ترافیکی

کاربرد تجهیزات ترافیکی چیست؟

کاربرد تجهیزات ترافیکی

کاربرد تجهیزات ترافیکی

کاربرد تجهیزات ترافیکی بسیار گسترده است و نه تنها در جاده ها و معابر، بلکه در تاسیسات خصوصی نیز استفاه می شود. استفاده از تجهیزات ترافیکی برای ایجاد یک محیط امن و در عین حال حرکت موثر جاده ها ضروری است.

اثربخشی هر قطعه از تجهیزات کنترل ترافیک به عوامل مختلفی از جمله دید، قیمت، زمان نصب، مناسب بودن برای شرایط مختلف جاده و همچنین ملاحظات مهم دیگری مانند استانداردهای ایمنی OSHA بستگی دارد.

تجهیزات ترافیک چیست؟ تجهیزات ترافیک با ارائه نشانگرهای بصری یا لمسی می تواند رانندگان را هدایت، راهنمایی و اطلاع رسانی کند. تجهیزات ترافیکی به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند: علائم; سیگنال ها؛ طراحی و خط کشی جاده؛ و موانع یا کانال سازها.

در این مقاله به طور کامل با تمامی انواع تجهیزات ترافیکی و کاربرد تجهیزات ترافیکی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مبانی تجهیزات ترافیکی

تجهیزات ترافیکی شامل انواع مختلفی از مانند موانع، تابلوها، تابلوهای خطر، علائم توقف و غیره برای انتقال پیام به رانندگان، عابران پیاده و سایر کاربران جاده های مجاور طراحی شده اند. انواع مختلفی از علائم با اشکال و اندازه های متمایز وجود دارد، از جمله علائم نظارتی، هشدار دهنده، راهنما و اطلاعاتی.

علائم نظارتی برای کنترل و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده می شود، مانند علائم ایست، علائم عبور عابر پیاده و علائم محدودیت سرعت.

علائم هشدار دهنده برای هشدار دادن به رانندگان در مورد خطرات احتمالی یا ساخت و سازهای آینده استفاده می شود، مانند علامتی که به راننده یک منطقه کاری آینده هشدار می دهد.

از علائم راهنما برای هدایت کاربران جاده استفاده می شود، مانند علامتی که فاصله تا خروجی بعدی را نشان می دهد.

انواع تجهیزات ترافیکی

جاده‌های عمومی از طیف گسترده‌ای از ابزارهای کنترل ترافیک استفاده می‌کنند که می‌توانند با امکانات کوچک‌تر سازگار شوند. با این حال، در جاده های عمومی، تمرکز راننده روی علائم و تابلوها است. در تأسیسات کوچکتر، مانند کارخانه ها و یا مراکز صنعتی، خط کشی و موانع روسازی ممکن است سهم بیشتری از بار را به خود اختصاص دهند.

کاربرد تجهیزات ترافیکی

کاربرد لوازم ترافیکی چیست؟

برای درک بیشتر از کاربرد تجهیزات ترافیکی آنها به سه گروه تقسیم بندی کرده ایم که هر گروه شامل برخی از تجهیزات ترافیکی است. گروه های تجهیزات ترافیکی شامل :

  • نشانه ها شامل (تابلوهای نظارتی –  علائم هشدار دهنده – تابلوهای راهنمایی یا اطلاعاتی – علائم راهنمایی و رانندگی )
  • خط کشی جاده ها و راه سازی شامل (خط کشی جاده – تابلوهای هشدار دهنده راه)
  • موانع و کانال سازها شامل ( مخروط ها – موانع بزرگراه یا نیوجرسی – کانال‌سازها یا استوانه ترافیکی )

برای آگاهی از کاربرد تمامی انواع تجهیزات ترافیکی بیان شده در بالا، ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

  1. نشانه ها:

علائم جاده همان تابلوهای کنار جاده و یا چراغ های راهنما هستند که اطلاعات محلی را در اختیار رانندگان قرار می دهد. این تابلوها معمولا از مواد بازتابنده در رنگ های با کنتراست بالا ساخته می شود، که با نور چراغ های جلو در شب به خوبی قابل مشاهده هستند.

علائم ممکن است از کلمات و نمادها برای برقراری ارتباط استفاده کنند. مانند تابلو مثلث خطر، در مقاله کاربرد مثلث خطر می توانید اطلاعات بیشتری درباره این تابلو ها را مطالعه نمایید.

  • تابلوهای نظارتی

تابلوهای نظارتی مهمترین تابلوهای راه هستند. آنها استفاده قانونی از جاده عمومی را فوری اعلام می کنند. علائمی مانند توقف یا ایست برای جلوگیری از برخورد و تصادف ضروری هستند. تغییرات محدودیت سرعت نیز با علائم میزان سرعت در جاده مشخص شده است.

جهت ترافیک را نیز با تابلو ترافیکی می توان مشخص کرد. معمولاً محل توقف یا پارکینگ مجاز را نیز به وسیله تابلوها می توان مشخص کرد. عدم رعایت علائم نظارتی اغلب به منزله نقض قوانین است.

  • علائم هشدار دهنده

علائم هشدار دهنده به رانندگان این امکان را می دهد که از خطرات رانندگی مانند عبور حیوانات یا پیچ خوردگی جاده ها و مسیرها آگاه باشند. آنها برای حداکثر ایمنی نصب شده اند.

  • تابلوهای راهنمایی یا اطلاعاتی

تابلوهای راهنمایی یا اطلاعاتی، اطلاعات مسیر و امکانات رفاهی را برای کمک به رانندگان در یافتن مقصد خود ارائه می دهند. اطلاعات مسیر و خروجی و همچنین مواردی که ایستگاه‌های استراحت، گاز و غذا و جاذبه‌های توریستی را مشخص می‌کنند، همه در این دسته قرار می‌گیرند.

کاربرد تجهیزات ایمنی ترافیکی

کاربرد تجهیزات ترافیک

  • علائم راهنمایی و رانندگی

علائم راهنمایی و رانندگی به رنگ های قرمز، زرد و سبز مواردی هستند که همه جا در چشم انداز کنترل ترافیک وجود دارند. به سه چراغ استاندارد ممکن است نشانگرهای خطوط و سایر علائم خطوط جداگانه اضافه شود.

چراغ چشمک زن در اکثر راه ها رایج هستند. با این حال، آنها می توانند معانی متغیری بسته به منطقه و رنگ داشته باشند. چراغ هایی که به رنگ قرمز هستند اغلب به عنوان هشدار یا علامت خطر استفاده می شوند.

2- خط کشی جاده ها و تابلوهای راه سازی:

خط کشی جاده ها راه دیگری برای برقراری ارتباط با رانندگان ارائه می دهد. این خط کشی ها به خوبی می تواند یک اتومبیل را در مسیر نگه داشته و یا از ورود خودرو ها به مناطق ممنوع جلوگیری نماید. در این میان استفاده از تابلوهای راه سازی نیز بر آگاهی بیشتر رانندگان خواهد افزود.

به عنوان مثال تابلو هشدار برای نزدیک شدن به سرعت گیر می تواند راننده را آگاه نماید که باید سرعت خود را کاهش دهد. در ادامه با این نوع تجهیزات ترافیکی آشنا خواهیم شد.

  • خط کشی جاده

خط کشی جاده مانند خطوط و فلش ها برای علامت گذاری استفاده قانونی صحیح از سطوح جاده استفاده می شود. آنها شامل خطوط توقف، نشانگرهای خط، فلش های خط چرخشی و موارد دیگر می باشند.

خط‌کشی‌های جاده‌ای مانند مسیر حرکت دوچرخه، نشان می‌دهد دوچرخه‌ها و وسایل نقلیه موتوری در جاده مشترک هستند، و رانندگان را از الگوهای ترافیکی غیرمنتظره آگاه می‌کند.

  • تابلوهای راهسازی

تابلو راهسازی نیز در کنترل ترافیک نقش  مهمی دارد. تابلو ترافیکی نزدیک شدن به سرعت گیر و یا نزدیک شدن به دوربین کنترل سرعت از این نوع تجهیزات ترافیکی هستند. سایر ساخت و سازهای جاده و طراحی محیطی جاده رفتارهای رانندگی خاص را آسانتر از سایرین می کند.

3- موانع و کانال سازها

موانع و کانال سازها مانند مخروط ترافیکی، ترافیک را کنترل می کنند، در مورد خطرات هشدار می دهند و تصادفات را کاهش می دهند. این موانع و کانال ساز ها انواع زیادی دارند که در محیط های مختلف استفاده می شوند.

مخروط تجهیزات ترافیکی

کاربرد های تجهیزات ترافیکی چیست؟

مخروط ترافیکی اغلب به طور موقت برای ارائه هشدار در مورد خطرات یا مناطق کاری قرار می گیرند. مخروط های ترافیکی شامل پرکاربرد ترین نوع تجهیزات ترافیکی هستند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این نوع از تجهیزات ترافیکی کسب نمایید می توانید مقاله مخروط ترافیکی چیست را مطالعه نمایید.

موانع بزرگراه یا نیوجرسی ترافیکی به جلوگیری از برخورد رو به رو و علامت گذاری بین جاده ها کمک می کند. آنها گاهی اوقات می توانند برخورد با زاویه کم خودرو با مانع را با بازگرداندن خودرو به جاده کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند. در مقاله نیوجرسی ترافیکی چیست به طور کامل این موانع ترافیکی را بررسی کرده ایم.

استوانه ترافیکی شامل انواع مختلفی است که بعنوان جداکننده‌های ترافیک استفاده می شوند. اگرچه برخی ممکن است برای فضاهای چند دسترسی نیز قابل جابجایی باشند.

استوانه ترافیکی چیست؟ استوانه ترافیکی ستون های انعطاف پذیر، دارای رتبه ایمنی تصادف برای هدایت ترافیک از مناطق خاص می باشد.

استوانه ترافیکی محافظت در برابر ضربه را فراهم می کند که در متوقف کردن تصادفات با زاویه عمیق بسیار موثر است.

کاربرد تجهیزات ترافیکی برای تاسیسات خصوصی

در بیشتر مناطق دنیا علائم کنترل ترافیک عمومی در فضاهای خصوصی مانند پارکینگ ها نیز باید رعایت شود. به عنوان مثال عدم رعایت یک نشانگر شناخته شده، مانند تابلو ایست در محوطه دانشگاه، می تواند منجر به برخورد پلیس محلی شود.

با این حال، استفاده از تجهیزات ترافیکی در پارکینگ ها می تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری نماید.  بنابراین یک مدیر تاسیسات می تواند از علامت گذاری ها و علائم استاندارد جاده برای برقراری ارتباط با روشی که مایل است از فضای خود استفاده کند بهره ببرد.

کنترل ترافیک در مکان ها و یا تاسیسات خصوصی اغلب به شدت به موانع، استوانه های ترافیکی و طراحی جاده متکی است.

  • سرعت گیرها

افزایش سرعت و دست انداز یک شکل بسیار رایج کنترل ترافیک در پارکینگ ها است.  سرعت گیرها همچنین در مسیرهای عبوری در مجتمع های مسکونی یا تجاری، یا در محوطه های تجاری یا آموزشی بزرگ بسیار مفید هستند.

سرعت گیرها کنترل سرعت مناسبی ارائه می دهند. همچنین سرعت گیرها به جلوگیری از عبور خودروها از نقاط خالی و احتمالاً نا ایمن کمک می کند.

کاربرد تجهیزات ترافیکی شهر

کاربرد وسایل و ابزار ترافیکی چیست؟

  • تابلو ها

رایج ترین علائم در پارکینگ ها و تاسیسات خصوصی تابلو ترافیکی است که بر روی ستون های و جداکننده های خطوط نقش بسته اند. تابلوهای ایست در زمین های بزرگ و گاراژهایی که تقاطع هایی وجود دارد که ممکن است منجر به درگیری راننده شود، مهم هستند.

علائم یک طرفه نیز ممکن است در برخی موقعیت ها مفید باشد، به ویژه گاراژها و مجتمع ها، اگرچه می توان جهت تردد نیز با خط کشی جاده مشخص شود.

  • خط کشی جاده ها

خط کشی جاده ممکن است برای مسیرهای عبوری در یک مجتمع مسکونی یا تجاری برای کنترل ترافیک بین ساختمان ها بسیار مهم باشد. پارکینگ ها همچنین می توانند از خط کشی های جاده استفاده کنند.

فلش های جهت حرکت، مانند فلش های موجود در راهروهای پارکینگ یک طرفه، اغلب در پارکینگ ها بیشتر از تابلوهای یک طرفه استفاده می شوند. خط عابر پیاده مناطق عابران پیاده مشخص‌شده را ایجاد می‌کنند تا هم عابران پیاده و هم رانندگان را با خیال راحت به سمت خودروهایشان هدایت کنند.

  • مخروط و استوانه ترافیکی

استوانه ترافیکی و موانع نیوجرسی در گاراژها مفید هستند. استوانه ترافیکی انعطاف‌پذیر به‌عنوان توقفگاه‌های پارک در دکه‌های پشتی، هم به‌عنوان راهنمای توقف و هم به‌عنوان راهنمای موقعیت مفید هستند.

آنها همچنین نشانگرهای بسیار مفیدی هستند که روی رمپ‌های دایره‌ای شکل هستند که برای تردد کامیون‌های بزرگ در بیش از یک مسیر به انعطاف‌پذیری نیاز دارند. استوانه ترافیکی برای جلوگیری از خطای پدال یا ورود به منطقه ممنوع مفید هستند. مخروط ترافیکی و بشکه ترافیکی برای خطرات موقت یا ساخت و ساز مفید هستند. مقاله بشکه ترافیکی چیست؟ به توضیح کامل درباره این نوع مانع ترافیکی و کاربرد آن اشاره کرده است.

کاربرد لوازم ترافیکی

کاربرد تجهیزات ترافیکی بسیار گسترده است. تجهیزات ترافیکی در محل‌هایی که امکان تصادف وجود دارد، استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ترافیک مقابل را به خوبی کنترل کرده و ایمنی را ایجاد نماید.

مواردی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند شامل مخروط های ترافیکی با رنگ روشن یا بازتابنده، چراغ های چشمک زن، نیوجرسی و نوار خطر هستند.

یک مانع کنترل ترافیک همچنین می‌تواند شامل پست‌های تعیین‌کننده یا مجموعه‌ای از نیوجرسی های پلاستیکی به هم پیوسته باشد که می‌توانند کل خط را ببندند یا نشان دهند که یک جاده برای ترافیک بسته است. همچنین می توان از استوانه ترافیکی برای محافظت از تأسیسات حساس مانند فرودگاه ها و ساختمان های محدود استفاده کرد.

استوانه ترافیکی اغلب برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر ضربه عمدی یا تصادفی وسیله نقلیه استفاده می شوند.

تجهیزات ترافیکی برای مدیریت ترافیک معمولی، روزانه در جاده ها و سیستم های بزرگراه استفاده می شود. آینه های محدب ترافیکی نیز شامل این نوع تجهیزات ترافیکی هستند.

کاربرد تجهیزات ترافیک

کاربرد تجهیزات ترافیکی ایمنی چیست؟

آینه محدب ترافیکی نوعی آینه مخصوص است که برای دید بهتر در نقاط پیچ جاده استفاده می شود. برای آشنایی با انواع آینه محدب می توانید مقاله آینه محدب ترافیکی چیست؟ را مطالعه نمایید.

چراغ راهنمایی یا چشمک زن در یک تقاطع جریان روان ترافیک را تضمین می کند. همچنین ممکن است یک سیگنال ترافیک برای کنترل سرعت و حجم ترافیک در مناطق خاص زمان بندی شود.

تجهیزات ایمنی ترافیک همچنین شامل حسگرها و آژیرها برای تشخیص وسایل نقلیه یا محورها برای کنترل ترافیک یا جریان ترافیک است. داده های حسگر به یک سیستم کنترل ترافیک یا عوارض وارد می شود.

نشانگرهایی که در برف عمیق برای یافتن شیر آتش نشانی و جعبه های تاسیسات استفاده می شوند نمونه دیگری از وسایل ایمنی ترافیک هستند. تیرهای برف، تیرهای بلند و رنگی روشن هستند که می توانند برای نشان دادن خطر پنهان در شانه جاده استفاده شوند.

تجهیزات ایمنی ترافیک نیز در سایت های راه سازی هم استفاده می شود. این تجهیزات برای هدایت ترافیک در اطراف وسایل نقلیه و کارگران استفاده می شود.

یک مانع ایمنی ترافیکی که در اطراف محل کار نصب شده است ایمنی کارگران را تضمین می کند و معمولاً توسط کارگران با پرچم خطر یا علائم برای کنترل جریان ترافیک روبرو همراه است.

مزایای استفاده از تجهیزات ترافیکی

  • حفظ دید

دید برای مدیریت موثر ترافیک کلیدی است. دید تجهیزات کنترل ترافیک را می توان با قرار دادن آن در محلی که به خوبی توسط نور خورشید روشن می شود، بهبود بخشید. همچنین می توانید نوار بازتابنده را به دستگاه های خود اضافه کنید تا دید را بیشتر بهبود بخشید.

  • از حواس پرتی در جاده خودداری می کند

حواس پرتی مانند سر و صدا، ارتعاش، یا حتی کارگران ساختمانی در نزدیکی می تواند باعث تصادف شود. تابلوها باید در مناطقی قرار داده شوند که عاری از عوامل بالقوه حواس پرتی باشند و با جریان عادی ترافیک تداخلی نداشته باشند، مانند بالای تپه یا روی پل. بنابراین علائم فقط باید در کنار جاده ای که مخالف جریان ترافیک است نصب شود. این اجازه می دهد تا بیشترین سطح دید را داشته باشید.

  • تضمین شرایط ایمن راه ها

در هوای بارانی یا برفی می توان از تجهیزات ترافیکی استفاده کرد تا جاده را از آب و برف دور نگه دارد و از شانه تا لبه خط جاده امتداد یابد. همچنین می‌توان از آن برای مسدود کردن موقت یک مسیر استفاده کرد تا کارگران بدون نیاز به برخورد با خودروهایی که در اطراف مانع توقف می‌کنند یا منحرف می‌شوند.

کاربرد تجهیزات برای ترافیک

کاربرد تجهیزات ترافیکی

  • مدیریت ازدحام ترافیک

علائم ترافیکی معمولاً برای مدیریت تراکم ترافیک استفاده می شود. به عنوان مثال، هنگامی که تصادف باعث بسته شدن جاده می شود، علائم باید به اندازه کافی جلوتر از محل نصب شود تا به رانندگان زمان کافی برای واکنش به تغییر شرایط ترافیکی داده شود.

  • تضمین ایمنی کاربر جاده

از موانع می توان برای هدایت ترافیک به دور از مناطقی که به طور موقت برای ساخت و ساز یا انواع دیگر کار مسدود شده اند استفاده کرد. همچنین می توان از آنها برای بستن موقت جاده یا منطقه ای از جاده در مواقعی که مسائلی وجود دارد که منطقه را برای ترافیک ناامن می کند، استفاده کرد. از علائم می توان برای بستن بخشی از جاده استفاده کرد، یا به کاربران جاده هشدار داد که یک منطقه به طور موقت برای ساخت و ساز بسته شده است.

  • حفظ کارایی و جریان جاده

هنگامی که از تجهیزات ترافیکی به درستی استفاده می‌شود، می‌توان به کنترل جریان ترافیک و جلوگیری از کاهش سرعت و پشتیبان‌گیری کمک کرد. همچنین می‌توان برای هدایت رانندگان به اطراف مناطقی که کارگران به طور موقت خطوط را مسدود می‌کنند یا کارهای تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهند، استفاده کرد.

تجهیزات ترافیکی و انواع این تجهیزات را در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم. همچنین در پاسخ به سوال کاربرد تجهیزات ترافیکی چیست؟ به طور کامل از کاربرد این تجهیزات ترافیکی در جاده ها و همچنین تاسیسات خصوصی توضیح دادیم.

امروزه در سراسر دنیا کاربرد تجهیزات ترافیکی به طور فراوان صورت می گیرد. این کار کمک شایانی به حفظ ایمنی رانندگان و عابران و جلوگیری از بروز خسارات می نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *