواد آلوده باشد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، باید دوباره شسته شود.
  • آنها را فقط با آب گرم با مواد شوینده سبک یا الکل دناتوره شده تمیز کنید.
  • پس از شستن دستکش ها، قبل از نگهداری، آنها را در دمای زیر 120 درجه فارنهایت خشک کنید.

دست انسان ابزار بسیار پیشرفته ای است که می تواند وظایف مختلفی را انجام دهد. بنابراین، اگر زخم قابل توجهی را تجربه کند، ممکن است قدرت و دقت لازم برای انجام وظایف ضروری را نداشته باشد. راهنمای خرید دستکش عایق برق ضروری و خط دفاع اولیه در برابر شوک الکتریکی، فلاش های قوس الکتریکی و انفجار قوس برای افراد خط کش است. این دستکش ها به کارگران این امکان را می دهد که کارها را با مهارت، راحتی و قابلیت اطمینان انجام دهند. به همین دلیل، خط کش ها و سایر کارگران تاسیساتی که با تجهیزات برقی سر و کار دارند باید نحوه انتخاب دستکش مناسب برای کار را بدانند. علاوه بر این، آنها همچنین باید بدانند که چگونه آنها را از نظر آسیب و نقص بازرسی کنند. همچنین نحوه تمیز کردن و نگهداری صحیح آنها برای داشتن بیشترین محافظت و عمر طولانی از دستکش اهمیت دارد. در نهایت، اگر استانداردها و مقررات نهایی کار ایمن را برای شما آسان تر می کند، توصیه می کنیم همیشه در خرید صرفاً بر اساس قیمت تجدید نظر کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *