ایمنی, حفاظت فردی

کفپوش عایق برق چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش عایق برق چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد کفپوش عایق برق چیست؟

کاربرد کفپوش عایق برق امروزه بسیار گسترده شده است و در اکثر صنایع برای افزایش سطح ایمنی محیط کاری کارگران به ویژه برای کار در نزدیکی برق بکار گرفته می شود. IEC61111  استانداردی است که برای استاندارد کفپوش عایق برق در بریتانیا، اروپا و خاورمیانه نیز تعیین شده است. کفپوش عایق برق انواع خاصی از گزینه های کف لاستیکی و غیر رسانا برای اپراتورهایی هستند که روی تجهیزات زنده کار می کنند.

ما نمی توانیم به اندازه کافی تاکید کنیم که نصب و کاربرد کفپوش عایق برق که از تلفات برقی جلوگیری می کند، چقدر برای محل کار مهم است. به طور مشابه، بخش سلامت و ایمنی هر کشور تضمین کرده است که استانداردهای خاصی در محل کار حفظ می شود.  همه این استانداردها برای اطمینان از رعایت مقررات ایمنی الکتریکی در محل کار و کار در جهت یک محیط امن‌تر تنظیم شده‌اند.

یک حادثه الکتریکی در محل کار می تواند کل یک کسب و کار را به دلیل عدم وجود روش های پیشگیرانه تعطیل کند. در نتیجه، شما فقط می توانید تصور کنید که چنین اقدامات پیشگیری در ایمنی الکتریکی چقدر مهم است که طول عمر یک تجارت را در یک صنعت تضمین می کند.

بنابراین برای محافظت از کارگران خود در صورت نشت تصادفی جریان برق هنگام کار بر روی تجهیزات الکتریکی، علاوه بر ایمنی تکنسین ها، می توانید روی حداکثر بهره وری نیروی کار و محل کار خود حساب کنید. به عنوان مثال، کاربرد کفپوش ضد برق نه تنها به ایمن نگه داشتن نیروی کار شما کمک می کند، بلکه یک الزام اجباری توسط دپارتمان های ایمنی ملی است.

بنابراین، ایمنی محل کار را تضمین کنید. نصب و کاربرد کف پوش عایق برق برای اطمینان از ایمنی الکتریکی باید در لیست شما قرار گیرد.

کاربرد کفپوش عایق برق چیست؟

کاربرد کفپوش عایق برق

کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش عایق برق که برای محافظت از کارگران در برابر برق گرفتگی از کف طراحی شده است، یک تشک غیر رسانا است. تولید شده از قطعات PVC، عایق کاری اپراتورها و کارگران را در نزدیکی تجهیزات الکتریکی فشار قوی فراهم می کند. اگر به دنبال راه حلی مقرون به صرفه و طولانی مدت برای جلوگیری از خطرات محل کار هستید، مطمئناً این گزینه شما خواهد بود. کفپوش عایق برق دارای گواهینامه Duratuf IEC61111 تست و خواص ضد لغزش هستند. به عبارت دیگر، کارگران شما در مورد کار با تجهیزات زنده استرس ندارند.

کلاس های محافظتی در کفپوش:

مقاومت در برابر تست‌های ولتاژ کفپوش عایق برق برای ایمنی الکتریکی برای هر دسته تولیدی از کفپوش عایق برق اعمال می‌شود. زیرا این اطمینان را ایجاد می کند که در صورت قرار گرفتن در معرض ولتاژ بالا دچار خرابی الکتریکی نمی شود. به طور معمول برای محافظت از انطباق استاندارد مقاومت در کل بخش، رول یا سطح کفپوش الکتریکی استفاده می شود، آزمایش اثبات باید برای مدت زمان معینی در سطح ولتاژ مشخص روی کفپوش های عایق اعمال شود. کفپوش عایق برق طبق استاندارد IEC 61111 یا BS EN 61111 ساخته شده اند. برای جلوگیری از تماس مستقیم با کف در انواع تجهیزات زنده استفاده می شود.

  • کلاس IEC 61111 تست اثبات        ولتاژ کاری       قدرت دی الکتریک
  1. کلاس 0 – IEC 001 5 کیلو ولت       1000 ولت       10 کیلو ولت
  2. کلاس 1 – IEC 002 10 کیلو ولت     7500 ولت       20 کیلو ولت
  3. کلاس 2 – IEC 003 20 کیلو ولت     17000 ولت    30 کیلو ولت
  4. کلاس 3 – IEC 004 30 کیلو ولت     26500 ولت    40 کیلو ولت
  5. کلاس 4 – IEC 005 40 کیلو ولت     36000 ولت    50 کیلو ولت
کفپوش عایق برق

کاربرد کفپوش برق

امکانات کفپوش عایق برق:

  • مقاومت در برابر روغن
  • مقاومت در برابر اسید
  • ضد لغزش
  • بازدارندگی شعله
  • مقرون به صرفه
  • بادوام
  • قابل بازیافت

کاربرد کفپوش عایق برق

عایق کاری یکی از مهمترین جنبه ها در صنایعی است که برق نقش عمده ای در آن دارد. عایق بندی نامناسب می تواند منجر به حوادث صنعتی شود و حتی گاهی باعث صدمات شدید یا مرگ شود. بنابراین، برای اطمینان از ایمن بودن محل کارتان، خوب است از کفپوش عایق برق استفاده کنید. با خواص عایق عالی، این کفی های مات به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای اطمینان از ایمنی در برابر برق گرفتگی و ولتاژ بالا عمل می کنند. تولید کنندگان و تامین کنندگانی که کفپوش عایق برق را تولید می کنند از دستورالعمل های خاصی که توسط استاندارد بین المللی پیشنهاد شده است پیروی می کنند که این تشک ها را راحت ترین راه حل می کند. تشک ها به طور ویژه برای ارائه اپراتورها و تکنسین هایی طراحی شده اند که در معرض جریان نشتی یا تجهیزات ولتاژ بالا هستند. استفاده و کاربرد کفپوش عایق برق در نزدیکی مناطقی که بیشتر در معرض خطربرق هستند، توصیه می شود. این مناطق شامل تابلوهای برق، تابلوهای کنترل، تجهیزات کنترلی ماشین آلات، ایستگاه های فرعی، آزمایشگاه های Ht و LT، میله های اتوبوس، اتاق های کارخانه برق یا هر جایی که مایل هستید می باشد. هیچ محدودیتی در کاربرد کفپوش ضد برق وجود ندارد. بر اساس نیاز و معیارهای خود می توانید کفپوش عایق برق را خریداری کنید.

کاربرد کفپوش عایق برق

کاربرد فرش عایق برق

  • الزامات کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش برق باید در کنار تمام وسایل با برق زنده ای که کارکنان انسانی دارند، استفاده شود. مانند، نزدیک تابلوهای کنترل HT/LT، پست های برق نصب شود.  علاوه بر این، شما باید از آنها در اطراف ترانسفورماتورها، ژنراتورها، اتاق های آسانسور، میله های اتوبوس استفاده کنید. همچنین باید کفپوش عایق برق را در نزدیکی تجهیزات زنده داخل و خارج از سایت نصب کنید.

  • چرا کاربرد کفپوش عایق برق الزامی است؟

ایمنی مناسب و ابزارآلات ایمن می توانند از بروز هرگونه مشکل و حادثه در محیط های کار جلوگیری یا کاهش دهند. اگر با برق فشار قوی کار می کنید استفاده و کاربرد کفپوش عایق برق یکی از راه های مهم در حفظ ایمنی است. این کار امنیت عالی برای شما و کارمندتان فراهم می کند. علاوه بر این به آنها کمک می کند تا بهره وری خود را نیز افزایش دهند. در زمانی که نزدیک یا با هر نوع سخت افزار، تابلو برق یا تجهیزات مکانیکی مختلف که خطر آسیب ناشی از برق گرفتگی را نشان می دهد، باید از کفپوش عایق برق استفاده شود.

خطر برق گرفتگی ناشی از تجهیزات مکانیکی محافظت نشده یا سیم کشی یا سخت افزاری است که به صورت الکتریکی به زمین متصل نشده اند. شدت شوک الکتریکی به جریان عبوری از بدن و مدت تماس بستگی دارد. شوک‌های کوچک برق می تواند سبب تکان‌هایی به بدن افراد گردد، اما شوک‌های تاخیری می‌توانند منجر به اسپاسم عضلانی، از دست دادن حرکت و در برخی مواقع حتی مرگ شوند. خطر اضافی ناشی از تماس الکتریکی، سوختگی است که با ورود و خروج جریان به بدن تجربه می شود.

کفپوش عایق برق

کفپوش برق

ارزیابی ریسک:

هنگام کار با وسایل الکتریکی به امنیت نیاز دارید. کاربرد کفپوش عایق برق و انواع مختلف حفاظت، توسط کارشناسان  HSE نشان داده شده است. قبل از انتخاب و نصب کفپوش عایق برق، برای این که بدانید که چه نوع کفپوش عایق برقی را لازم دارید. به سوالات زیر پاسخ دهید

  •  چه کسی ممکن است آسیب ببیند؟
  • چه سطحی از خطر وجود دارد؟
  • برای جلوگیری از تصادف چه اقداماتی باید انجام شود؟

پشتیبانی و تست:

هنگامی که  کفپوش عایق برق خود را برای مقاصد الکتریکی تهیه کردید، باید آن را به صورت صحیح نگهداری کنید و به طور معمول آن را آزمایش کنید تا همانطور که پیشنهاد شده عمل کند. اکثر تشک ها در برابر اسید، روغن و مواد شیمیایی مشابه مقاوم نیستند. همیشه تشک های عایق مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر لغزش و مقاوم در برابر سوراخ شدن را تهیه کنید. نگهداری تشک در مکانی خشک و دور از آسیب قابل تصور در صورت عدم استفاده مهم است و بازرسی تشک از نظر هرگونه آسیب، به عنوان مثال، سوراخ شدن، سایش و پارگی یا پارگی برای حفظ عملکرد ایمن کار تشک ضروری است.

جنس کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش عایق برق با پلی وینیل کلراید (PVC) تولید می شوند که سومین ماده تولید شده در جهان است. PVC پلیمری است که خواص عایق خوبی دارد. ثابت دی الکتریک در PVC ثابت است به همین دلیل می تواند جریان الکتریکی را تا حد زیادی مسدود کند. دارای مقدار مماس از دست دادن دی الکتریک بالا و مقاومت حجمی است. از عبور مستقیم جریان الکترون ها جلوگیری می کند. پی وی سی بسیار بادوام است. دوام و تطبیق پذیری PVC آن را به یکی از پرمصرف ترین مواد در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. این ویژگی های ارزشمند PVC آن را برای محلول های مات کردن و کار به عنوان یک پوشش محافظ ایده آل می کند.

کاربرد کفپوش محافظ برق

کاربرد کفپوش ضد برق چیست؟

کفپوش عایق بهترین راه حل در برابر شوک الکتریکی

بسیاری از صنایع الکتریکی و الکترونیکی برای محافظت در برابر ماشین آلات سنگین و برق مجبور به انتخاب تشک مصنوعی برای ایمنی الکتریکی هستند. این صنایع اغلب از کفپوشبرق برای پیشگیری از حوادث و آسیب ها استفاده می کنند. تشک مصنوعی برای ایمنی الکتریکی معمولاً در تابلوهای کنترل، پانل های HT و LT، تابلو برق، باس بارها و پست هایی که دارای تجهیزات ولتاژ بالا و ماشین آلات سنگین هستند استفاده می شود. این تشک های ایمنی می توانند از حوادث مختلف ناشی از جریان روغن، مواد قلیایی، اسیدها و آتش نیز جلوگیری کنند. آنها بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای محافظت از کف و تجهیزات هستند. عایق ارائه شده توسط این تشک ها محل فرود راحت را برای همه کارگران فراهم می کند و از آنجایی که این تشک ها با استفاده از PVC ساخته شده اند، همچنین سخت و تمیز می شوند.

شما می توانید انواع مشخصات فنی، رنگ ها و انتخاب های سایز این کفپوش های عایق برق را بیابیدکه می توانید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. شما می توانید این تشک ها را مطابق با مشخصات خود با کمک تیم خود نصب کنید یا می توانید متخصصان را برای این کار استخدام کنید. اگر می خواهید نتایج بهتری داشته باشید، استخدام کارشناسان مفید خواهد بود. کارشناسان تجربه و مهارت لازم برای انجام مراحل نصب را در اولین بار دارند. همانطور که گفته شد، مناطقی که توزیع و انتقال برق در آنها بالاتر است، نیاز زیادی به عایق وجود دارد و این تشک ها به عنوان راه حل عالی برای شما کار خواهند کرد.

کفپوش عایق برق، امروزه در رنگ ها و اندازه های مختلف عرضه می شوند. متداول ترین اندازه هایی که می توانید انتخاب کنید شامل 2.0 میلی متر، 2.5 میلی متر و 3.0 میلی متر است. همه این اندازه ها مطابق با استاندارد بین المللی هستند و بنابراین می توانید از ویژگی های فنی آنها مطمئن شوید.

در صنایع برق و الکترونیک که دارای اتاق‌های کنترل هستند، کاربرد کفپوش عایق برق برای ایمنی الکتریکی ضروری است. زیرا این تشک‌ها مسیر جریان نشتی را جذب کرده و مسدود می‌کنند. با نصب این تشک ها در زیر تجهیزات سنگین و ماشین آلات فشار قوی می توانید از آسیب های جدی به کارگران و سایر کارکنان خود جلوگیری کنید.

کاربرد کفپوش ضد برق

کاربرد کفپوش های عایق برق

مزایای کاربرد کفپوش عایق برق چیست؟

کفپوش عایق برق یکی از محبوب ترین راه حل های موجود در بازار است. استفاده از PVC باعث شده است که این تشک های عایق به دلیل ویژگی هایی که دارند بهترین انتخاب برای صاحبان مشاغل باشد. کفپوش های ایمنی برقی در خدمت انواع صنایع برق، الکترونیک و صنایع مشابه هستند که از برق به میزان زیادی استفاده می کنند. این تشک ها ارزان هستند، بسیار بادوام هستند و به راحتی نصب می شوند. کفپوش عایق برق برای همه صاحبان مشاغل جذاب است. کفپوش های عایق برق مزایای زیادی دارند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

1- اولین چیز فوق العاده در مورد این تشک های ایمنی الکتریکی دوام، تطبیق پذیری و ویژگی های فنی آن است. مقاومت بالاتری در برابر ولتاژ بالا، خط و خش و جریان نشتی دارند که با نوع دیگری از محلول های مات امکان پذیر نیست. اگر به درستی نصب شوند و به اندازه کافی نگهداری شوند، کفپوش های عایق برق می توانند بیش از 15 سال دوام بیاورند.

2- کفپوش عایق برق برخلاف لاستیک‌ها مقاومت بالایی در برابر آتش، قلیاها، اسیدها و روغن‌ها دارند. آنها می توانند همه اینها را جذب کنند و راه آنها را مسدود کنند. به این ترتیب از کارکنان و محل کار شما در برابر هر نوع حادثه محافظت می کنند. با کاربرد کفپوش عایق برق می توانید احتمال بروز هرگونه حادثه را تا حد زیادی کاهش دهید.

3- یکی دیگر از مزایای کاربرد کفپوش عایق برق، نگهداری و نظافت آسان آنهاست. بر خلاف سایر تشک ها، برای تمیز کردن دوره ای این تشک ها نیازی به پاک کننده خاصی ندارید. می توانید به سادگی آنها را با جارو کردن، جارو کشیدن، تمیز کردن ساده یا تمیز کردن مرطوب تمیز کنید.

4- تشک های ایمنی برقی از PVC استفاده می کنند و در نتیجه انعطاف پذیری بیشتری دارند. به این ترتیب آنها می توانند مدت طولانی تری بایستند. اینها در معرض آسیب آب نیستند و راه رفتن را برای کارگران آسان تر می کند.

5- از آنجایی که PVC غیر سمی است، به این معنی است که هنگام استفاده از این تشک های ایمنی، محیط اطراف و محیط اطراف خود را نیز ایمن می کنید. کفپوش عایق برق سازگار با محیط زیست هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *